بهترین رژیم غذایی بعد از جراحی ایمپلنت
12 اسفند ماه 1399
دیابت؛ درمان ریشه و سلامت دهان و دندان ها
17 اسفند ماه 1399

همه ما از اهمیت حفظ بهداشت روزانه دهان به طور روتین اطلاع داریم. حداقل هر روز از خمیر دندان و احتمالاً از دهانشویه استفاده می کنید. گرچه علیرغم توصیه های دندانپزشکان، بسیاری از افراد اهمیت چندانی به نخ دندان کشیدن نمی دهند و حتی تعداد خیلی کمتری به سلامت زبان اهمیت می دهند. سلامت دهان تنها چیزی نیست که به مراقبت از دندان ها مربوط باشد، بلکه به مراقبت از کل دهان شما مربوط می شود، که زبان را نیز شامل می شود. زبان عضو ماهیچه ای است که برای بسیاری از اعمال بدن مانند چشیدن، غذا خوردن، بلعیدن، و حرف زدن ضروری است. مراقبت از زبان بخشی حیاتی از سلامت دهان است. تمیز نگه داشتن آن راهی ضروری برای عملکرد صحیح آن است. اجازه دهید نگاهی دقیق تر داشته باشیم به اهمیت تمیز کردن زبان و نحوه انجام آن.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

زبان شما چه چیزی به شما می گوید؟

احتمالاً بسیاری از افراد دوست ندارند باور کنند، اما کمبود آهن، B12، فولات، و فریتین می توانند خود را به شکل زخم های روی زبان نشان دهند که گاهی اوقات گوشت آلو به نظر می رسد.

کمبودها تنها علل بروز مشکلات زبان نیستند. گاهی اوقات خوردن مقدار بیشتری از یک غذای خاص نیز می تواند تأثیر سوء داشته باشد. افرادی که غذاهای خیلی نرم می خورند ممکن است دچار رشد بیش از حد پاپیلاهای ریزی شوند که زبان را پوشش می دهند (غذاهای زبر سالم آنها را می سایند که یک روند طبیعی است). پاپیلای نا سالم زبان جایی برای گیر کردن ذرات غذا و میکروب ها است که موجب برز مزه و بوی سوخت مانند داخل دهان می شود. برخی شرایط منجر به بروز علائم مشهودتری می شوند که مشکلی وجود دارد.

در کنار بثورات جلدی مانند لیکن پلانوس lichen planus و برفک دهانی که منجر به بروز لکه های سفید رنگ روی زبان می شوند، شرایط شایعی مانند زبان جغرافیایی نیز می توانند موجب ایجاد زخم های زبانی شوند.

اگر شما نیز زخم های دهانی دارید که بهبود پیدا نمی کنند، چه روی زبان، چه زیر آن، می تواند نشانه سرطان باشد- گرچه مهم است به خاطر داشته باشید که همیشه هم اینطور نیست. علائم دیگر معمولاً شامل لکه های قرمز یا سفید رنگ داخل دهان هستند که ممکن است شکل آنها تغییر کند.

سرطان دهان یکی از چند سرطانی است که در حال شیوع پیدا کردن است و افراد کم سن و غیر سیگاری ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد (گرچه افراد سیگاری هنوز هم خیلی بیشتر در معرض خطر قرار دارند). بنابراین مهم است که هر گونه علائم طولانی مدتی را با پزشک خود در میان بگذارید.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

چرا باید هر روز زبان خود را پاکسازی کرد؟

شرایط زمینه ای به کنار، چقدر پاکسازی زبان به عنوان بخشی از کارهای بهداشتی روتین روزانه مهم است؟ دندانپزشکان معتقدند پاکسازی زبان مانند هر بخش دیگری از دهان اهمیت دارد.

زبان شما مانند اسفنجی است که باکتری ها و ذرات غذا به آن گیر می کنند و در طول روز و در حالی که خواب هستید تکثیر پیدا می کنند. اگر این میکروب ها در جای خود باقی بمانند تکثیر می شوند و وقتی باکتری ها به دیگر بخش های دهان منتشر می شوند و می توانند منجر به بروز همه نوع نتایج ناخوشایند شوند، از بوی بد دهان و زبان مویی گرفته تا پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه.

رژیم غذایی نیز نقش بزرگی در بهداشت زبان ایفا می کند. اگر شما مقدار زیادی مواد غذایی زبر مانند سبزیجات خام بخورید، زبان شما به طور طبیعی تمیز خواهد شد. با این حال، اکثر افراد این کار را انجام نمی دهند بنابرانی توصیه می شود تمیز کردن زبان را به عنوان بخشی از کارهای روتین بهداشت دهانی دو مر تبه در طول روز انجام دهید.

اگر غذاهای نرم بخورید، و پاپیلاهای زبان شما خیلی بلند شوند، ذرات غذا و باکتری ها می توانند بین آنها گیر کنند و بسیار بد بو شوند؛ این یکی از شایع ترین دلایل هالیتوزیس (بوی بد دهان) است.

نخ دندان کشیدن منظم در مبارزه با غذاهای گیر کرده عمل می کند. بر عکس، عدم خوردن غذا به اندازه کافی علت دیگر بوی بد دهان است و با رژیم غذایی بد و اختلالات غذا خوردن شایع است.

گیر کردن ذرات غذا روی زبان، بیشتر در پشت زبان اتفاق می افتد، بنابراین دقت داشته باشید.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

چگونه باید زبان خود را پاکسازی کرد؟

بهترین روش برای پاکسازی طبیعی زبان خوردن غذاهای متعادل سالم و دو مرتبه مسواک زدن در طول روز با یک مسواک خوب است.

برخی زبان شوی های خاص نیز وجود دارند، اما واقعاً بهتر از مسواک های دیگر نیستند. پس از اتمام پاکسازی دندان ها، می توانید به آرامی مسواک خود را روی زبان خود بکشید، این کار را می توانید دو مرتبه در طول روز انجام دهید. قبل از آبکشی دهان، تنها مقداری خمیر دندان و فشار ملایمی روی زبان اعمال کنید.

اگر احساس می کنید لازم است دقیق تر باشید (شاید غذاهای چسبناک خورده اید یا شراب قرمز مصرف کرده اید) می توانید از زبان شوی استفاده کنید.

تنها باید واقعاً در مورد اعمال فشار زیاد روی زبان مراقب باشید، و اگر احساس ناراحتی پیدا کردید یا خونریزی مشاهده کردید، دست نگهدارید.

همیشه مراقب باشید محکم رو به حلق حرکت نکنید و به آرامی رو به جلو بسایید تا زبان را از وجود هر گونه موادی که روی آن را پوشانده اند پاک کنید.

از دهانشویه نیز استفاده کنید. شستشوی دهان با دهانشویه قطعاً جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. با این حال، استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده یک یا دو مرتبه در طول روز کار اضافی عالی برای بهداشت روتین دهانی است. این راهی ساده برای از بین بردن باکتری ها، کاهش پلاک های روی زبان، و تازگی بوی دهان است.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر