دندانپزشکی زیبایی
5 دی ماه 1400
مشکلات عدم قرار گیری صحیح دندان های مصنوعی
19 دی ماه 1400

بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری ها در سال 2017، از هر 100 نفر فرد 18 ساله و بالاتر در ایالات متحده، 14 نفر سیگار می کشند. به این معنا که 14% از آمریکا در حال سوختن است!

جراحان عمومی چندین دهه است که به مردم هشدار می دهند و تأکید می کنند که سیگار برای سلامتی مضر است. اما چه چیز آن را برای شما بد می کند؟ و به طور خاص، سیگار با دندان های شما چه می کند؟

شما به احتمال زیاد از تأثیر سیگار روی ریه های خود آگاه هستید، اما اثرات سیگار از دهان آغاز می شود.

سیگار کشیدن با دندان های شما چه می کند؟

دهان شما نخستین نقطه ورود به بدن شما است. وقتی سیگاری را روشن می ‌کنید و اولین پک را بیرون می ‌دهید، به احتمال زیاد، به این فکر نمی‌ کنید که سیگار چگونه روی دندان ‌های شما تأثیر خواهد گذاشت. سیگار کشیدن هم روی ظاهر و هم روی سلامت دندان‌ های شما تأثیر می گذارد.

تغییر رنگ دندان ها

اگر روزی یک پاکت سیگار بکشید، امکان حفظ سفیدی طبیعی دندان های خود را از دست می دهید. مهم است که دندان های خود را مانند یک گلدان چینی تجسم کنید. ضرورتاً، مینای دندان های شما درست شبیه یک روکش پرسلن عمل می کنند و ترک های ظریفی دارند. با افزایش سن و استفاده از دندان های خود برای چندین دهه، این ترک ها آنچه را که در دهان خود قرار می دهید جذب می کنند.

وقتی سیگار می کشید، نیکوتین و تار موجود در سیگار به داخل ترک ها نفوذ کرده و به یک ماده ثابت در آنجا تبدیل می شوند. شما نمی توانید آنها را با مسواک زدن از بین ببرید. لکه دار شدن دندان ها بیشتر ناشی از عادات بد مسواک زدن هستند. همچنین به دلیل نیکوتین و تار موجود در سیگار، تجمع پلاک و جرم روی دندان ‌ها را تجربه خواهید کرد.

اگر مدت هاست سیگار می کشید، برای حفظ لبخند سفید مرواریدی، به سفید کردن دندان نیاز دارید.

تأثیر سیگار بر دندان و دهان

تأثیر سیگار بر دندان و دهان

سیگار چگونه با از دست دادن دندان ارتباط دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارند که اگر مدت هاست سیگار می کشید، شانس کمتری برای حفظ دندان های طبیعی خود دارید.

روند بهبودی با تأخیر

کشیدن تنباکو باعث کاهش اکسیژن در جریان خون شما می شود. مهم است به خاطر داشته باشید که اکسیژن برای فرآیندهای بهبودی در بدن شما ضروری است. هنگامی که شما بیماری های دهان و دندان یا شرایط دندانی را تجربه می کنید که نیاز به فرایندهای جراحی (کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت دندان، درمان ریشه و غیره) دارند، به این معنی است که یک فرد سیگاری، کندتر بهبود می یابد و زمان بهبودی طولانی تری خواهد داشت. سیگاری ها بعلاوه، بیشتر در معرض خطر عفونت هستند، زیرا لثه های آنها ممکن است نتوانند به درستی بهبود یابند.

افزایش احتمال ابتلا به بیماری لثه

بیماری لثه یکی از شایع ترین دلایل از دست دادن دندان در افراد بزرگسال است و سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی آن است. بیماری لثه در افراد سیگاری سریع تر پیشرفت می کند. در نتیجه، افراد سیگاری معمولاً نه تنها دندان های خود را از دست می دهند، بلکه فرایندهای کاشت ایمپلنت های دندان در آنها نسبت به افراد غیر سیگاری موفقیت کمتری دارد.

پیشرفت بیماری لثه

چه سیگار بکشید یا نه، مهم است به خاطر داشته باشید که بیماری لثه با رشد باکتری داخل دهان آغاز می شود. برخی افراد از نظر ژنتیکی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند، اما سیگار کشیدن شانس شما را افزایش می دهد زیرا با سیگار کشیدن به طور منظم باکتری ها را وارد دهان خود می کنید. همانطور که سیگار می کشید، پلاک شروع به ایجاد شدن می کند و باکتری ها افزایش می یابند. لثه های شما ملتهب می شوند و ممکن است هنگام مسواک زدن دندان های خود، متوجه خون بیشتری روی مسواک یا بزاق خود شوید.

این شروع التهاب لثه، یک بیماری شایع لثه است. وقتی درمان مناسبی برای التهاب لثه خود دریافت نکنید، بیماری لثه پیشرفت می کند و به پریودنتیت تبدیل می شود. با پریودنتیت، لایه داخلی لثه و استخوان شروع به جدا شدن از دندان می کند. سپس پاکت هایی بین دندان ها و لثه ایجاد می شوند. باکتری ها به همراه جرم ها در آن پاکت ها شروع به انباشته شدن می کنند و عفونت در آنجا رخنه می کند. با این حال، یک فرد سیگاری دارای سیستم ایمنی ضعیفی است که به عفونت اجازه می دهد تا زیر خط لثه گسترش یافته و رشد کند.

هر چیزی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارد، از استخوان گرفته تا بافت همبند، در این مرحله آسیب می بیند. باکتری ها سمومی تولید می کنند که استخوان و بافت همبند شما را تجزیه می کند. ممکن است در این مرحله متوجه لق شدن دندان ها شوید، زیرا استخوان و بافت به تدریج از بین می روند. دندان های شما هیچ تکیه گاهی برای نگه داشتن آنها در جای خود ندارند و اغلب شروع به افتادن می کند.

سیگارهای برگ “تفنگ سیگار کشیدن” از دست دادن دندان هستند. دندان ها به خاطر سیگارهای برگ خراب نمی شوند، بلکه هر چیزی که دندان های شما را به فک متصل نگه می دارد، خراب می شود. به دلیل ایمنی ضعیف، بدن شما نمی ‌تواند با عفونت ‌هایی که منجر به این فرسایش می‌ شوند مبارزه کند.

علائم بیماری لثه

اگر مدت هاست سیگاری هستید، باید علائم بیماری لثه را درک کنید.

  • لثه ها از دندان جدا می شوند
  • خونریزی بیش از حد در هنگام مسواک زدن
  • لثه های قرمز و متورم
  • لق شدن دندان ها
  • دندان های حساس
  • جویدن دردناک

مهم است که مراقب هر یک از این علائم باشید و در صورت بروز فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

تأثیر سیگار بر دندان و دهان

تأثیر سیگار بر دندان و دهان

اگر دندان های خود را از دست بدهید چه؟

در این مرحله، ممکن است با خود فکر کنید، “مشکل بزرگ چیست؟ من دندان هایم را آنقدر دوست ندارم و اگر دندانی را از دست بدهم همیشه می توانم ایمپلنت بکارم.”

اگر سیگاری نبودید این صحت داشت. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که ایمپلنت های دندانی نیاز به یک استخوان فک سالم دارند. اگر دندان های خود را به دلیل فرسایش استخوان و بافت از دست می دهید، تکیه گاه ثابتی برای ایمپلنت های دندانی نخواهید داشت.

علاوه بر این، فک شما پیوسته در حال تغییر خواهد بود. به این معنا که شما می توانید به دنبال دندان مصنوعی باشید، اما با کوچک شدن فک به اتصالات منظم متعددی نیاز خواهید داشت.

اگر نتوانید سیگار را ترک کنید چه؟

سیگار کشیدن روی دندان ها و دهان شما تأثیر می گذارد. پس چرا ترک نمی کنی؟ اگر چندین بار تلاش کرده اید که سیگار را ترک کنید و موفق نشده اید، به بهترین گزینه بعدی نگاه کنید. تعهد به کاهش میزان سیگار کشیدن روزانه به طور چشمگیری سلامت دهان و دندان های شما را بهبود می بخشد و به حفظ دندان های شما کمک می کند.

همچنین مهم است که برای مراجعه منظم به دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. آنها می توانند به شما در یافتن راه هایی برای مبارزه با بیماری لثه که منجر به از دست دادن دندان می شود کمک کنند.

سیگار کشیدن را رها کنید، دندان های خود را نجات دهید

بنابراین، سیگار با دندان های شما چه می کند؟ گرچه سیگار کشیدن مطمئناً تأثیر نامطلوب مستقیم روی دندان ‌ها خواهد داشت، بیشترین تأثیر مخرب روی ساختارهای دهانی (لثه ها و استخوان فک) رخ می دهد که دندان‌ های شما را در جای خود نگه می دارد.

اگر می‌خواهید یک عمر دندان ‌های خود را حفظ کنید، دیگر سیگار روشن نکنید!

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر