کاربرد پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP در جراحی دهان و دندان
21 آذر ماه 1400
دندانپزشکی زیبایی
5 دی ماه 1400

دندان ها درست مانند استخوان ها قوی و سفید هستند. بعلاوه، آنها مانند استخوان ها کلسیم را ذخیره می کنند. به دلیل این شباهت های نزدیک، ممکن است شما نیز به این فکر کنید که آیا دندان ها استخوان هستند؟

این یک پرسش فوق العاده است. با خواندن این مقاله به خوبی متوجه خواهید شد استخوان ها و دندان ها از چه چیزی تشکیل شده اند و چه تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. بعلاوه برای شما توضیح خواهیم داد چگونه می توانید از آنها محافظت کنید.

استخوان ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

استخوان ها اساساً از کلاژن ساخته شده اند، که نوعی پروتئین است. بعلاوه آنها از فسفات کلسیم نیز تشکیل شده اند، که نوعی ماده معدنی است. کلاژن به استخوان های شما ساختار نرم آنها را می بخشد، در حالی که فسفات کلسیم آنها را قوی و محکم می کند. مواد دیگری مانند فسفور، سدیم، و مواد معدنی دیگری نیز درون ساختار استخوان ها وجود دارد.

قسمت بیرونی استخوان ها از پریوستوم تشکیل شده است، غشایی متراکم، صاف، و لغزنده که سطح خارجی اکثر استخوان ها را می پوشاند، به جز مفاصل استخوان های بلند که در عوض از غضروف هیالین لزج تشکیل شده است. پریوستوم حاوی استئوبلاست ها یا سلول هایی است که می توانند رشد کنند و استخوان جدید بوجود بیاورند.

استخوان ها از بافت های زنده تشکیل شده اند، بنابراین در طول عمر آنها پیوسته در حال تغییر و بازسازی هستند. بافت های قدیمی استخوان ها تجزیه می شوند و از بین می روند، در حالی که بافت های جدید خلق می شوند تا جایگزین بافت های قدیمی شوند. این چرخه استخوان ها را قوی و سالم نگه می دارد.

علاوه بر این، مغز استخوان گلبول های قرمز و سفید تولید می کند، در حالی که دندان ها این کار را نمی کنند. استخوان ها خون خود را از تعدادی شریان دریافت می کنند که از پریوستوم استخوان به مغز استخوان داخلی می گذرد.

اگرچه هسته خونی دندانی که کنده شده است ممکن است شبیه مغز استخوان باشد، اما در واقع چیزی به نام پالپ دندان است.

دندان ها از چه چیزی تشکیل شده اند؟

دندان های شما از چندین لایه متعدد ساخته شده اند که شامل بافت های نرم و سخت می شوند. مینا، عاج، و سمنتوم سخت ترین بخش ها هستند، در حالی که پالپ نرم ترین بخش دندان است.

مینای دندان لایه سخت بیرونی است که از مواد معدنی مانند فسفات کلسیم تشکیل شده است. گرچه فسفات کلسیم دردون استخوان های شما نیز وجود دارد، اما در حقیقت مینای دندان های شما محکم تر از استخوان های شما هستند. در حقیقت، مینای دندان ها سخت ترین ماده در بدن هستند. مینای دندان های شما بر خلاف استخوان های شما، هیچ بافت زنده ای ندارند.

زیر مینای دندان های شما بافت استخوان- مانندی به نام عاج وجود دارد، که اکثر ساختار دندان را تشکیل می دهد. این بخش مستعد پذیرش باکتری هایی است که باعث بروز حساسیت و حفره های دندانی می شوند.

سمنتوم در لایه بعدی وجود دارد. آن نیز ساختاری استخوان- مانند است که ریشه دندان های شما را احاطه می کند. این لایه به اتصال دندان ها به استخوان پیرامون خود کمک می کند.

هسته نرم دندان های شما پالپ نامیده می شود. پالپ بافت زنده ای است که حاوی بافت های همبند، اعصاب، و عروق خونی است. این اعصاب همان چیزی هستند که باعث می شود ما دندان درد ناشی از حفره ها را احساس کنیم یا هنگام خوردن چیزی سرد یا گرم احساس درد کنیم.

آیا دندان ها استخوان محسوب می شوند؟

آیا دندان ها استخوان محسوب می شوند؟

تفاوت های عملکردی دندان ها و استخوان ها

قابل توجه ترین تفاوت بین دندان ها و استخوان ها در نحوه بهبودی آنها است. وقتی استخوان شما می شکند، بدن شما بلافاصله روند بهبود را آغاز می کند- پینه (کال استخوانی) های نرمی که از کلاژن تشکیل شده اند داخل بافت شکسته را شکل می دهند. وقتی روند بهبود ادامه پیدا می کند، وقتی بافت جدید استخوان تولید می شود، پینه های سخت شکل می گیرند.

از سوی دیگر، دندان های شکسته توانایی بهبود خود را ندارند. از آنجا که مینای دندان های شما هیچ بافت زنده ای ندارند، نمی تواند کال استخوانی خلق کند تا خود را بهبود دهد. بنابراین، اگر مینای دندان های شما ترک بردارد یا لب پر شود، یا اگر دچار حفره شوند، حتماً نیاز است دندانپزشک به شما کمک کند.

آخرین تفاوت این است که دندان های ما بدون پوشش و در معرض دید هستند، در حالی که استخوان ها زیر پوست قرار دارند. بنابراین در حالی که ممکن است گاهگاهی از نوارهای سفید کننده برای حفظ سفیدی ظاهری مرواریدهای خود استفاده کنیم، اما حداقل نیاز نیست نگران زرد شدن استخوان های خود باشیم.

آیا دندان ها استخوان محسوب می شوند؟

آیا دندان ها استخوان محسوب می شوند؟

محافظت از دندان ها

از آنجا که دندان های شما بازسازی نمی شوند، محافظت از آنها ضروری است. خوشبختانه، حفظ بهداشت خوب دهان و دندان ها می تواند به حفظ دندان های شما کمک کند.

کنترل باکتری هایی که باعث بروز حفره های دندانی می شوند حیاتی است. به خاطر داشته باشید دو مرتبه در طول روز دندان های خود را مسواک بزنید و روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید. بعلاوه، به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید تا اگر دندان های شما دچار پوسیدگی یا حفره شدند، بتواند قبل از آنکه باعث بروز مشکلات دیگر شود آنها را برطرف کند.

اکنون اگر این پرسش مطرح شود که “آیا دندان ها استخوان هستند؟” چیزهای زیادی می دانید. گرچه دندان ها و استخوان ها ظاهراً شبیه به هم به نظر می رسند و برخی عناصر مشابه دارند، اما آنها تفاوت های بسیاری دارند. اصلی ترین تفاوت این است که استخوان های شما می توانند خود را بهبود دهند، اما دندان های شما چنین ویژگی ندارند. به همین دلیل، همیشه مهم است اگر در دندان های خود پوسیدگی، ترک، یا شکستگی دارید به دندانپزشکی مراجعه کنید.

0/5 ( 0 نظر )
5/5 ( 1 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید (لطفا قبل از ارسال پیام، تصویر رادیوگرافی تهیه کنید)
در اولین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر