چرا دندان عقل هنگام رویش درد زیادی دارد؟
15 آبان ماه 1402
درمان ریشه روی کدام دندان ها راحت تر است؟
21 آذر ماه 1402

این چیزی است که بسیاری از ما در برخی مواقع تجربه کرده ایم- فقط لحظاتی بعد از گاز زدن به یک چیز شیرین خوشمزه، درد شدیدی را در دندان های خود تجربه می کنیم. چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟ و برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟ در این مقاله، تمام اطلاعات مورد نیاز شما را داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که چرا وقتی شیرینی می خورم دندان هایم درد می گیرد؟ درد دندان با خوردن شیرینی میتواند علل مختلفی داشته باشد؛ پس با ما همراه باشید.

چرا شکر باعث درد و حساسیت می شود؟

اکثر افراد می دانند که غذاها و نوشیدنی های شیرین یکی از بدترین چیزها برای دندان های شما هستند، اما چرا برای سلامت دندان ها مضر هستند و چرا این همه درد ایجاد می کنند؟

ما به جزئیات شرایط مختلفی می پردازیم که خوردن خوراکی های شیرین می تواند باعث ایجاد آنها شود و اینکه چرا در یک لحظه می تواند به شدت درد ایجاد کند، اما به طور کلی، شکر به دو دلیل مشکل ساز است.

ابتدا، وقتی شکر می خورید، داخل دهان شما اسید ایجاد می کند و همچنین باکتری ها را تشویق می کند تا رشد کنند- و هر دوی اینها می توانند به دندان های شما حمله کنند و باعث فرسودگی یا آسیب دیدن آنها به طرق مختلف شوند و آنها را حساس تر کنند.

در عین حال، هنگامی که قند با دندان های فرسوده یا آسیب دیده تماس پیدا می کند، خود قند می تواند باعث بروز درد شود، به گونه ای که سایر خوراکی ها این کار را نمی کنند.

به این معنا که شکر هم به دندان ها آسیب می رساند و هم وقتی دندان ها آسیب دیدند باعث بروز درد می شود.

بنابراین اکنون بیایید نگاهی داشته باشیم به روش های مختلفی که شکر باعث بروز این اتفاق می شود و ویژگی های اتفاقی که در هر مورد رخ می دهد.

چرا وقتی شیرینی می خورم دندان هایم درد می کنند؟

در اینجا مهمترین دلایلی که شکر باعث ایجاد درد در دندان ها می شود و کارهایی که می توانید در مورد آنها انجام دهید آورده شده اند.

چرا وقتی شیرینی می خورم دندان هایم درد می کنند؟

چرا وقتی شیرینی می خورم دندان هایم درد می کنند؟

از بین رفتن مینای دندان

شاید شایع ترین دلیلی که قند به دندان ها آسیب می رساند و سپس باعث ایجاد درد می شود، این است که شکر باعث از دست رفتن مینای دندان ها می شود.

مینا لایه سختی است که از قسمت های داخلی حساس تر دندان محافظت می کند. با این حال، زمانی که غذاهای شیرین می خورید، کربوهیدرات های قابل تخمیر درون قند و باکتری هایی که از قند تغذیه می کنند اسیدی تولید می کنند که به تدریج لایه سخت مینای دندان را از بین می برد.

معمولاً مواد معدنی موجود در بزاق ما به ترمیم و حفظ لایه مینای دندان های ما کمک می کنند، اما اگر شکر زیاد بخورید از این اتفاق نیز جلوگیری می کند و در نتیجه وضعیت مینای دندان شما بدتر می شود.

هنگامی که دندان های شما پوشش مینای خود را از دست می دهند، بافت نرم داخل دندان به نام عاج نمایان می شود. عاج حاوی توبول های کوچکی است که به اعصاب متصل می شوند، و هنگامی که در معرض محیط دهان قرار می گیرند، دندان ها نسبت به غذاهای شیرین بسیار حساس تر می شوند.

دندان قروچه و مسواک زدن بیش از حد محکم می توانند منجر به از بین رفتن مینای دندان ها شوند و به این ترتیب باعث حساسیت دندان ها به قند شوند، حتی اگر شکر مسئول مشکل اولیه نباشد.

چه باید کرد؟

از آنجا که مینای دندان نمی تواند دوباره رشد کند، پیشگیری به مراتب بهتر از درمان است و شما با کاهش مصرف قند و همواره دنبال کردن بهترین شیوه های سلامت دندان ها، باید تمام تلاش خود را برای محافظت از مینای دندان های خود انجام دهید.

با این حال، اگر به دلیل از دست دادن مینای دندان از حساسیت دندان رنج می برید، دندانپزشک شما ممکن است درمان های خاصی مانند فلوراید تراپی را برای جلوگیری از از بین رفتن مینا یا باندینگ دندانی برای محافظت از دندان در معرض خطر تجویز کند.

حفره ها

اگر حساسیت شما به قند به دلیل از دست دادن مینای دندان نیست، احتمال زیادی وجود دارد که به دلیل وجود یک حفره باشد- و درست مانند از دست دادن مینای دندان، شکر می تواند مسئول ایجاد خود حفره و همچنین دردی باشد که هنگام ایجاد حفره تجربه می کنید.

حفره ها زمانی ایجاد می شوند که مینای دندان فرسوده می شود و دندان برای حمله باکتری ها و اسیدهای ناشی از خوردن غذاهای شیرین باز می ماند.

ایجاد پلاک، نوعی بیوفیلم متشکل از باکتری و بزاق که روی دندان های شما رسوب می کنند نیز ممکن است به این امر کمک کند، زیرا پلاک ها نیز اسیدی هستند. هنگامی که مینای دندان ناپدید می شود، یک حفره- اساساً یک سوراخ در دندان- می تواند ایجاد شود و هر چه مدت طولانی تری بدون درمان سپری شود، بدتر خواهد شد.

سپس، هنگامی که حفره گسترش می یابد، خوراکی های شیرین می توانند در تماس با حفره محافظت نشده باعث ایجاد درد شدیدی شوند.

این نوعی از دردی است که بعید است بتوانید آن را نادیده بگیرید، و زمانی که شروع به تجربه آن می کنید، نمی توانید مراجعه دیرهنگام خود به دندانپزشک را برای مدت طولانی تری به تعویق بیندازید.

چه باید کرد؟

هنگامی که یک حفره ایجاد می شود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود رزرو کنید تا پر کردن دندان را انجام دهید- و هر چه زودتر باشد بهتر است، زیرا حفره ها خود به خود برطرف نمی شوند و برعکس، بدتر می شوند.

التهاب لثه یا بیماری لثه

پلاک به طور مداوم روی دندان های ما تشکیل می شود و هر بار که مسواک می زنیم یا نخ دندان می کشیم، این لایه بیوفیلم را حذف می کنیم، اما اگر آن را پاک نکنیم، تنها در عرض 12 تا 24 ساعت، می تواند شروع به سفت شدن کند و به تارتار تبدیل شود؛ رسوب جامد مواد معدنی که روی دندان های ما انباشته می شوند.

این می تواند منجر به بروز ژنژیویت شود، که تحت عنوان بیماری لثه نیز شناخته می شود، که در میان اتفاقات دیگر، می تواند باعث حساسیت دندان های شما به غذاهای شیرین شود.

چه باید کرد؟

اگر از بیماری لثه رنج می برید، انجام کارهای بهداشتی دهان و دندان مانند مسواک زدن حداقل دو مرتبه در روز و نخ دندان کشیدن منظم معمولاً می توانند به رفع علائم کمک کنند.

در موارد جدی تر، دندانپزشک شما ممکن است پاکسازی عمیق و جرمگیری را همراه با دوره ای از آنتی بیوتیک ها برای کمک به رفع هرگونه عفونت باکتریایی در لثه تجویز کند.

تحلیل رفتن لثه

با بالا رفتن سن، لثه های ما شروع به تحلیل رفتن می کنند و دندان ها و ریشه های آنها نمایان می شوند. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، دندان ها نسبت به غذاهای شیرین بسیار حساس تر می شوند.

سایر عواملی که ممکن است باعث تسریع تحلیل رفتن لثه ها شوند عبارتند از سیگار کشیدن و بهداشت نامناسب دندان ها.

چه باید کرد؟

اگر از حساسیت دندانی ناشی از تحلیل رفتگی لثه ها رنج می برید، دندانپزشک شما ممکن است سعی کند این مشکل را از طریق تمیز کردن عمیق یا جرمگیری برطرف کند. در موارد شدیدتر، ممکن است به پیوند نیاز باشد.

با این حال، گرچه تحلیل رفتگی لثه یک فرآیند طبیعی است، اما می توانید با سیگار نکشیدن و همیشه دنبال کردن بهترین شیوه های بهداشت دهان و دندان، پیشرفت آن را کاهش دهید.

درمان سفید کننده

محصولات سفید کننده دندان می توانند حاوی مواد خشن مانند پراکسید هیدروژن باشند که می توانند به دندان ها نفوذ کنند و آنها را نسبت به قند و سایر مواد غذایی حساس تر کنند.

چه باید کرد؟

حساسیت ناشی از محصولات سفید کننده دندان معمولاً موقتی است، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که درمان را متوقف کنید و دندان های شما در عرض یک یا دو هفته به حالت عادی باز می گردند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

در نهایت، یکی دیگر از دلایل شایع حساسیت به قند، انجام نامناسب بهداشت دهان و دندان است.

اگر حداقل دو مرتبه در روز دندان های خود را مسواک بزنید، به طور منظم نخ دندان بکشید و دو مرتبه در سال برای تمیز کردن دندان به یک دندانپزشک مراجعه کنید، احتمال ایجاد مشکلات دندانی از جمله حساسیت را کاهش می دهد.

چه باید کرد؟

پاسخ در اینجا ساده است- تنها کاری که باید انجام دهید این است که عادت به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم داشته باشید و برای تمیز کردن منظم دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر از حساسیت به قند رنج می برید، بهترین گام نخست این است که برای تشخیص هر گونه مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید- پس از آن، می توانید تصمیم بگیرید سلامت دندان های خود را بهبود دهید تا احتمال اینکه بعداً با مشکلات دیگری مواجه شوید را کاهش دهید.

برای کاهش احتمال ایجاد حساسیت به قند چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای کاهش احتمال ایجاد حساسیت به قند چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای کاهش احتمال ایجاد حساسیت به قند چه کاری می توانید انجام دهید؟

هنگامی که در اثر خوردن غذاهای شیرین در دندان های خود درد احساس می کنیم، نشانه آن است که اوضاع به حدی بدتر شده است که برای رفع مشکل باید به دندانپزشک مراجعه کنیم- اما کارهای زیادی وجود دارند که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که اوضاع خراب نمی شود.

نخستین گام این است که همیشه بهترین روش های بهداشت دهان و دندان را دنبال کنید، از جمله مسواک زدن دو مرتبه در روز، هر روز نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن دندان ها دو مرتبه در سال.

همچنین اگر بتوانید مقدار غذاها و نوشیدنی های شیرین مصرفی خود را کاهش دهید، کمک می کند زیرا آنها عامل اصلی از بین رفتن مینای دندان ها و ایجاد حفره ها هستند.

دندان قروچه می تواند به لایه مینای دندان آسیب وارد کند، بنابراین اگر می دانید که دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید، ممکن است هنگام خواب از محافظ دهان استفاده کنید.

استفاده از مسواک نرم تر و مسواک زدن ملایمت تر می توانند کمک کنند، و اگر سیگار می کشید یا سیگار می کشید، ترک عادت یا کاهش آن نیز می تواند در بهبود سلامت دندان ها نقش داشته باشد.

بدترین غذاها و نوشیدنی ها برای حساسیت به قند کدامند؟

گرچه غذاهای شیرین همگی برای دندان های شما مضر هستند، اما برخی از آنها بدتر از بقیه هستند. در اینجا مواردی وجود دارند که باید از آنها اجتناب کنید- یا حداقل از آنها لذت ببرید.

آبنبات

آبنبات سختی که می مکید اسید اضافی در دهان شما ایجاد می کند که می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد.

آبمیوه

آب میوه هایی مانند آب پرتقال قند زیادی دارند و همچنین اسیدی است که می تواند مینای دندان های شما را نیز از بین ببرد.

شیرینی آدامسی

شیرینی های آدامسی که می جوید می توانند به دندان های شما بچسبند و به باکتری ها اجازه رشد دهند.

نوشیدنی های گازدار

از آنجا که نوشیدنی های گازدار شیرین و اسیدی هستند، برای مینای دندان های شما نیز بسیار مضر هستند.

بهداشت خوب دهان بهترین دفاع شماست

گرچه غذاها و نوشیدنی های شیرین برای دندان های ما مضر هستند، اما به حذف کامل آنها نیاز نیست.

در عوض، اگر مقداری که می خورید را به حداقل برسانید و از آنها در حد اعتدال لذت ببرید، تا زمانی که بهترین روش های رعایت بهداشت دندان را دنبال کنید، نباید مشکلات زیادی در رابطه با دندان درد هنگام خوردن شیرینی ها را تجربه کنید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر