کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی
21 اردیبهشت ماه 1399
باندینگ دندان
13 خرداد ماه 1399

جراحی دهان، خواه به صورت برنامه ریزی شده انجام شوند یا برنامه ریزی نشده، نیاز به آماده سازی دارند. علاوه بر آماده سازی های جسمی و روحی و روانی که کاملاً مشهود هستند، نیاز به آماده سازی های تغذیه ای نیز نیاز است. به این معنا که پس از جراحی تنها باید انواع خاصی غذا خورد.

مهم است رژیم غذایی شما پس از جراحی های دهان شامل غذاهای نرم و مغذی باشد تا نه تنها بتوانید پس از جراحی با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنید، بلکه بتوانید به سرعت بهبود خود نیز بیفزایید. با این حال، به این معنا نیست که پس از جراحی باید به خودتان گرسنگی بدهید!

باید رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی داشته باشید، شامل پروتئین ها، میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم، و نشاسته ها. خواه رژیم غذایی مایع دارید یا یک رژیم غذایی نرم و مغذی، باید اطمینان حاصل نمایید که به اندازه کافی مواد مغذی مصرف می کنید.

این از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا پروتئین رژیمی به شما کمک خواهد کرد سریع تر بهبود پیدا کنید. بنابراین، وقتی نوبت به رژیم غذایی شما پی از جراحی های دهان می رسد، سعی کنید خلاقانه عمب کنید تا بعداً برای شما خیلی خسته کننده نشود. به عنوان مثال، اگر اسموتی میوه می خورید، می توانید پودر پروتئین ها را نیز به آن بیفزایید تا از این طریق همه مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید، بدون آنکه مزه آن را خراب کنید.

در این مقاله قصد داریم غذاهای مختلفی را به شما معرفی کنیم که می توانید پس از جراحی های دهان از آنها بخورید.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

سوپ

کاملاً مشخص است که سوپ غذای خوبی است اما بهتر است برای بعد از جراحی، سوپ مورد علاقه خود را آماده کنید. گرچه ممکن است احساس چندان خوبی از خوردن سوپ نداشته باشید، اما این غذا منبع خوبی از پروتئین ها است. با این حال، مطمئن شوید که سبزیجات یا گوشت ها در ابعاد بزرگ داخل آن نباشند، زیرا بعد از جراحی های دهان ممکن است به مدت یک یا دو روز قادر نباشید به خوبی غذای خود را بجوید. برخی از سوپ هایی که می توانید پس از جراحی خود بخورید عبارتند از سوپ کرم کرفس، سوپ نودل جوجه، سوپ گوجه فرنگی، و آبگوشت گاو.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

پوره سیب زمینی

این غذا حاوی مقادیر زیادی فیبر است، و برای پس از جراحی بسیار مناسب است. فقط مطمئن شوید که آن را به صورت نیمه جامد کاملاً بکوبید بدون و هیچ ذره ای از آن به صورت درشت باقی نماند، تا وعده غذایی خوشمزه ای درست کنید که خوردن آن راحت است. علاوه بر این، برای تنوع بیشتر می توانید به پوره سیب زمینی خود کره، خامه ترش، یا آبگوشت اضافه کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

ماست

این غذا یکی از بخش های ضروری پس از جراحی های دهان است. نرمی و قوام پایین، آن را به غذایی فوق العاده تبدیل کرده است، اما از خوردن ماست حاوی گرانولا خودداری نمایید زیرا برای لثه های حساس شما بسیار آزار دهنده خواهد بود. علاوه بر این، می توانید ماست با طعم میوه مصرف کنید تا تمام مواد معذی مورد نیاز شما را با مزه ای بهتر تأمین کند.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

اسموتی ها یا میلک شیک ها

این نوع خوراکی ها مملو از پروتئین و مواد مغذی هستند. علاوه بر این، می توانید پودر پروتئین به اسموتی یا میلک شیک خود اضافه کنید. شما می توانید میلک شیک خود را با میوه های تازه بدون دانه مانند موز درست کنید. میوه هایی مانند تمشک استفاده نکنید زیرا دانه های آنها ممکن است کنار محل جراحی پنهان شوند و مانع بهبود سریع شوند. بعلاوه، هرگز پس از جراحی های دهان اسموتی ها یا میلک شیک ها یا خوراکی و نوشیدنی های دیگر را با نی نخورید، زیرا می تواند فشاری بوجود بیاورد که روند بهبود را مختل کند و حتی منجر به خشکی حفره دندان شود.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

جوی دو سر فوری

می توانید جوی دو سر فوری همراه با شکر، شربت ها، و مربا جات ترکیب کنید تا یک وعده غذایی خوشمزه و فوری برای بعد از جراحی خود درست کنید. اگر می خواهید چیزی نرم تر از جوی دو سر بخورید، خامه گندم یا شوربا را امتحان کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

سس سیب

این خوراکی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و فیبرهای رژیمی است. علاوه بر این، لازم نیست هنگام خوردن سس سیب آن را زیاد بجوید، به همین دلیل می تواند باعث تسریع روند بهبود و پیشگیری از بروز سورش شود. حتی می توانید سس سیب را در منزل تهیه کنید تا سالم تر از آن چیزی باشد که به صورت آماده از فروشگاه ها تهیه می کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

ژله یا پودینگ

اینها از جمله خوراکی هایی هستند که به راحتی خورده می شوند و در مزه های مختلفی وجود دارند تا تنوع بیشتری ایجاد کنند. شما حتی می توانید قلب از جراحی ژله یا پودینگ را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

بستنی

بلافاصله پس از جراحی، سعی کنید بستنی های با طعم مورد علاقه خود را بخورید که به صورت نرم سرو می شوند. سردی آنها باعث کاهش التهاب منطقه اطراف جراحی می شود و بهبود را تسریع می بخشد. از خوردن بستنی قیفی خودداری کنید زیرا باعث تحریک پذیری محل جراحی می شود. رفته رفته که بهبود پیدا می کنید می توانید مزه های متنوع تری را امتحان کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

تخم مرغ پخته

آنها منبع فوق العاده پروتئین و نرم هستند و به راحتی می توانند هضم شوند. شما می توانید مقداری پنیر یا چیزهای دیگر به آن بیفزایید تا به آن تنوع ببخشید.

اکنون می دانید پس از جراحی دهان خود چه چیزی، چرا بخورید. اگر نوبت جراحی در ناحیه دهان دارید، می توانید یخچال منزل خود را پر از مواد غذایی مناسب کنید، تا برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب آمادگی کامل داشته باشید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر