بی حسی موضعی و بیهوشی در دندانپزشکی
25 شهریور ماه 1399
ترس از دندانپزشکی و روش درمان آن
11 آبان ماه 1399

حفره های دندانی سوراخ های بسیار ریزی هستند که در نتیجه پوسیدگی دندان ها بوجود می آیند. درمان های خانگی متعددی وجود دارند که می توانند از بروز این پوسیدگی ها جلوگیری کنند یا قبل از تبدیل شدن آن به حفره آن را متوقف کنند. تشکیل و انباشته شدن ذرات غذا و باکتری ها یک فیلم روی دندان ها بوجود می آورند. اصطلاحی که برای این فیلم ها استفاده می شود پلاک دندان است. اگر پلاک های دندانی برداشته نشوند، منجر به بروز پوسیدگی های دندانی می شوند. استرپتوکوک موتانس نوعی باکتری است که به نقش داشتن در ایجاد این پوسیدگی ها شناخته شده است.

تشکیل پلاک های دندانی در مکان های زیر راحت تر صورت می گیرد:

  • ترک ها، فرو رفتگی ها، یا شیارهای روی دندان ها.
  • بین دندان ها.
  • اطراف پر شدگی های دندان ها، مخصوصاً زمانی که آنها لب پر شده اند یا ترک خورده اند.
  • نزدیک خط لثه ها.

به مرور زمان پوسیدگی ها به لایه های داخلی دندان می رسند که عاج نامیده می شود. در این مرحله، گسترش یک حفره دندانی آغاز می شود. وقتی پوسیدگی دندان در مرحله قبل از حفره دندانی است با استفاده از راهکارهای خانگی قابل پیشگیری است. این زمانی است که پوسیدگی موجب  تشکیل یک حفره روی مینای دندان شده است اما هنوز به عاج نرسیده است. به محضی که عاج دندان پوسیده شود و حفره شروع به شکل گیری کند، درمان های تخصصی دندانپزشکی نیاز هستند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

آیا در منزل می توان از شر پوسیدگی دندانی رها شد؟

حفره های دندانی باید توسط دندانپزشک درمان شوند. اما، چندین راهکار خانگی وجود دارند که در مرحله پیش از تشکیل حفره، می توانند استحکام مینای دندان را بالا ببرند. این فرایند تحت عنوان معدنی سازی مجدد شناخته شده است و از تشکیل حفره های دندانی پیشگیری می کند.

دو مرتبه مسواک زدن دندان ها در طول روز با خمیر دندان های فلورایده روشی امتحان شده و بررسی شده برای معدنی سازی مجدد مینای دندان ها است که از حفره های دندانی پیشگیری می کند. نتایج مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد نشان می دهند که خمیر دندان هایی که حاوی مقادیر زیادی فلوراید هستند به میزان قابل توجهی موجب افزایش استحکام مینای دندان ها می شوند؛ به دندان ها استحکام لازم برای مبارزه با پوسیدگی را می بخشند. با این حال، برخی افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از محصولات حاوی فلوراید، راهکارهای خانگی را استفاده کنند. برخی از این راهکارها عبارتند از:

استفاده از روغن های گیاهی

استفاده از روغن های گیاهی به یک سیستم باستانی دارویی جایگزین به نام Ayurveda بر می گردد. این راهکاتر عبارت است از چرخاندن یک قاشق غذا خوری روغن کنجد، یا نارگیل داخل دهان برای مدت زمان مشخص، و سپس تف کردن آن. گرچه برخی از این ادعاها در مورد استفاده از روغن از نظر علمی پشتیبانی نشده است، اما تحقیقات نشان می دهند که می تواند سلامت دندان ها را بهبود ببخشد. مطالعه ای که در سال 2009 انجام شده است حاکی از این هستند که استفاده از روغن کنجد در روش روغن کشی می تواند مقدار پلاک های دندانی و باکتری ها را به اندازه استفاده از دهانشویه ها کاهش دهد.

در صورتی که استفاده از روغن موجب کاهش پلاک های دندانی شود، می تواند به معدنی سازی مجدد مینای دندان ها و پیشگیری از ایجاد حفره های دندانی کمک کند. برای تأیید این تأثیرات مطالعات بیشتری نیاز هستند.

آلوئه ورا

ژل های دندانی آلوئه ورا می توانند به مبارزه با باکتری هایی کمک کنند که منجر به بروز حفره های دندانی شوند. تأثیرات آنتی باکتریال این نوع ژل ها موجب از بین رفتن باکتری های مضر داخل دهان شوند. گرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما ژل آلوئه ورا می تواند به معدنی سازی مجدد مینای دندان ها در مرحله قبل از ایجاد حفره کمک کند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

از اسید فیتیک بپرهیزید.

اسید فیتیک ممکن است به مینای دندان ها آسیب برساند، و برخی افراد بر این باورند که حذف آن از رژیم غذایی می تواند از پوسیدگی ها و حفره های دندانی پیشگیری کند. البته این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. مطالعه ای که در سال  2004 انجام شد نشان داد که اسید فیتیک روی جذب مواد معدنی موجود در رژیم غذایی تأثیر می گذارد. در برخی مطالعات دیگر آمده است که ممکن است اسید فیتیک موجب تجزیه مواد معدنی مینای دندان شود و منجر به پوسیدگی دندان ها شود. اسید فیتیک معمولاً در غلات و جبوبات یافت می شود، از جمله موارد زیر:

  • ذرت
  • گندم
  • برنج
  • چاودار (گندم سیاه)
  • لوبیا قرمز
  • لوبیا سبز
  • لوبیا چیتی
  • لوبیا
  • لوبیا چشم بلبلی

لازم است تحقیقات بیشتر انجام شوند تا مشخص نمایند آیا اسید فیتیک روی مواد معدنی مینای دندان ها تأثیر دارد یا خیر.

ویتامین D

مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد اینطور نتیجه گیری کرد که مکمل های ویتامین D به میزان قابل توجهی به کاهش بروز حفره های دندانی کمک می کنند.این ویتامین ممکن است تأثیر معدنی سازی نیز داشته باشد، که محکم کردن مینای دندان ها کمک می کند.

پرهیز از غذاها و نوشیدنی های حاوی قند

مصرف قند و شکر از جمله عوامل اصلی ایجاد حفره های دندانی است. قند با باکتری های داخل دهان ترکیب می شود و اسیدی تشکیل می دهد که موجب خوردگی و ساییدگی مینای دندان ها می شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می کند که افراد با مصرف مقدار کمتری غذاها و نوشیدنی های قندی از بروز پوسیدگی های دندانی پیشگیری کنند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

خوردن ریشه شیرین بیان

ویژگی های ضد باکتریایی ریشه شیرین بیان می توانند باکتری هایی که منجر به پوسیدگی دندان می شوند را هدف قرار دهند. مکیدن آبنبات های حاوی عصاره شیرین بیان می توانند به پیشگیری از پوسیدگی های دندانی کمک کنند. با این حال، قبل از آنکه دندانپزشکان این نوع آبنبات ها را برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها توصیه کنند لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

آدامس های فاقد قند

نتایج تحقیقات سال 2015 حاکی از این هستند که جویدن آدامس های فاقد قند پس از وعده های غذایی میزان باکتری هایی که به مینای دندان آسیب می رسانند را کاهش می دهد. هر چه این باکتری ها کمتر باشند، مینای دندان محکم تری خواهید داشت که در برابر پوسیدگی بهتر مقاومت خواهد کرد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

راهکارهای خانگی می توانند خطر پوسیدگی ها و حفره های دندانی را کاهش دهند یا آسیب به مینای دندان ها را در مرحله پیش از ایجاد حفره معکوس کنند. این راهکارها باید در کنار تکنیک های توصیه شده دندانپزشک استفاده شوند، از جمله مسواک زدن، ترجیحاً با خمیر دندان فلورایده.

همه حفره های دندانی منجر به بروز درد نمی شوند بنابراین لازم است به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند پوسیدگی های دندانی را در مراحل اولیه تشخیص دهد و اقدامات پیشگیرانه را به شما پیشنهاد دهد. علاوه بر این، ممکن است پر کردن دندان، روکش، یا دیگر درمان ها برای موارد پیشرفته تر پوسیدگی را ارائه دهد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر