بارودنتالژیا یا احساس فشرده شدن دندان تحت شرایط افزایش فشار
21 اسفند ماه 1401
آنچه باید در مورد ایمپلنت های دندانی All- On- 4 بدانید!
26 فروردین ماه 1402

ایمنی استفاده از دهانشویه برای کودکان

با بزرگتر شدن بچه های کوچک شما و شروع جوانه زدن دندان های سفید مرواریدی جدید آنها، احتمالاً میلیون ها پرسش در مورد بهترین روش مراقبت از دندان های در حال رشد فرزند خود دارید. از اینکه از چه نوع خمیر دندانی استفاده کنید گرفته تا آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به کودکان، چند نکته کلیدی وجود دارند که باید در مورد سلامت دهان و دندان های کودکان بدانید.

یکی از متداول ترین پرسش هایی که می شنویم این است که “آیا دهانشویه برای کودکان بی خطر است؟” اولاً، مهم است که به خاطر داشته باشید که آنچه برای افراد بزرگسال بی خطر است ممکن است برای کودکان ایده آل نباشد. اما خوشبختانه، نمونه های محصولات بهداشتی دهان و دندان مناسب برای کودکان وجود دارد که می تواند بسیار مؤثر باشد. برای اطلاع از اینکه چه زمانی شروع استفاده از دهانشویه برای کودک شما بی خطر است و اینکه کدام محصولات ایمن ترین انتخاب هستند، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

دهانشویه چه زمانی برای کودکان بی خطر است؟

پاسخ به این پرسش واقعاً به سن و رفتار فرزند شما و همچنین ترجیحات شخصی شما به عنوان والدین بستگی دارد. برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می خواهید کودک شما از دهانشویه استفاده کند یا خیر، باید در نظر بگیرید که آیا کودک شما از نظر رشد و بلوغ برای استفاده از دهانشویه آماده است یا خیر.

از آنجا که دهانشویه ها معمولاً حاوی فلوراید هستند، معمولاً برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شوند. فلوراید دارای فواید زیادی است، از جمله جلوگیری از پوسیدگی دندان ها، اما مصرف بیش از حد زود هنگام آن می تواند باعث بوجود آمدن شرایطی به نام فلوئوروزیس شود. این وضعیت تنها زمانی می تواند رخ دهد که دندان های کودک شما هنوز در حال رشد هستند و باعث ایجاد تغییراتی در رنگ و بافت دندان ها می شوند، مانند لکه های قهوه ای یا برآمده. اما نگران نباشید؛ فلوئوروزیس یک مسئله زیبایی است و با عدم دادن دهانشویه فلورایده به کودکی که خیلی کم سن است هنوز مفهوم تف کردن بعد از آبکشی را درک نکرده است، می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

حتی اگر کودک شما به سن کافی برای استفاده از دهانشویه رسیده باشد، ممکن است آمادگی کافی برای استفاده از آن را نداشته باشد. درست مانند خمیر دندان، دهانشویه را نباید قورت داد و باید آن را به بیرون تف کرد. برای برخی از کودکان ممکن است تمرین لازم باشد تا به جای قورت دادن آن، به چرخاندن آن داخل دهان و تف کردن آن به بیرون عادت کنند. قبل از دادن دهانشویه به کودک، با آب تمرین کنید. آنها را تشویق کنید تا آب را داخل دهان خود بچرخانند تا همه دندان های خود را بشویند و سپس آن را به داخل سینک تف کنند. اگر کودک شما این کار را به راحتی انجام می دهد، احتمالاً آماده است تا از دهانشویه استفاده کند.

 دهانشویه برای کودکان

دهانشویه برای کودکان

فواید دهانشویه برای کودکان

اکنون که می توانید ارزیابی کنید که آیا کودک شما برای استفاده از دهانشویه آماده است یا نه، ممکن است این موضوع به ذهن شما خطور کند که در وهله اول اصلاً چرا باید به کودکان خود دهانشویه بدهید. خوشبختانه دهانشویه برای کودکان فواید زیادی دارد، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را تقویت می کند. دو مرتبه مسواک زدن و یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز، استاندارد طلایی برای مراقبت از دندان ها در منزل است، اما دهانشویه می تواند با از بین بردن ذرات غذا و پلاک باقی مانده، اثرات آن را افزایش دهد.
  • دهانشویه از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، فلوراید در مبارزه با حفره های دندانی قدرت باور نکردنی دارد. فقط به خاطر داشته باشید که استفاده از آن تنها برای کودکان بالای 6 سال توصیه می شود.
  • نفس کودک شما را تازه می کند. اگر کودک شما بوی بد دهان را تجربه می کند، دهانشویه می تواند طراوت بیشتری را بین دفعات مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ایجاد کند.
  • دهانشویه به افرادی که بریس دارند کمک می کند دندان های خود را به شکل مؤثرتری تمیز کنند. اگر کودک شما بریس دارد، می دانید که درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای او چقدر دشوار است. دهانشویه می تواند به سست شدن تکه های مواد غذایی به دام افتاده در مناطقی که دسترسی به آنها سخت است کمک کند و تمیز کردن مؤثرتر را تضمین کند.
  • دهانشویه گام نخست به سوی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح است. ممکن است مدتی زمان ببرد تا کودکان یاد بگیرند چگونه به شکلی صحیح مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. اگر کودک شما در تکنیک ها مهارت کافی پیدا نکرده باشد، دهانشویه می تواند راه حل مؤثری (موقت) برای تمیز کردن دندان های او باشد.

دهانشویه های ایمن برای کودکان

درست مانند رنگ ها و طعم های خمیر دندان هایی که دوستدار بچه ها هستند، در دنیای دهانشویه های کودکان نیز همین تنوع وجود دارد. هنگام انتخاب یک دهانشویه برای کودکان خود، باید به دنبال دهانشویه های فاقد الکل باشید.

طعم های سرگرم کننده و بطری های طرح دار با شخصیت های مورد علاقه کودکان شما موجود هستند. وقتی کودکان شما می توانند دندان های خود را با شخصیت مورد علاقته خود تمیز کنند، شستشو با دهانشویه به بخش مورد علاقه آنها در برنامه بهداشت دهان و دندان تبدیل می شود.

محافظت مؤثر از حفره های دندانی و تمیز کردن عمیق دندان هایی که دسترسی به آنها سخت است، همگی از جمله هدف هایی هستند که کودکان شما آنها را دوست خواهند داشت.

عدم وجود طعم دهنده، رنگ، شیرین کننده یا مواد نگهدارنده مصنوعی نیز از جمله ویژگی های مطلوب دهانشویه ها هستند. دهانشویه های طبیعی کودکان با طعم خوش توت فرنگی نیز عرضه می شوند، که ما مطمئن هستیم که کودکان شما با استفاده از آنها هیجان زده خواهند شد.

 دهانشویه برای کودکان

دهانشویه برای کودکان

بهترین دهانشویه برای بریس ها

برای کودکانی که بریس دارند، علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، دهانشویه می تواند یک مکمل فوق العاده مفید برای روتین بهداشت دهان آنها باشد. استفاده از دهانشویه یک لایه محافظتی اضافی در برابر دی کلسیفیکاسیون دندان ها ارائه می دهد، که مقصر لکه های سفید و حفره های بعد از بریس های ارتودنسی است.

پس، بهترین دهانشویه برای بریس ها چیست؟ در حالی که هر یک از دهانشویه های بی خطر ذکر شده در بالا این کار را انجام خواهند داد، در اینجا توصیه هایی وجود دارند که بویژه برای استفاده کنندگان از بریس ها مؤثر هستند:

دهانشویه های ضد حفره یک دهانشویه مورد تأیید انجمن دندانپزشکان هستند که مخصوصاً برای افرادی فرموله شده اند که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند. این دهانشویه ها فاقد الکل هستند، که آنها را به انتخاب خوبی برای کودکان تبدیل می کند، و از نظر بالینی ثابت شده است که ظاهر لکه های سفید بعد از بریس ها را کاهش می دهد. فرمولاسیون آنها با پوسیدگی ها مبارزه می کند و حاوی فسفات برای ساختن دندان های قوی هستند.

دهانشویه ضد حفره کودکان وقتی برای نخستین بار استفاده از بریس ها شروع می کنند مفید است. براکت ها و سیم ها می توانند به طور موقت باعث تحریک زبان و داخل گونه ها و لب ها شوند. یک دهانشویه ملایم و بدون الکل حفره ها را از بین می برد و دهان بچه ها را بدون تشدید ناراحتی تمیز نگه می دارد، زیرا در صورت وجود خراش ناشی از ابزار، اگر دهانشویه حاو الکل باشد باعث سوزش بسیار زیادی می شود. دهانشویه های فاقد الکل برای چنین مواردی کاملاً مناسب هستند.

خب! حالا اختیار با شما است. اگر نگران دادن دهانشویه به کودکان خود بوده اید، مطمئن باشید که می تواند کاملاً بی خطر باشد، تا زمانی که کودک شما به اندازه کافی بزرگ و مسئولیت پذیر باشد که از آن به درستی استفاده کند. پزشکان همیشه توصیه می کنند که هنگام استفاده از دهانشویه بر کودکان خود نظارت داشته باشید تا از قورت دادن آن جلوگیری شود. هنوز در مورد دادن دهانشویه برای کودکان پرسشی دارید؟ همین امروز با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

دهانشویه ها جایگزینی برای عادت های خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیستند!

هنگامی که کودک شما استفاده از دهانشویه را شروع کرد، مهم است که بداند چگونه به درستی از آن استفاده کند. دهانشویه جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. در عوض، یک راه خوب برای تقویت عادات خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و بهبود سلامت دهان و دندان های شما است.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما دو مرتبه در روز به مدت دو دقیقه به مسواک زدن ادامه می دهد، زمان های ایده آل آن صبح و شب هستند. علاوه بر این، اجازه ندهید کودک شما بلافاصله بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کند.

چرا؟ زیرا بعد از مسواک زدن، فلوراید موجود در خمیر دندان باید چند دقیقه روی دندان ها باقی بماند تا با پوسیدگی ها مقابله کند.

اگر بلافاصله بعد از مسواک زدن، با دهانشویه (یا آب) فلوراید شسته شود، کودک شما از مزایای کامل مسواک زدن بهره مند نخواهد شد. کودک شما باید حداقل 30 دقیقه پس از مسواک زدن برای استفاده از دهانشویه صبر کند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر