خطرات نوشیدن الکل بعد از کشیدن دندان
6 خرداد ماه 1402
آیا بهبود بعد از کاشت ایمپلنت های All- On- 4 طول می کشد؟
20 خرداد ماه 1402

همه ما موافق هستیم که یک خواب خوب شبانه تفاوت زیادی در عملکرد ما در روز بعد ایجاد می کند.

جدای از اینکه احساس بیدار شدن چیزی شبیه یک میلیون دلار است، این اتفاق چند وقت یکبار رخ می دهد؟ یک استراحت خوب شبانه به بدن ما فرصتی برای ترمیم، احیاء شدن و بازیابی تمام عملکردهای حیاتی ما از جمله گردش خون، تنفس و سیستم ایمنی می دهد.

خواب خوب باعث کاهش استرس و التهاب می شود، قلب شما را سالم نگه می دارد، حافظه شما را بهبود می بخشد و از همه بهتر، شما را در جلسات کاری یا سخنرانی های خسته کننده بیدار و هوشیار نگه می دارد. همچنین با مبارزه با عفونت ها و تقویت دندان ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان های ما ایفا می کند.

اما وقتی به اندازه کافی نخوابید چه اتفاقی رخ می دهد؟ یا شاید از آپنه خواب رنج می برید؟

اثرات نامطلوبی وجود دارند که می توانند در طول خواب شما رخ دهند، که می توانند روی سلامت دهان و دندان های شما تأثیر منفی بگذارند.

خواب خوب مینای دندان های شما را تقویت می کند!

خوابیدن به ترمیم سیستم قلبی عروقی و عروق خونی شما از هرگونه آسیب وارده در طول روز کمک می کند و به این امکان را برای مواد مغذی ضروری مانند کلسیم و فسفات فراهم می کند تا با موفقیت به بافت استخوانی دندان های شما منتقل شوند.

این به ترمیم، پر کردن و تقویت مینای دندان های شما کمک می کند، که به مرور زمان در معرض پلاک و حفره ها قرار دارند.

خواب خوب شبانه با عفونت ها مبارزه می کند.

سیستم ایمنی بدن ما چیزی است که با دفع باکتری ها و عفونت های مضر، در برابر ابتلا به بیماری ها از ما محافظت می کند. داشتن یک خواب خوب شبانه با افزایش تولید سیتوکین ها، پروتئین قدرتمندی که بدن ما برای مبارزه با عفونت ها و التهاب به آن نیاز دارد، به شارژ مجدد سیستم ایمنی کمک می کند. همین فرآیند در مورد باکتری های موجود در دهان شما نیز صادق است.

از آنجا که دهان ما پر از باکتری است، سیستم ایمنی بدن باید بداند که چگونه با هر گونه عفونتی که ممکن است رخ دهد، از جمله بیماری لثه، عفونت دندان و پوسیدگی دندان، مبارزه کند. خواب برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است.

خواب کافی و سلامت دهان و دندان

خواب کافی و سلامت دهان و دندان

اثرات آپنه خواب روی سلامت دهان و دندان ها

متأسفانه، همه افراد از داشتن یک خواب خوب هر شب، بخصوص افرادی که از آپنه خواب رنج می برند، بهره مند نیستند. افرادی که خروپف می کنند یا با دهان باز می خوابند، به دلیل عدم جریان بزاق، بیشتر در معرض خطرات باکتری های فرصت طلب قرار دارند.

خشکی دهان این امکان را برای باکتری های مضر فراهم می کند تا برای هضم هر گونه قند از مواد غذایی باقی مانده، آزادانه عمل کنند. این منجر به تشکیل پلاک و حفره روی دندان های شما می شود.

بزاق برای پوشش دادن و مرطوب کردن بافت های دهانی دندان های شما لازم است، همانطور که همچنین لازم است که با شستن زبان، لثه ها و گونه ها از سلول های مرده، حفره دهان را پاک کنید. بزاق همچنین با عمل به عنوان یک تعدیل کننده و خنثی کننده باکتری های مضر و سایر میکروارگانیسم هایی که می توانند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند، به محافظت از دندان ها و لثه ها کمک می کند.

مهم است که اگر از آپنه خواب رنج می برید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت کنید تا راه حلی برای حفظ سلامت دهان و دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود پیدا کنید.

براکسیسم، دندان قروچه در خواب

اگر هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید درد فک یا سردرد را تجربه می کنید، به احتمال زیاد از دندان قروچه رنج می برید. فشردن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر، در طول خواب کاملاً طبیعی است، افراد زیادی این کار را انجام می دهند، اما زمانی که به یک اتفاق عادی تبدیل می شود، می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند.

دندان قروچه مزمن می تواند منجر به ترک خوردن مینای دندان، فرسایش بیش از حد، سردرد تنشی، درد فک، شکستن دندان ها، حساسیت دندان و دندان درد شود.

دلایل متعددی برای دندان قروچه وجود دارند که استرس علت اصلی آن است، اما عوامل خارجی مانند سیگار کشیدن، کافئین، الکل و برخی داروها نیز می توانند تأثیر داشته باشند.

خوشبختانه، روش های درمانی زیادی وجود دارند که می توانند به کاهش فرسایش دندان ها کمک کنند، از جمله اسپلینت دهان، که نوع مخصوصی محافظ دهان است که هنگام خواب استفاده می شود و به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند تا هنگام ساییدن دندان ها روی یکدیگر، نیروی بیش از حد را جذب کند. اشکال دیگر درمان های غیر دهانی می توانند شامل درمان مدیریت استرس، تکنیک های آرام سازی و ورزش منظم باشند.

کم خوابی هم برای سلامت دهان و هم برای سلامت عمومی شما پیامدهای جدی دارد، به همین دلیل مهم است که اقدامات صحیحی را برای دریافت درمان های پزشکی مناسب انجام دهید. اگر متوجه شدید که شب ها دندان قروچه می کنید یا از آپنه خواب رنج می برید، از دندانپزشک خود نوبت ویزیت بگیرید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

ما می دانیم که سلامت دهان و دندان می تواند دردسرساز باشد. به همین دلیل ما وظیفه خود را ارائه راه حلی طولانی مدت و پایدار برای سلامت دهان و دندان های شما قرار داده ایم. قبل از ایجاد یک طرح درمان، زمانی را برای گوش دادن به نیازهای فردی شما صرف می کنیم و اطمینان حاصل می کنیم که تمام نیازها و نگرانی های شما برطرف شده اند. هر چه مدت طولانی تری پیگیر درمان آن نباشید، درمان های شما گران تر و پیچیده تر خواهند شد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر