حساسیت دندان چیست و چرا بروز پیدا می کند؟
12 خرداد ماه 1400
آنچه باید در مورد جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان ها بدانید!
12 تیر ماه 1400

حساسیت دندان پس از پر کردن اصلاً غیر عادی نیست، مخصوصاً اگر پر شدگی عمیقی برای شما انجام شده باشد. با این حال، پس از ترک مطب، هرگونه درد یا بی حسی جزئی باید ظرف دو ساعت از بین برود. در غیر اینصورت، ممکن است نشانه این باشد که پر شدگی به خوبی با دندان شما پیوند نخورده است و ممکن است لازم باشد برای ویزیت مجدد به مطب مراجعه کنید.

چرا از روش پر کردن دندان استفاده می کنیم؟

پر کردن دندان درمان جزئی و ضروری است که در آن بخش های آسیب دیده و پوسیده دندان تراشیده و زدوده می شوند و مواد با دوامی جایگزین آنها می شود. این مواد شکل حفره داخل دندان را می گیرند تا از آن در برابر خطرات عفونت محافظت کند. اکثر پر شدگی های دندان ها بر پایه فلز، پرسلن، رزین، و ترکیبی هستند.

فرایند پر کردن دندان

پر کردن دندان عادی ترین فرایندی است که در دندانپزشکی انجام می شود. این یک فرایند روتین است که قادر به تسکین هر گونه درد همراه با حفره های دندانی و دندان های آسیب دیده و احیاء دندان به گونه ای است که بتوانید به طور عادی غذا بخورید و مایعات بنوشید.

فرایند پر کردن دندان می تواند به سه مرحله تقسیم شود:

• بی حس کردن منطقه اطراف دندان- یک بی حس کننده موضعی کنار دندانی که نیاز به پر شدن دارد تزریق می شود.
  • تخلیه بافت پوسیده دندان- دندانپزشک بخش های پوسیده دندان را تخلیه می کند. آنها این کار را با استفاده از دریل های کوچک دندانپزشکی انجام می دهند که با ظرافت تمام قسمت های پوسیده را می تراشد. انجام این کار تنها چند دقیقه طول می کشد و شما هیچ ناراحتی را احساس نخواهید کرد.
  • قرار دادن مواد پر کننده داخل حفره دندان- وقتی پوسیدگی تخلیه شد، مواد پر کننده داخل حفره دندان قرار داده می شود. ماده ای که برای پر کردن دندان استفاده می شود می تواند پرسلن، رزین، فلز، PFM (پرسلن روی فلز) یا بسته به نظر دندانپزشک ممکن است ترکیبی از اینها باشد.

دهان شما به مدت چند ساعت پس از فرایند بی حس خواهد بود، و کاملاً توصیه می شود از خوردن هر چیزی در طول این بازه زمانی خودداری کنید.

چرا پر کردن دندان موجب بروز حساسیت می شود؟

تحریک عصب

وقتی حفره دندان عمیق است و نیاز به یک پر کردن عمقی دارد، تحریک عصب اصلاً غیر عادی نیست. تحریک اعصاب می تواند منجر به التهاب و بروز درد شود. مینا و سمنتوم دندان شما معمولاً از بدون پوشش ماندن اعصاب محافظت می کنند، اما پر شدگی های عمقی می توانند به پایانه های عصبی برسند و موجب بروز احساس ناراحتی و درد شدید شوند. با این حال، تحریک اعصاب ناشی از پر شدگی های عمیق می تواند به مرور زمان بهبود پیدا کند.

ناصاف بودن بایت

یکی از مهم ترین جنبه های پر کردن غیر صحیح و قرار دادن ماده پر کننده اطمینان پیدا کردن از این موضوع است که متناسب با بایت بیمار قرار گرفته است. پر شدگی که به درستی قرار نگرفته باشد و متناسب با بایت نباشد، ممکن است روی بایت بیمار تأثیر بگذارد، که می تواند به چند دلیل موجب بروز ناراحتی شود.

اگر پر شدگی دندان خیلی بلند باشد، می تواند باعث شود فرد با بستن بایت خود فشار زیادی را تحمل کند، و این فشار می تواند موجب بروز درد و ناراحتی شود. علاوه بر این، اصلاً بعید نیست که هنگام غذا خوردن پس از درمان مقداری ناراحتی تجربه کنید، اما معمولاً بایت پس از چند هفته خود را اصلاح می کند.

اگر پر شدگی خود را اصلاح نکند، نیاز خواهد بود مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید تا مقداری از آن را بتراشد.

پالپیت

پالپیت زمانی اتفاق می افتد که پالپ داخل دندان ملتهب می شود، که در عوض موجب بروز درد و ناراحتی می شود. گرچه بروز پالپیت در پر شدگی های جزئی نادر است، اما زمانی می تواند اتفاق بیفتد که:

• دندان شما دچار حادثه یا تصادف، آسیب یا تروما شده است که موجب ترک خوردن یا شکستن دندان شده است.
  • پوسیدگی دندان شما عمیق بوده است و پالپ داخلی دندان را تحت تأثیر قرار داده است.
  • دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است قبلاً چندین مرتبه پر شده است.
حسایت دندان پس از پر کردن

آیا پالپیت قابل درمان است؟

در صورتی که پالپیت به عصب رسیده و به آن آسیب آنقدر جدی زده باشد که قابل نجات نباشد، به احتمال زیاد برای نجات دندان آسیب دیده شما نیاز به فرایند درمان ریشه خواهید داشت. با این حال، در صورتی که پالپیت منجر به بروز این مشکل نشده باشد و پالپ سالم باقی مانده باشد و تنها یک التهاب جزئی اتفاق افتاده باشد، دندانپزشک قادر خواهد بود پالپیت را با فرایند پر کردن و درمان ریشه درمان کند.

علل بروز حساسیت، درد، و ناراحتی دندان پس از پر کردن آن

اگر شما از درد پس از پر کردن دندان رنج می برید، دلایلی برای آن وجود دارند:

• دندان شما پس از پر کردن حساساست- این بلافاصله پس از اتمام درمان کاملاً طبیعی است. مهم است حداقل به مدت دو ساعت پس از پر کردن دندان از خوردن و نوشیدن غذاها و مایعات داغ و سرد اجتناب کنید. درد باید ظرف یک هفته یا بیشتر فروکش کند و حساسیت پس از دو تا چهار هفته از بین خواهد رفت. اگر این مشکلات مدت زمانی طولانی تر ادامه داشتند با دندانپزشک تماس بگیرید.
  • پر شدگی شکسته یا لق- اگر پر شدگی شما به درستی قرار داده نشود یا به خوبی درون دندان اصلی شما جای نگرفته باشد، می تواند موجب بروز درد و ناراحتی شود. این مشکل می تواند با مراجعه مجدد به دندانپزشک و تعویض پر شدگی اصلاح شود.
  • واکنش های آلرژیک به پر شدگی دندان- برخی بیماران به فلزات حساسیت دارند که می تواند روی نحوه واکنش دندان یا دندان های آنها به پر شدگی جدید تأثیر بگذارد. ضرورت دارد که به دندانپزشک خود اطلاع دهید آیا حساسیت به فلز دارید یا خیر، تا وی بتواند ماده دیگری (مانند پرسلن یا رزین) برای پر کردن دندان به شما پیشنهاد دهد.

راهکارهایی برای دندان درد پس از پر کردن آن

پر کردن حفره دندان عموماً یم فرایند سریع و بدن درد است، اما احساس کردن مقداری ناراحتی پس از درمان اصلاً بعید نیست. ما در اینجا به بیان چند نکته اساسی می پردازیم که به کاهی درد و حساسیت کمک می کنند:

• دریافت داروهای مسکن طبق تجویز یا توصیه دندانپزشک شما.
  • مسواک زدن آرام با مسواک برقی (دارای فرچه های نرم)
  • استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت
  • جویدن و خوردن با سمت مخالف دهان (دور از پر شدگی دندان)
  • پرهیز از غذاها و نوشیدنی های داغ و سرد
  • پرهیز از غذاها و نوشیدنی های اسیدی و قندی
حسایت دندان پس از پر کردن

چگونه می توان دندان های حساس را درمان کرد؟

اکثر دندانپزشکان برای بیمارانی که به تازگی تحت درمان پر کردن دندان قرار گرفته اند استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت را توصیه می کنند. نیترات پتاسیم ترکیب شیمیایی است که به توقف رسیدن احساسات سطح دندان ها به اعصاب درون آن جلوگیری می کند.

شما باید استفاده از خمیر دندان ها را ادامه دهید تا تأثیرات قابل مشاهده باشند. باید از استفاده خمیر دندان های سفید کننده خودداری کنید زیرا آنها به افزایش حساسیت دندان ها معروف هستند.

علاوه بر خمیر دندان های ضد حساسیت، بیمارانی که از حساسیت دندان ها پس از پر کردن رنج می برند، می توانند موارد زیر را نیز امتحان کنند:

• داروهای مسکن OTC (یا داروهایی که دندانپزشک پیشنهاد می دهد)
  • استفاده از خمیر دندان های دارای فرچه های نرم
  • دو مرتبه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در طول روز، به آرامی اطراف دندانی که به تازگی پر شده است.
  • پرهیز از نوشیدنی هایی که موجب بروز حساسیت بیشتر می شوند، که می توانند نوشیدنی های داغ، سرد و یا حاوی شکر باشند.
  • در صورتی که حساسیت دندان شما پس از پر کردن آن بهبود پیدا نکند، توصیه می شود که با دندانپزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که به جایگذاری و حساسیت پر شدگی دندان غیر مرتبط باشد.

اگر دندان پر شده شما حساسیت دارد؟

اگر پس از پر کردن دندان حساسیت آن را تجربه می کنید، می توانید برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک قادر خواهد بود دندان شما را ارزیابی کند و راهکاری برای دندان حساس شما ارائه دهد، خواه نیاز به تعویض و جایگذاری مجدد داشته باشد، یا ایجاد تغییرات در آن.

پرسش های رایج در مورد پر کردن دندان

دندان من پس از پر کردن هنوز حساس است، آیا این خیلی بد است؟

یکی از رایج ترین راه هایی که می توان گفت آیا یک پر شدگی بد است، این است که آیا شما درد کوتاه و شدید هنگام بستن بایت یا جویدن روی آن دندان ها تنها احساس می کنید. دیگر علائم می توانند شامل خاکستری به نظر رسیدن دندان در مقایسه با دندان های دیگر باشد، که نشانه ورود باکتری به داخل منطقه بین پر شدگی دندان و مینای دندان شما است. در این صورت، لازم خواهد بود پر شدگی تعویض شود.

چه اتفاقی می افتد اگر پر شدگی خیلی عمیق باشد؟

اگر شما تحت یک پر شدگی عمیق قرار گرفته باشید، و درد دارید، ممکن است علت بروز درد رسیدن پر شدگی به عصب و تحریک شدن آن باشد. عصب باید خود را بهبود دهد، اما اگر درد یا حساسیت ظرف دو تا چهار هفته فروکش نکند، ممکن است مداخلات دندانپزشکی نیاز باشند.

چه اتفاقی می افتد اگر پر شدگی دندان کم عمق باشد؟

پر شدگی هایی که خیلی کم عمق و سطحی هستند ممکن است به خوبی جایگذاری نشده باشند یا داخل حفره دندان جای نگرفته باشند. این باعث می شود پر شدگی دندان در معرض خطر لق شدن، ترک خوردن یا کنده شدن قرار بگیرد. اگر متوجه لق شدن پر شدگی دندان شدید، مهم است مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا باکتری راه خود را به داخل دندان پیدا خواهد کرد.

آیا پر کردن دندان درد دارد؟

در تمام فرایندهای مدرن پر کردن دندان از بی حس کننده های موضعی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ دردی طی فرایند پر کردن احساس نخواهد شد. پر کردن دندان به گونه ای طراحی شده است که هر گونه درد همراه با پوسیدگی دندان را تسکین دهد، بنابراین وقتی پر شدگی جایگذاری شد، هر گونه درد قبلی ناشی از پوسیدگی و حفره های دندان فروکش خواهد کرد.

پس از پر کردن دندان چه غذاهایی می توان خورد؟

پس از پر کردن دندان، دندان ها و دهان شما حساس خواهد بود، بنابراین به شدت توصیه می شود حداقل به مدت دو ساعت، به هر قیمتی از خوردن غذاها و مایعات داغ و سرد خودداری کنید. غذاهای سفت قادر به لق کردن و کندن پر شدگی جدید دندان ها هستند که می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی شود، و همین در مورد غذاها و نوشیدنی های داغ صدق می کند (مخصوصاً اگر پر شدگی از جنس طلا، نقره، یا بر پایه فلز باشد). با این حال، چند ساعت پس از درمان، و زمانی که اثر داروی بی حسی از بین رفته باشد می توانید همه چیز بخورید.

چقدر زمان می برد تا پر شدگی دندان من عادی باشد؟

شما قادر خواهید بود تقریباً پس از دو تا چهار هفته به صورت عادی غذا بخورید و همه نوع مایعات بنوشید، در حالی که با گذشت هر روز حساسیت بهتر خواهد شد. با این حال، این بسته به وخامت و اندازه پر شدگی در بیماران مختلف متفاوت خواهد بود.

اگر پر شدگی عمیقی دارید و پس از درمان درد دارید، شما می توانید از داروهای مسکن بر اساس توصیه دندانپزشک خود استفاده کنید.