کدامیک بهتر است: ایمپلنت یا بریج
25 بهمن ماه 1401
مراقبت های صحیح دندانی برای افراد سالخورده
16 اسفند ماه 1401

اختلالات خوردن چگونه می توانند روی دهان و دندان های شما تأثیر بگذارند: و تیم دندانپزشکی شما چگونه می تواند به تشخیص علائم اولیه کمک کند.

اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری همگی اثرات منفی روی دهان دارند، علائم آنها می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند و متخصصان دندانپزشکی اغلب جزء اولین افرادی هستند که علائم قابل مشاهده احتمالی را شناسایی می کنند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که اختلالات خوردن می توانند سلامت دهان و دندان ها را تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل است که بنیاد سلامت دهان از هفته آگاهی از اختلالات خوردن حمایت می کند.

در این مقاله به بررسی علائم اصلی هر بیماری خواهیم پرداخت، اینکه چگونه می توانند سلامت دهان شما را تحت تأثیر قرار دهند و تیم دندانپزشکی شما چگونه می تواند به شما کمک کند.

بی اشتهایی چیست؟

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی مصرف غذا و نوشیدنی خود را محدود می کنند زیرا از افزایش وزن می ترسند. بسیاری از افراد مبتلا به بی اشتهایی ارزش خود را به کالری دریافتی خود نسبت می دهند و خود را به خاطر خوردن زیاد یا خوردن “انواع نادرست” غذاها تنبیه می کنند.

برخی از افراد مبتلا به بی اشتهایی علاوه بر محدود کردن کالری دریافتی خود، سعی خواهند کرد از طریق ورزش، استفراغ کردن، مصرف ملین ها یا استفاده از تنقیه از شر کالری و وزن اضافی خلاص شوند.

یکی از بیماران مبتلا به این اختلال ابراز داشته است که من همیشه به غذا و کالری فکر می کردم. من سعی می کردم از خوردن غذاهای حاوی مقدار زیادی چربی یا کربوهیدرات پرهیز کنم و فقط غذاهای “ایمنی” می خوردم که فکر می‌کردم خوردن آنها مشکلی ندارد.

 اختلالات خوردن و مشکلات دهان و دندان

اختلالات خوردن و مشکلات دهان و دندان

بولیمیا یا پرخوری عصبی چیست؟

پرخوری عصبی یک اختلال پرخوری است و بر اساس الگوهای پرخوری- پاکسازی تشخیص داده می شود. برای تطبیق پیدا کردن با معیارهای تشخیص پر خوری عصبی، برای مدت طولانی باید به طور منظم پرخوری (دریافت مقدار بیش از حد کالری در یک جلسه) و پاکسازی (دفع غذا/ کالری از طریق ورزش زیاد، مصرف ملین ها یا مجبور کردن خود به استفراغ کردن) را انجام دهید.

الگوهای خاص پاکسازی- پرخوری بین افراد مبتلا متفاوت هستند، اما از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به پرخوری عصبی به عنوان نشانه های وزن سالم در نظر گرفته می شوند، اغلب می توانند بدون آنکه جلب توجه کنند باقی بمانند. افراد مبتلا به پرخوری عصبی همچنین ممکن است علائمی مانند خستگی، نفخ و یا یبوست، درد شکم و سیکل های قاعدگی نامنظم را تجربه کنند.

یکی از این افراد تعریف می کرده است که “من عادت داشتم به سراغ کابینت غذا، یخچال یا فریزر می رفتم و تا جایی که می توانستم، در سریع ترین زمان ممکن غذا می خوردم، تا سعی کنم احساس خوشحالی بیشتری کنم و حفره ای که درون خود احساس می کردم را پر کنم. بعد از آن به خاطر تمام غذایی که خورده بودم، از نظر جسمی و روحی احساس ناراحتی و گناه می کردم، بنابراین خودم را مجبور به استفراق کردن می کردم.

اختلال پرخوری چیست؟

افراد پرخور قبلاً به عنوان معتادان به غذا طبقه بندی می شدند، گرچه ما اکنون درک بیشتری از این وضعیت داریم. پرخورها معمولاً مقادیر زیادی غذا و یا نوشیدنی می‌خورند بدون اینکه احساس کنند کنترل کاری که انجام می دهند را در دست دارند، این افراد پرخور می توانند با خرید خوراکی های “ویژه” برای پرخوری کردن با آنها، از قبل برنامه‌ریزی کنند. یا می توانند این کار را به صورت بدون برنامه ریزی انجام دهند.

پرخورها در خوردن غذاها زیاده روی نمی کنند یا صرفاً وعده های غذایی زیادی می خورند، اینها تجربیات لذت بخشی نیستند و اغلب باعث ایجاد ناراحتی و خجالت زیادی برای افراد مبتلا به آن می شوند.

مشخصه ویژه افراد پرخور عبارت است از غذا خوردن سریع تر از حد معمول، غذا خوردن تا زمانی که احساس سیری ناخوشایندی داشته باشید، خوردن مقدار زیادی غذا در زمانی که احساس گرسنگی نمی کنند، تنها غذا خوردن به دلیل خجالت از مقدار غذایی که می خورند، و احساس انزجار، شرم یا گناه در طول یا بعد از پرخوری.

برخلاف افراد مبتلا به پرخوری عصبی، افرادی که دچار اختلال پرخوری هستند بعد از پرخوری پاکسازی انجام نمی دهند.

مثل این است که یک دکمه خاموش و روشن در ذهن شما روشن می شود و تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آنقدر غذا بخورید تا زمانی که دیگر از نظر فیزیکی نتوانید ادامه دهید. این وحشتناک است زیرا مانند آن است که شمای واقعی هنوز درون ذهن شما است، اما هیچ قدرتی روی آنچه که انجام می دهید ندارید و ناگهان به چیز دیگری تبدیل شده اید.

 

اختلالات خوردن چگونه می توانند روی سلامت دهان شما تأثیر بگذارند؟

همه این اختلالات خوردن روی سلامت شما تأثیر می گذارند، تأثیرات منفی روی بدن افراد مبتلا دارند و باید به عنوان یک بیماری جدی با آنها برخورد شود.

اثرات منفی احتمالی کمبود ویتامین و مواد مغذی می توانند باعث از کار افتادن بدن و عدم عملکرد صحیح آن شوند و در دهان نیز نشان داده شوند. آشکار کردن علائم دهانی اختلالات خوردن عبارتند از:

  • فرسایش مینای دندان
  • خشکی دهان
  • بزرگ شدن غدد بزاقی
  • لب های ترک خورده/ خشک
  • آفت های دهان
  • پوسیدگی دندان
  • دندان های حساس
  • کبودی و یا آسیب به دهان

افرادی که از طریق استفراغ پاکسازی می کنند، از طریق تماس زیاد مینای دندان با اسید معده نیز می توانند باعث فرسایش آن شوند.

 اختلالات خوردن و مشکلات دهان و دندان

اختلالات خوردن و مشکلات دهان و دندان

تیم دندانپزشکی چگونه می تواند به تشخیص اختلالات خوردن کمک کند؟

دندانپزشکان، متخصصان بهداشت دندان، و دستیاران دندانپزشک، برای تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه اختلالات خوردن، در موقعیت خوبی قرار دارند.

آنها در طول معاینه دندان های شما، بافت های سخت و نرم دهان شما را بررسی می کنند و به دنبال نشانه هایی از فرسایش دندان ها و آسیب های احتمالی به دهان می گردند که ممکن است با فشار اشیا به داخل دهان برای استفراغ کردن ایجاد شده باشند.

علاوه بر فرسایش از طریق اسید معده، آنها همچنین قادر خواهند بود مواردی مانند پوسیدگی دندان ناشی از مصرف بیش از حد قند و علائم کمبود مواد مغذی را تشخیص دهند.

اگر آنها مشکوک باشند که شما ممکن است از یک اختلال خوردن رنج ببرید، از طریق علائم بالینی که در دهان شما مشاهده می کنند با آرامش با شما صحبت می کنند و در صورت نیاز در مورد تجویز خمیر دندان یا وارنیش با فلوراید بالا برای محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی اقدام می کنند.

هرچه بتوانید با تیم دندانپزشکی خود راحت تر و صادق تر باشید، آنها بهتر می توانند به شما کمک کنند. تیم دندانپزشکی شما می تواند برای کمک به شما قابل اعتماد باشد و شما را در مورد علائمی که دارید قضاوت نخواهد کرد.

آیا از اختلال خوردن رنج می برید که منجر به بروز عوارضی برای سلامت دهان و دندان های شما شده اند؟ اگر اینطور است برای کسب اطلاعات بیشتر و کمک به دندانپزشک خود در ارائه خدمات سلامت بهتر در زمینه دهان و دندان به شما با مطب تماس بگیرید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر