نخ دندان کشیدن بعد از مسواک زدن یا قبل از آن؟
12 شهریور ماه 1403
چه چیزی باعث شفاف شدن دندان ها می شود؟
10 مهر ماه 1403

سمان دندان یکی از مفیدترین ابزارهای دندانپزشکی در دندانپزشکی ترمیمی است. آنها بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند انجام روکش های دندان، بریج ها، پرکردگی ها و جایگزینی دندان ها مانند روکش ها هستند.

اما مانند بسیاری از مواد دیگر، سمان دندانی شکست ناپذیر نیست. با گذشت زمان، ممکن است شکسته شود و به دستکاتری یا جایگزینی نیاز داشته باشد تا ترمیم های دندانی شما را محکم و سالم نگهدارد. اما سمان دندان در دندان شما چقدر ماندگاری دارد؟

در این مقاله، به این پرسش داغ پاسخ خواهیم داد. ما همچنین علائم و نشانه های سمان دندانی که زمان جایگزین شدن آن فرا رسیده است، و همچنین نکاتی را در مورد چگونگی طولانی تر کردن طول عمر سمان خود تا حد امکان به شما معرفی خواهیم کرد. برای یادگیری بیشتر به خواندن این مطلب ادامه دهید!

اولین چیز – سمان دندانی چیست؟

اولین چیز - سمان دندانی چیست؟

اولین چیز – سمان دندانی چیست؟

سمان دندان یکی از مهم ترین ابزارهای دندانپزشکی موجود است. سمان یک بافت سخت است که برای انواع فرایندها، بویژه در دندانپزشکی ترمیمی استفاده می شود.

این ماده ای است که در بیشتر پرکردن ها برای درمان حفره یا درمان ریشه استفاده می شود. همچنین این همان چیزی است که دندانپزشکان برای “چسباندن” روکش ها، بریج ها، ونیرها و موارد دیگر به دندان های واقعی شما استفاده می کنند.

انواع مختلف سمان دندانی وجود دارد، از جمله سمان اکسید روی، سمان رزینی، سمان گلاس آینومر، سمان کامپوزیت و بسیاری انواع دیگر. نوع سمان دندانی که دندانپزشک شما برای شما استفاده می کند به این بستگی دارد که چه چیزی با دندان ها و درمان شما سازگارتر است.

سمان دندان چقدر می تواند دوام بیاورد؟

سمان دندان برای همیشه ماندگار نیست. حتی اگر این چسب های دندانی به گونه ای طراحی شده باشند که برای مدت طولانی دوام بیاورند، باز هم می توانند خراب شوند و به تعویض نیاز داشته باشند.

مدت زمان ماندگاری سمان شما به نوع سمان آن بستگی دارد. دو نوع وجود دارد: موقت (برای ترمیم های کوتاه مدت) و دائمی (برای درمان های طولانی مدت). هر کدام میانگین طول عمر متفاوتی دارند.

سمان موقت چند هفته یا چند ماه دوام می آورد.

دندانپزشکان برای ترمیم های جدید گاهی اوقات ایمپلنت های دندانی، روکش ها، بریج ها و سایر فرایندهای درمانی را ابتدا با استفاده از سمان موقت متصل می کنند. این کار برای ارزیابی دقیق بودن تناسب و احساس بیمار با ترمیم های خود انجام می شود. بعد از چند هفته با سمان دائمی جایگزین خواهد شد.

همین امر در مورد سمانی صدق خواهد کرد که به عنوان پرکننده استفاده می شود. در حالی که دندانپزشک شما یک پرکننده دائمی ایجاد می کند، حفره ها و سایر شرایط دردناک را می توان با یک پر کننده موقت مهر و موم کرد. می توانید بگویید که پر کننده موقت به عنوان یک درمان اضطراری عمل می کند تا زمانی که راه حل دائمی آماده شود، باکتری ها را از دندان دور نگه دارد.

سمان موقت نسبت به سمان دائمی پیوند ضعیف تری ایجاد می کند. بنابراین، آنقدر مدت خیلی طول نمی کشد. این فقط برای ترمیم های موقت (مانند روکش های موقتی که قرار نیست برای همیشه روی دندان زیرین باقی بمانند) یا برای درمان هایی است که به زودی با سمان دائمی جایگزین می شوند.

پس از چند هفته تا حداکثر چند ماه، باید سمان موقت برداشته شود یا با سمان دائمی جایگزین شود.

سمان دائمی 5 تا 15 سال عمر می کند.

در مرحله بعد سمان دائمی داریم، که برای ماندگاری طولانی مدت طراحی شده است. این نوع سمان در ترمیم هایی استفاده می شود که برای همیشه ماندگار هستند مانند روکش دندان، ایمپلنت، ونیر و غیره. به طور کلی، سمان دائمی می تواند بین 5 تا 15 سال یا شاید بیشتر دوام داشته باشد.

بر خلاف سمان موقت که به راحتی جابجا می شود، سمان دائمی ماندگاری بالاتری دارد. این می تواند در برابر نیروهای جویدن و حتی آسیاب دوام بیاورد، گرچه می تواند زمان نیاز به تعویض را تسریع کند. این باعث ایجاد یک پیوند محکم با دندان های طبیعی شما می شود که به سختی از جای خود جدا می شود و از هم جدا می شود.

در اینجا فقط تعدادی از ترمیم های دائمی که احتمالاً به این نوع سمان نیاز خواهند داشت آورده شده اند:

  • روکش های دندانی برای پوشاندن دائمی دندان طبیعی آسیب دیده
  • بریج ها برای جایگزینی بیشتر از یک دندان ضعیف
  • روکش های پرسلن برای ارتقاء لبخند شما
  • اینله ها و آنله ها
  • باندینگ دندان برای ترمیم لب پر شدگی ها و ترک های دندانی
  • براکت های ارتودنسی

علائم و نشانه هایی که نشان می دهند زمان تعویض سمان دندانی فرا رسیده است

برای تعویض سمان دندانی خود مجبور نیستید زیاد درگیر شوید. برخی از افراد ممکن است تمام عمر خود را بدون نیاز به جایگزینی چسب دندانی برای ترمیم خود سپری کنند. اما برای بسیاری از افراد، این امر ضروری است، بخصوص اگر سمان دندانی آنها از قبل باعث بروز مشکلات سلامت دهان شده باشد.

با گذشت سال ها، سمان دندان شما ممکن است شروع به تخریب شدن کند. این طبیعی است. گاهی اوقات، به دلیل ساییدگی و فرسایش با بالا رفتن سن اتفاق می افتد، بخصوص اگر عادت بد دندان قروچه یا بهداشت نامناسب دهان و دندان دارید. مواردی مانند تغییرات اسیدیته و دما نیز می توانند منجر به بروز مشکل برای پر شدگی دندان شوند.

اما چگونه متوجه می شوید که زمان آن است که برای تعویض سمان خود از دندانپزشک خود وقت ملاقات بگیرید؟ در اینجا فقط تعدادی از علائم فیزیکی آورده شده اند که باید مراقب آنها باشید.

ترمیم دندان شما کنده می شود.

اولین علامتی که نشان می دهد سمان دندان شما با شکست مواجه شده است این است که ترمیم شما از جای خود خارج می شود. وقتی این اتفاق رخ می دهد، روکش، بریج یا پر شدگی شما شل می شود و می افتد.

همیشه نباید کنده شدن به صورت کامل اتفاق بیفتد. به محضی که احساس کردید که ترمیم شما سست شده است و به اندازه گذشته ایمن نیست، فوراً با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا آن را تعمیر کنید.

در جایی که سمان قرار می گیرد، احساس حساسیت می کنید.

اگر در جایی که سمان دندانی شما قرار داده شده است، حساسیت دندانی احساس می کنید، می تواند به این معنا باشد که سمان به آرامی در حال شکسته شدن است و دیگر به اندازه کافی مؤثر نیست. سمان پر کننده آسیب دیده می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود، زیرا در کار خود یعنی مهر و موم کردن شکاف ها و سوراخ های دندان های آسیب دیده به خوبی عمل نمی کند.

درون سمان شکاف ها و فضاهایی وجود دارد.

اگر می توانید شکاف ها و فضاهایی را در سمان دندانپزشکی ببینید، باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید. هنگامی که سوراخ هایی در سمان وجود دارند، ممکن است ریزنشت – یا نفوذ باکتری در دندان طبیعی شما – رخ دهد. این می تواند منجر به پوسیدگی و ناراحتی بیشتر دندان شود.

لک شدن و تغییر رنگ

سمان دندانی بسیار قدیمی که به تعویض نیاز دارد ممکن است بعد از این همه سال رنگ دیگری به خود گرفته باشد. این یک علامت افسانه ای است که سمان شما کاملاً خراب شده است. در اینجا چند دلیل وجود دارند که باعث می شوند سمان دندان شما لکه دار شود و رنگ آن تغییر کند:

  • شما در طول سال ها نوشیدنی های حاوی رنگدانه های خیلی زیاد مانند شراب و قهوه مصرف کرده اید.
  • تنباکو مصرف می کنید، که دارای مقادیر زیادی نیکوتین و تار است – که هر دوی آنها باعث لک شدن دندان ها می شوند.
  • شما مراقبت از دندان های خود را نادیده گرفته اید، بنابراین تجمع پلاک و تارتار باعث زرد شدن رنگ سمان موجود در طول سال ها شده است.

چگونه طول عمر سمان دندانی خود را افزایش دهیم؟

چگونه طول عمر سمان دندانی خود را افزایش دهیم؟

چگونه طول عمر سمان دندانی خود را افزایش دهیم؟

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.

اگر دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان با کیفیت مسواک بزنید و به طور مرتب نخ دندان بکشید، می توانید از شر پلاک دندان های خود خلاص شوید. اگر می خواهید تأثیرات رعایت بهداشت دهان و دندان را مشاهده کنید، ثبات قدم نقش کلیدی دارد.

این نه تنها در دراز مدت از بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند، بلکه می تواند از سمان دندان موجود در ترمیم های شما نیز در برابر خراب شدن محافظت کند.

غذاهای سفت و چسبناک را گاز نزنید.

سعی کنید از گاز زدن ناگهانی خوراکی های سفت که ممکن است باعث ترک خوردن سمان دندان شما شوند، خودداری کنید. این امر بویژه در مورد سمان موقت صادق است، که پیوند قوی مانند سمان دائمی ندارد. یخ نجوید یا بدون فکر پاپ کورن نخورید، زیرا مغز آن می توانند باعث شکستن سمان دندان شما شود.

غذاهای چسبناک مانند تافی، کارامل و آدامس نیز می توانند باعث خارج شدن روکش ها و پرکردگی های موقت از جای خود شوند. همچنین اگر سمان دائمی قبلاً کهنه شده باشد و در اثر فرسایش در طول سال ها سست شده باشد، ممکن است باعث بیرون کشیده شدن آن شود.

برای محافظت از دندان در برابر تروما از محافظ دهان استفاده کنید.

اگر ورزش های پر برخورد انجام می دهید، بهتر است هر زمان که بازی می کنید از محافظ دهان استفاده کنید. به این ترتیب، در صورت آسیب دیدگی، دندان ها و ترمیم های شما در برابر آسیب تروماتیک در امان خواهند بود. محافظ دهان به عنوان یک بالشتک ضربه گیر در برابر ضربه ناشی از آسیب ها عمل خواهد کرد و از سمان دندان شما محافظت خواهد کرد.

استفاده از محافظ دهان هنگام خواب در شب نیز به کاهش خطرات ناشی از براکسیسم (معروف به دندان قروچه بیش از حد) کمک می کند. این ابزار همچنین از سمان دندان شما در برابر شکستن محافظت می کند، و طول عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

برای قرار ملاقات های منظم دندانپزشکی برنامه ریزی کنید.

مراجعه به دندانپزشک اغلب این فرصت را برای آنها فراهم می کند که هر از گاهی سمان دندان شما را بررسی کنند. به این ترتیب، اگر چیزی را نامناسب ببینند، به محض نیاز می توانند برنامه ای برای جایگزینی آن ارائه دهند.

در صورت احساس هرگونه حساسیت و ناراحتی ناشی از سمان دندان قدیمی خود، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها دستورالعمل هایی در مورد نحوه مدیریت آن به شما خواهند داد.

نتیجه گیری

در حالی که سمان موقت فقط چند هفته یا چند ماه دوام می آورد، سمان دائمی دندان برای مقاومت طولانی مدت طراحی شده است. اگر به خوبی از این سمان دندانپزشکی مراقبت کنید و در بیشتر عمر خود بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، می توانید تا 15 سال از مزایای این چسب دندان بهره مند شوید.

با این حال، سمان دندان در طول زمان به دلیل فرسایش و ساییدگی می تواند بشکند. این امر می تواند باعث کنده شدن بریج ها، روکش ها و سایر ترمیم های دندانی شما شود. در صورت بروز این اتفاق برای شما، فوراً برای درمان و جایگزینی آن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر می خواهید سمان دندان شما تا پایان عمر دوام داشته باشد، مراقبت های سلامت دهان و دندان خود را جدی بگیرید. دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، هنگام انجام ورزش های پر برخورد از محافظ دهان استفاده کنید، به طور منظم معاینات دندانپزشکی خود را انجام دهید و از خوردن غذاهایی که می توانند سمان دندان شما را ضعیف کنند اجتناب کنید، و به این ترتیب همه شما باید خوب باشید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید (لطفا قبل از ارسال پیام، تصویر رادیوگرافی تهیه کنید)
در اولین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر