آیا کشیدن دندان در ساختار صورت تغییر ایجاد می کند؟
13 آذر ماه 1400
آیا دندان ها استخوان محسوب می شوند؟
27 آذر ماه 1400

پلاسمای غنی از پلاکت یا همان PRP از اواسط دهه 1990 تاکنون در بسیاری از جراحی ها مورد استفاده قرار گرفته است، اما اخیراً در دندانپزشکی نیز شناخته شده است. این روش، راهی بی خطر، راحت، و مقرون به صرفه برای کاهش درد پس از جراحی، بهبود رشد بافت و استخوان، و کاهش زمان بهبود در بسیاری از جراحی های دهان و فک و صورت می باشد. شما می توانید تزریق PRP را ظرف 30 دقیقه در مطب دندانپزشک خود انجام دهید.

پلاسما غنی از پلاکت چیست؟

پلاسما بخش مایع خون است که مقدار زیادی از آن را آب و پروتئین تشکیل می دهد. این مایع اجازه گردش گلبول های سفید و قرمز خون در عروق را فراهم می آورد. پلاکت ها نوعی سلول خون هستند که امکان لخته شدن خون را فراهم می آورند و نقش مهمی در بهبود ایفا می کنند. آنها حاوی صدها پروتئین به نام فاکتور رشد هستند. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) از خون خود بیماران گرفته می شود و به داخل بافت آسیب دیده یا بیمار تزریق می شود تا با تحریک و افزایش سلول های رشد سلول های ترمیم کننده ای که خود بدن شما تولید می کند، بهبود سریع تر را تحریک کند. گرچه تعداد پلاکت ها در خون در حالت عادی 150000 در یک لیتر تا 350000 در یک لیتر است، اما پلاسمای غنی از پلاکت غلظتی برابر با حداقل 1000000 در یک لیتر دارد. این غلظت بالای پلاک ها در تولید سلول هایی مفید است که برای بازسازی بافت و استخوان حیاتی هستند. این ماده باعث افزایش چشمگیر خونرسانی در بافت در حال بهبود می شود.

کاربرد PRP در جراحی دهان و دندان

کاربرد PRP در جراحی دهان و دندان

PRP چه کمکی به فرایندهای دندانپزشکی می کند و چه کاربردهایی دارد؟

تزریق PRP بیش از 20 سال است که در فرایندهای جراحی مختلفی استفاده شده است. اخیراً، اثبات شده است که آنها در تسریع بهبودی پس از فرایندهای دهانی و فک و صورت بسیار مؤثر می باشند. علاوه بر این، شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه درمان با پلاسمای غنی از پلاکت در درمان بازسازی پریودنتال (لثه) نیز کاربرد دارد. تزریق می تواند در طیف وسیعی از فرایندها استفاده شود، از جمله پیوندهای اینله و آنله، فرایندهای سینوس لیفت، فرایند تقویت تیغه، و جراحی های شکاف کام و شکاف لب. PRP می تواند پس از کشیدن دندان یا برداشتن کیست ها برای ترمیم نقائص استخوانی استفاده شود. در فرایندهای پیوند استخوان، درمان PRP نتایج بیماران را بهبود داده است، زیرا پروتئین مورفوژنیک استخوان (BMP) با استفاده از آن افزایش یافته است. BMP به رویش استخوان جدید با سرعتی بیشتر از روش های سنتی کمک می کند. بعلاوه، مطالعاتی وجود دارند که در آنها استفاده از PRP برای استئونکروز فک مرتبط با مصرف بیس فسفونات (BRONJ) با هدف ارتقاء بهبود زخم و بلوغ استخوان مورد بررسی قرار گرفته است. بیماران دهان و دندانی که تزریق PRP برای آنها انجام شده است، بلافاصله پس از فرایند درد کمتری را گزارش کرده اند. مزایای دیگری نیز برای استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت در دندانپزشکی وجود دارد، که عبارتند از:

  • راحتی: مقدار خونی که استفاده می شود بسیار جزئی است، و بلافاصله قبل از جراحی گرفته می شود. PRP داخل مطب، و در طول مدتی که بیمار تحت فرایند خود قرار می گیرد تولید می شود.
  • هزینه: تزریق های PRP بیشتر از گذشته قابل استطاعت هستند، زیرا نیازی نیست در بانک خون یا داخل بیمارستان تولید شوند.
  • بهبود سریع تر: استفاده یا تزریق PRP با تحریک روند طبیعی بهبود بدن، سرعت بهبود پس از جراحی را افزایش می دهد.
  • استفاده راحت: کاربرد پلاسمای غنی از پلاکت بسیار ساده است و با شبیه ساختن بیشتر مواد جایگزین استخوان به ژل سهولت استفاده از آنها را افزایش می دهد.
  • بی خطر بودن: از آنجا که از خون خود بیمار برای تولید PRP استفاده می شود، به هیچ عنوان جای نگرانی برای انتقال بیماری ها وجود ندارد. علاوه بر این، مشاهده شده است که PRP بروز عفونت ها را نیز کاهش می دهد، بنابراین نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را به حداقل می رساند.

چه افرادی گزینه های مناسبی برای استفاده از PRP هستند؟

اکثر بیمارانی که تحت درمان های دندانپزشکی قرار می گیرند گزینه های مناسبی برای درمان PRP هستند. از این روش در انواع مختلف فرایندهای دهانی و فک و صورت استفاده شده است، از یک دندان کشیدن ساده گرفته تا پیوندهای استخوان پیچیده تر. از آنجا که PRP از خون خود بیمار تولید می شود، استفاده از PRP خطرات یا عوارض جانبی کمتری دارد، با این حال، این امکان وجود دارد که در محل تزریق درد، تحریک پذیری، یا خونریزی تجربه شوند. اکثر افراد می توانند بلافاصله پس از تزریق PRP می توانند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرند. اگر اختلالات خونریزی مانند هموفیلی دارید، شما گزینه مناسبی برای PRP نیستید. پزشک شما می تواند در مشخص نمودن اینکه آیا شما گزینه مناسبی برای درمان PRP هستید یا خیر به شما کمک کن.

کاربرد PRP در جراحی دهان و دندان

کاربرد PRP در جراحی دهان و دندان

فرایند استفاده از PRP به چه صورت است؟

فرایند استفاده از PRP بسیار ساده است، و درست قبل از انجام فرایند دندانپزشکی شما داخل مطب آغاز می شود. یک دندانپزشک معتبر مقدار اندکی از خون شما را، حدود 55 سی سی، را می گیرد سپس خون شما داخل دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می شود تا پلاسمای غتی از پلاکت آن از بقیه خون گرفته شود. عموماً خون شما دو تا سه مرتبه چرخانده می شود تا بهترین نتایج حاصل شوند. وقتی PRP از بقیه خون مجزا می شود، دندانپزشک آن را جمع آوری خواهد کرد و آن را به منطقه درست تزریق خواهد کرد، خواه با چکاندن مستقیم روی زخم، یا با تزریق به داخل بافت یا استخوان. اگر برای فرایند هشیار باشید، احتمالاً دندانپزشک قبل از تزریق منطقه را بی حس خواهد کرد. فرایند PRP عموماً 30 دقیقه زمان می برد. اکثر بیماران پس از فرایند PRP هیچ احساس بی حالی نخواهند داشت یا بسیار اندک خواهد بود.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر