مقایسه پروتزهای مصنوعی و ایمپلنت های دندانی
24 خرداد ماه 1399
اندودانتیکس چیست؟ اندودنتیست کیست؟
29 تیر ماه 1399

لثه ها از ریشه های دندان ها محافظت می کنند. در برخی بیماران، بخشی از لثه به تدریج ساییده می شود و از بین می رود و ریشه های دندان ها پدیدار می شوند. این مشکل تحلیل لثه نامیده می شود. گاهی اوقات تنها راه برای اصلاح این وضعیت انجام جراحی پیوند لثه است.

پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه فرایندی است که برای بیمارانی انجام می شود که تحلیل لثه دارند. این جراحی معمولاً شامل برداشتن مقداری از بافت لثه از سقف دهان بیمار و سپس پیوند آن به محلی است که تحلیل اتفاق افتاده است. البته گاهی اوقات این بافت از منابع دیگری تأمین می شود.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

انواع پیوندهای لثه

دو نوع اصلی جراحی های پیوند لثه، پیوند جینجیوال و پیوند بافت همبند هستند. هر دو فرایند شامل برداشتن بافت از یک محل اهداء کننده در سقف دهان و اتصال آن به محل گیرنده، در محلی هستند که تحلیل اتفاق افتاده است- اما آنها به روش های نسبتاً متفاوتی انجام می شوند.

برای پیوند بافت همبند لازم است دندانپزشک شما یک فلپ کوچک باز کند تا بتواند قطعه کوچکی از لایه بافت همبند زیر آن بردارد. گزینه های دیگری نیز وجود دارد، از جمله پیوند پایه که در آن بافت اهدائی از قسمتی از لثه گرفته می شود که به منطقه گیرنده نزدیک تر است. و پیوندهایی وجود دارند که در آنها بافت از جسد گرفته می شود یا از خوک جمع آوری می شود (که عموماً برای موارد وخیم نگه داشته می شوند). همیشه استفاده از بافت خود بیمار ارجحیت دارد، اما همیشه ممکن نیست. به عنوان مثال، اگر لازم باشد منطقه لثه پنج، شش، یا هفت دندان پوشش داده شوند، شاید لازم باشد نیمی از سقف دهان برداشته شود تا بتوان آن را پوشش داد، به همین دلیل لازم است بافت از فرد اهداء کننده گرفته شود.

پی بردن به اینکه کدام فرایند برای شما صحیح است به گفتگوی مفصل با دندانپزشک شما نیاز دارد. آنها عوامل متعددی را مد نظر قرار می دهند، از جمله وخامت تحلیل لثه شما، مقداری از گونه که روی محل جراحی کشیده خواهد شد، و اینکه آیا لثه ها از بین دندان ها هم تحلیل رفته اند یا تنها از قسمت جلو تحلیل اتفاق افتاده است.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

آماده سازی معمولاً جزئی اما مهم است.

به طور کلی، قبل از جراحی نیاز نیست بیمار کار زیادی انجام دهد، گرچه ممکن است لازم باشد یک مشاوره اولیه قبل از فرایند انجام شود. در طول این جلسه، برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن هزینه ها، دندانپزشک شما اطلاعات لازم در خصوص تحلیل لثه شما را جمع آوری خواهد کرد.

قرار است حدود حداقل یک هفته زخمی داخل دهان شما باشد، بنابراین ایده خوبی است که برای خوردن غذاهای نرم آمادگی داشته باشید.

مهم ترین چیز این است که مطمئن شوید به علت بنیادی مشکل تحلیل لثه پی برده اید که انجام جراحی پیوند لثه را ضروری کرده است. اگر شما لثه های نازک داشته باشید، یا به عنوان یک نوجوان از بریس ها استفاده کنید، کار زیادی نمی توانید برای آن انجام دهید. اما اگر تحلیل لثه در نتیجه عدم رعایت بهداشت یا عادات نادرست مسواک زدن اتفاق افتاده باشد، لازم است قبل از انجام جراحی به آنها بپردازید. به این ترتیب، مجبور خواهید بود پس از فرایند با دقت بیشتری مسواک زدن را انجام دهید تا برای بافت پیوند زده مشکلی بوجود نیاورید زیرا در حال بهبود است، و مشکلاتی که در آینده باز هم جراحی پیوند نیاز خواهند داشت را کاهش دهید. و البته، از آنجا که این یک فرایند جراحی است، قبل از آن باید هر گونه عفونت داخل دهان را کامل درمان کنید.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

انتظار بی حسی و اندکی خونریزی را نیز داشته باشید.

روزی که فرایند جراحی انجام می شود، نکاتی هستند که باید آنها را به خاطر داشته باشید. از آنجا که دهان شما به مدت چند ساعت پس از انجام فرایند بی حس خواهد بود، احتمالاً ممکن است لازم باشد قبل از آن چیزی بخورید. احتمالاً نسخه ای برای شما تجویز خواهد شد که لازم است آن را از داروخانه تهیه کنید.

در طول این فرایند، معمولاً همه چیز با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود، بنابراین لازم نیست بیهوش شوید. البته برای برخی افراد که خود ترجیح می دهند از بیهوشی عمومی استفاده می شود. این چیزی است که باید راجع به آن با دندانپزشک خود صحبت کنید.

سپس فرایند اصلی آغاز می شود: این کار با آماده سازی محل گیرنده پیوند انجام می شود، که (برای پیوند بافت همبند) لازم است مقداری از لثه از استخوان جدا شود (معمولاً از همان طرفی از دهان که نیاز به پیوند دارد تا بیمار تا پایان زمان بهبود مجبور باشد تنها از یک سمت مراقبت کند و با سمت دیگر کار خوردن را انجام دهد). سپس مقداری بافت پیوند از زیر آن برداشته می شود و لثه مجدداً در جای خود پیوند زده می شود. بافت پیوند زیر یک لایه فلپ در محل گیرنده قرار داده خواهد شد و بخیه زده خواهد شد.

بسته به نظر دندانپزشک شما، ممکن است برای محافظت از بافت ها، روی بخیه های هر دو محل با یک پوشش خاک رس مانند پوشانده شود یا اینکه تنها اجازه داده می شود بهبود پیدا کند و به شما توضیح داده خواهد شد چگونه از استنت پالاتال استفاده کنید.

پس از فرایند ممکن است مجبور باشید عادات غذایی خود را مقداری تغییر دهید.

ممکن است شما درست پس از فرایند مقدار اندکی درد داشته باشید، یا هیچ دردی تجربه نکنید، اما هنوز بی حس خواهید بود. با از بین رفتن اثر داروی بی حسی موضعی، ممکن است درد ممکن است احساس درد نیز به تدریج بوجود بیاید. بنابراین، اگر می توانید بلافاصله پس از فرایند داروهای مسکن تجویزی خود را مصرف کنید. البته، شما می توانید نخستین دوز داروهای مسکن خود را قبل از آنکه اثر داروی بی حس کننده به طور کامل از بین برود دریافت نمایید.

البته اگر بخواهیم راجع به درد صحبت کنیم باید بگوییم “دو روز نخست آزاردهنده ترین روزهای پس از درمان هستند”. اما تورم، قبل از کاهش پیدا کردن، به نظر می رسد در روز سوم به اوج خود برسد. در برخی افراد، تمام مدت درد بسیار اندک است اما ممکن است تورم آنقدر زیاد باشد که باعث شود با وجود پانسمان روی لثه چند روز نخست حرف زدن مقداری دشوار باشد.

ممکن است صبح فردای روز جراحی متوجه مقداری خونریزی شوید. باید به خاطر داشته باشید اگر رنگ آن فراتر از رنگ صورتی بزاق داخل داخل سینک باشد، طبیعی نیست و باید با مطب جراح خود تماس بگیرید.

و احتمالاً اصلاً تعجب آور نخواهد بود که شما مجبور خواهید بود حداقل به مدت یک هفته از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اطراف محل جراحی خودداری نمایید. در طول این بازه زمانی، ممکن است به شما توصیه شود از دهانشویه های ضد عفونی کننده استفاده نمایید تا محل جراحی عاری از هر گونه باکتری بماند.

اما بزرگ ترین مشکل غذا خوردن است. پریودنتیست های مختلف قوانین متفاوتی دارند، اما به طور کلی، به مدت حداقل یک یا دو هفته باید از خوردن هر چیزی با سمتی از دهان که جراحی روی آن انجام شده است خودداری نمایید. احتمالاً به شما توصیه خواهد شد از خوردن چیزهای صفت یا احتمالاً حساسیت زا، مانند سوپ داغ، خودداری نمایید. اگر یک استنت پالاتال به شما داده شد، هنگام غذا خوردن واقعاً کمک کننده خواهد بود.

اگر می خواهید رژیم غذایی خوبی داشته باشید، می توانید یک رژیم غذایی شامل ماست، پودینگ شکلات، و لقمه های کوچک قابل فشرده شدن پر از میوه ها و سبزیجات داشته باشید. به محضی که تورم شما کاهش پیدا کرد . توانستید راحت تر غذا بجوید، می توان از قطعات کوچک جوجه سوخاری، سبزیجات پخته، و تخم مرغ پخته سفت شده مصرف نمایید.

مشکلات و عوارض جانبی همراه با جراحی پیوند لثه به طور کلی نادر هستند. اما اگر پس از روز نخست متوجه خونریزی، درد شدید، یا تب شدید با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا اینها می توانند علامت و نشانه مشکل جدی باشند.

چند هفته طول خواهد کشید تا مزایای جراحی پیوند لثه را مشاهده کنید.

ممکن است دندانپزشک شما بخواهد شما را پس از یک هفته یا بیشتر، چند جلسه ببیند تا اطمینان حاصل نماید که به خوبی بهبود پیدا کرده اید. آن زمان ممکن است به شما اجازه دهد با یک مسواک بچگانه مسواک بزنید یا اطراف محل جراحی را تنها اندکی مسواک بزنید. یا ممکن است از شما بخواهد تا پایان هفته دوم صبر کنید. پس از یک یا دو هفته دیگر، شما باید با روال قبل مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

در مورد بهبود، پس از حدود سه هفته می تواند مشاهده کرد که پیوند دقیقاً چگونه به نظر خواهد رسید و ظاهر آن به چه شکل خواهد بود. اما به مدت شش تا هشت هفته پس از فرایند بهبود کامل صورت نخواهد گرفت. البته شما مزایای کامل انجام جراحی پیوند لثه را مشاهده نخواهید کرد تا زمانی که بافت کامل بهبود پیدا کند و شکل اصلی خود را پیدا کند، که حدود شش ماه طول می کشد.

پس از انجام این جراحی، (تا دو هفته) در طول دوره بهبود، ممکن است لثه ها ظاهر سفید رنگی داشته باشند، این کاملاً طبیعی است و علامت بروز عفونت نیست. با پیش رفتن روند بهبود، رنگ بافت تغییر خواهد کرد و صورتی رنگ خواهد شد.

مزایای پیوند لثه

  • لثه هایی که دندان ها را پوشش می دهند را استحکام می بخشند و تثبیت می کنند.
  • از دندان ها در برابر تحلیل محافظت می کنند.
  • حساسیت دندان هایی که تحلیل داشته اند را با پوشش دادن ریشه های دندان ها با لثه جدید کاهش می دهد.
  • بسته به مورد، می تواند یک لبخند جذاب را احیاء نماید.

نرخ موفقیت جراحی لثه

نرخ موفقیت و رضایتمندی از درمان بسیار بالا است. به طور کلی، وقتی بیماران درست مسواک می زنند، نرخ موفقیت افزایش چشمگیری پیدا می کند. افرادی که لثه های تحلیل رفته دارند، دندان های آنها طولانی تر از حد معمول به نظر می رسند. پس از جراحی پیوند لثه، ظاهر طبیعی و عادی دندان ها احیاء خواهد شد.

فرایند پیوند لثه چقدر طول خواهد کشید؟

این فرایند تقریباً یک ساعت و 30 دقیقه زمان می برد. بیمار لازم است دو جلسه مراجعه نماید. جلسه اول برای انجام جراحی و جلسه دوم برای کشیدن بخیه ها و بررسی روند بهبود بافت.

آیا پیوند لثه دائمی است؟

جراحی پیوند لثه به طور دائم و برای همیشه ریشه دندانی که پوشش روی آن از بین رفته است را پوشش می دهد و کمک می کند ناراحتی های همراه با آن کاهش پیدا کند، و سلامت لثه ها به آنها باز گردد. جراحی پیوند لثه می تواند باعث شود خط لثه زیباتر شود، لبخند فرد متقارن تر شود، و ظاهر کلی آن از نظر زیبایی خوشایندتر شود.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر