رزین کامپوزیت دندانی
23 مرداد ماه 1398
درمان ریشه یا عصب کشی دندان کودکان
8 شهریور ماه 1398

انتخاب غذا پس از درمان ریشه

دوره بهبود پس از فرایند درمان ریشه چیزی نیست که برای همه افراد خیلی راحت سپری شود، اما لازم است همه افراد دستورالعمل های مراقبتی که دندانپزشک برای پس از درمان ریشه ارائه می دهد را رعایت کنند تا از دندان حساس خود که به تازگی احیاء شده است محافظت کنند. این مراقبت ها شامل انتخاب با دقت غذاها نیز می شود.

 

مراقبت های لازم پس از درمان ریشه

مراقبت های لازم پس از درمان ریشه

بعد از عصب کشی چه چیزهایی باید خورد؟

غذاهای نرم بهترین انتخاب برای دوره بهبود پس از درمان ریشه هستند تا به کمک آنها بتوان از بروز احساسات آزار دهنده در اطراف دندان درمان شده جلوگیری کرد. برای غذا خوردن باید تا زمانی که اثر داروی بی حسی از بین می رود صبر کنید تا به صورت تصادفی داخل دهان خود را گاز نگیرید.

برخی غذاهای نرمی که متخصصان درمان ریشه برای دوره بهبود پس از عصب کشی دندان توصیه می کنند عبارتند از:

  • آش جوی دو سر یا کرمی که از آرد گندم و شیر تهیه می شود زیرا این غذاها مقوی تر هستند.
  • سوپ سبزیجات ولرم، خواه به صورت پوره شده یا حاوی سبزیجات نرم.
  • خوراک گوشت چرخ شده، تخم مرغ آب پز شده یا املت، تا از این طریق پروتئین مورد نیاز بدن تأمین شود.
  • موز له شده به عنوان یک میان وعده سالم.
  • آووکادو یا توفو (خمیر سویا) به عنوان یک میان وعده لذیذ.
  • اگر احساس گرسنگی دارید، پاستا یا دیگر انواع نودل ها را می توانید بخورید.

 

 

مراقبت های لازم پس از درمان ریشه

مراقبت های لازم پس از درمان ریشه

بعد از درمان ریشه از خوردن چه چیزهایی باید پرهیز کرد؟

از خوردن غذاهای چسبناک پس از درمان ریشه باید خودداری کنید، زیرا می توانند موجب خارج شدن روکش دندان ها یا شکسته شدن ترمیم های دندانی شوند. جویدن غذاهای چسبناک می تواند موجب جدا شدن روکش های موقت شود. بعلاوه، آبنبات های سفت و یخ می توانند موجب لب پر شدن روکش های پرسلاین شوند. در صورتی که دندان پس از درمان ریشه هنوز عصب دارد، ممکن است دندان هنوز حساس و دردناک باشد، بنابراین مهم است غذاها و نوشیدنی های خود را در دمای متعادل میل کنید. برخی غذاهایی که باید از خوردن آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • تافی، آدامس و آبنبات، زیرا چسبناک هستند و می توانند موجب کنده شدن روکش دندان شوند.
  • آبنبات های سفت، که می توانند منجر به لب پر شدن ترمیم های جدید شوند.
  • تکه های کوچک یخ، که می توانند موجب حساسیت شوند یا برای دندان ترمیم و احیاء شده خیلی سفت یا خیلی سرد باشند.
  • سوپ های داغ، زیرا خوراکی های با دماهای خیلی شدید، در صورت برخورد با دندان حساس شما می توانند ناراحتی شدیدی بوجود بیاورند.
  • نوشیدنی های خیلی داغ یا سرد، که می توانند منجر به بروز حساسیت اطراف دندان احیاء شده شوند.
  • غذاها، میوه ها، یا سبزیجات سفت مانند هویچ، سیب، بلال، و نان.

رعایت بهداشت دهان و دندان پس از عصب کشی

کشیدن نخ دندان

دندانپزشک داخل دندانی که درمان ریشه را روی آن انجام داده است به صورت موقت پر خواهد کرد (چه زمانی که پس از تکمیل درمان ریشه داخل دندان قرار می گیرد، چه زمانی که برای سیل کردن دندان بین دو جلسه استفاده می شود). این نوع ترمیم اغلب به اندازه “ترمیم های دائمی” با دقت و به زیبایی ساخته و پرداخته نمی شوند.

 

مراقبت های لازم پس از درمان ریشه

مراقبت های لازم پس از درمان ریشه

 

در این تصویر ترمیم B نوعی ترمیم “دائمی” است که پس از تکمیل درمان ریشه روی دندان قرار گرفته است. دقت داشته باشید که رنگ آن به رنگ دندان اصلی نزدیک تر است. ترمیم A نشان دهنده ترمیم “موقت” است، دقت داشته باشید که گوشه های آن فراتر از دندان اصلی می روند. این گوشه های اضافی تحت عنوان “overhangs” (برجستگی یا برآمدگی) اشاره می شوند.

هنگام کشیدن نخ دندان باید مراقب این نکات باشید:

  • اگر احساس کردید نخ دندان شما داخل پر شدگی دندان فرو می رود، دست نگه دارید. اگر به کار خود ادامه دهید ممکن است باعث گیر کردن نخ دندان داخل پر شدگی دندان یا شکستن آن شوید.
  • اگر دچار مشکل شدید یا به آن نزدیک هستید، یک سر نخ دندان را رها کنید و آن را از سر دیگر بکشید تا خارج شود. علیرغم موقت بودن این نوع پر شدگی دندان، اگر برای آن مشکلی بوجود آمد آن را با دندانپزشک در میان بگذارید تا مواد اضافی اطراف پر شدگی دندان را بتراشد.

(اگر نتوانید لثه های اطراف دندان ها را به خوبی تمیز کنید، دردناک و زخم خواهند شد. سلامت ضعیف لثه ها نیز باعث می شود ساخت ترمیم نهایی برای دندان هایی که درمان ریشه روی آنها انجام شده است به سختی انجام شود.)

 

 

مراقبت های لازم پس از درمان ریشه

مراقبت های لازم پس از درمان ریشه

مسواک زدن

همه دندان ها به مسواک زدن عادی نیاز دارند و دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است یا در اواسط مراحل درمان است، استثناء محسوب نمی شود. تنها لازم است اطراف دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است را با احتیاط بیشتری مسواک بزنید.

نکات کلی دیگر

داروهای تجویزی خود را طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید.

اکنون دیگر می دانید عفونی شدن دندان چقدر دردناک می تواند باشد. بنابراین، لازم است همه آنتی بیوتیک هایی که برای شما تجویز شده اند را طبق دستور دندانپزشک خود مصرف کنید تا از بروز عفونت بیشتر در آینده پیشگیری نمایید.

به میزان درد خود توجه کنید.

درد و ناراحتی که پس از درمان ریشه تجربه می کنید عموماً با مصرف داروهای مسکنی که نیاز به نسخه ندارند، مانند ادویل یا آلیو، تسکین می یابند. اما به خاطر داشته باشید اکثر افراد تنها برای مدت کوتاهی پس از درمان ریشه درد تجربه می کنند. بنابراین، اگر دوره درد شما پس از درمان ریشه طولانی شد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

اطراف دندان عصب کشی شده را تمیز نگه دارید.

دندان ها و لثه های اطراف دندانی که درمان ریشه روی آنها انجام شده است را کاملاً تمیز نگه دارید. می توانید این کار را با کشیدن نخ دندان و مسواک زدن منظم و شستشوی ملایم دهان انجام دهید.

مراقب باشید به دندان عفونی خود فشار وارد نکنید.

دندان درمان شده شما بسیار حساس خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید با جویدن غذا یا دندان قروچه فشار زیادی به آن وارد نکنید. با استفاده از محافظ دندان شبانه می توانید دندان های دو فک بالا و پایین را از یکدیگر دور نگه دارید. بعلاوه، سعی کنید با دندان های سمت دندان عصب کشی شده غذا نجوید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر