سمان یا چسب مخصوص دندانپزشکی چقدر دوام دارد؟
20 شهریور ماه 1403

دندان های شفاف زمانی بوجود می آیند که لایه خارجی مینای دندان نازک یا فرسوده می شود و لایه های عاج داخلی اجازه می یابند خود را نشان دهند. عاج دارای رنگی زرد است، بنابراین زمانی که مقدار بیشتری از آن قابل مشاهده می شود، کم کم می توان داخل دندان ها را دید یا نیمه شفاف به نظر می رسند. علل اصلی شفاف شدن دندان ها عبارتند از:

فرسایش مینای دندان

فرسایش مینای دندان ها زمانی رخ می دهد که اسید به سطح دندان حمله کند. اسید می تواند در نتیجه موارد زیر باشد:

  • اسید مواد غذایی مانند مرکبات، آبمیوه، سرکه، نوشابه، شراب و غیره.
  • اسید معده ناشی از رفلاکس اسید یا پرخوری عصبی.
  • محصولات جانبی اسیدی ناشی از باکتری های موجود در دهان.

با گذشت زمان، فرسایش مینای دندان می تواند باعث نازک شدن لایه بیرونی شود و دندان ها را شفاف تر نشان دهد. دندان ها نیز ممکن است حساس باشند یا زرد به نظر برسند.

فرسایش مینای دندان

فرسایش مینای دندان

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، مینای دندان به طور طبیعی شروع به ساییدگی می کند و به آرامی از بین می رود و عاج زیرین بیشتر نمایان می شود. این فرآیند طبیعی باعث می شود که دندان ها در طول زمان کمی شفافیت پیدا کنند.

دندان قروچه

عاداتی مانند دندان قروچه (براکسیسم) و فشار دادن دندان ها روی یکدیگر باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. این ساییدگی باعث نازک شدن مینای دندان و نمایان شدن دندان ها در امتداد لبه ها و سطوح جونده می شود.

هیپوپلازی

این وضعیتی است که در آن مینای دندان به اندازه کافی رشد نکرده یا نرم است. اگر دندان ها در دوران کودکی به درستی شکل نگرفته باشند، ممکن است هیپوپلازی اتفاق بیفتد. نقاط نازکی در مینای دندان ایجاد می کند که ظاهری شفاف به دندان ها می بخشد.

فلوئوروزیس

دریافت بیش از حد فلوراید در دوران کودکی می تواند باعث فلوئوروزیس شود که همچنین باعث ایجاد نواحی نازک و متخلخل در مینای دندان ها می شود. فلوئوروزیس متوسط ​​یا شدید منجر به شفافیت نقطه ای می شود.

درمان های سفید کننده

فرایندهای بلیچینگ یا سفید کردن دندان به مواد شیمیایی برای نفوذ به مینای دندان و تغییر رنگ عاج متکی هستند. آنها به طور موقت مینای دندان را متخلخل تر و شفاف تر می کنند. اما سفید کردن، برای همیشه باعث نازک شدن مینای دندان نمی شود.

آیا دندان های شفاف می توانند به حالت عادی برگردند؟

پاسخ کوتاه این است – بستگی دارد. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به پیش آگهی دندان های نیمه شفاف در شرایط مختلف:

فرسایش مینای دندان

اگر فرسایش مینای دندان قبل از نازک شدن قابل توجه، زودتر مشاهده و رسیدگی شود، گاهی اوقات می توان این فرآیند را با مراقبت جدی از دهان و استفاده از محصولات تقویت کننده مینای دندان مانند خمیر دندان برای دندان های حساس معکوس کرد. با این حال، اگر از دست دادن مینای دندان متوسط ​​تا شدید باشد، نمی توان شفافیت را به طور کامل معکوس کرد. اما برای جلوگیری از فرسایش بیشتر و بهبود ظاهر می توان اقداماتی انجام داد.

بالا رفتن سن

شفافیت طبیعی ناشی از بالا رفتن سن غیر قابل برگشت است. با این حال، با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت های تخصصی مانند پاکسازی و سیلانت های دندان می توان از سرعت پیشرفت آن کاست. ونیرهای پرسلن یا روکش های دندانی ممکن است برای پوشاندن دندان های بسیار شفاف و بازگرداندن ظاهر طبیعی تر توصیه شوند.

آیا دندان های شفاف می توانند به حالت عادی برگردند؟

آیا دندان های شفاف می توانند به حالت عادی برگردند؟

دندان قروچه

توقف عادات فشار دادن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر، نخستین گام برای جلوگیری از آسیب بیشتر است. برای کنترل دندان قروچه از محافظ دهان، بایت اسپلینت و گاهی داروها استفاده می شود. هر گونه شفافیت خفیف ناشی از از بین رفتن جزئی مینای دندان ممکن است پس از توقف دندان قروچه کمی بهبود یابد. اما نازک شدن شدید قابل برگشت نیست.

هیپوپلازی

نقاط نازک ناشی از هیپوپلازی مینای دندان نمی توانند از بین بروند. اما روکش های پلاستیکی یا روکش های دندانی می توانند شفافیت را پنهان کنند و ظاهر را بهبود بخشند. مراقبت مداوم دندانپزشکی برای محافظت از مینای نرم در برابر بدتر شدن، مهم است.

فلوئوروزیس

شفافیت نقطه ای ناشی از فلوئوروزیس تنها زمانی رخ می دهد که دندان ها هنوز در زیر لثه ها در حال تشکیل هستند. پس از رویش دندان ها، فلوئوروزیس جدیدی ایجاد نمی شود. نقاط سفید و نواحی کدر تشکیل شده را نمی توان معکوس کرد، اما اغلب با بالا رفتن سن، قابلیت دید آنها کاهش می یابد زیرا مینای خارجی معدنی تر می شود. در موارد شدید تا متوسط، درمان های زیبایی مانند ونیرها ممکن است گزینه ای برای پنهان کردن فلوئوروزیس باشند.

درمان های سفید کننده

افزایش موقتی در شفافیت که با فرایندهای بلیچینگ همراه است پس از محو شدن اثر سفید کننده معکوس می شود. مینای دندان در عرض چند ماه به ضخامت و ظاهر طبیعی برمی گردد. سفید کردن ممکن است یک یا دو بار در سال به صورت دلخواه تکرار شود.

چگونه می توان از نازک شدن و شفافیت بیشتر مینای دندان جلوگیری کرد؟

در حالی که از دست دادن مینای دندان در بیشتر موارد نمی تواند به طور کامل جبران شود، عادت های زیر می توانند به کند کردن پیشرفت و جلوگیری از نازک شدن بیش از حد در آینده کمک کنند:

  • از مسواک نرم استفاده کنید و از مسواک زدن خشن خودداری کنید.
  • خمیر دندان های غیر ساینده را انتخاب کنید.
  • با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • بعد از غذاها و نوشیدنی های اسیدی دهان را با آب بشویید.
  • نوشیدنی های اسیدی را با نی بنوشید.
  • از جویدن اشیاء سفت مانند یخ یا خودکار اجتناب کنید.
  • برای معاینه و تمیز کردن به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در صورت نیاز برای کنترل دندان قروچه کمک بگیرید.
  • از خمیر دندان تقویت کننده مینای دندان حاوی موادی مانند هیدروکسی آپاتیت یا فلوراید قلع استفاده کنید.
  • از سیلانت های دندانی برای محافظت از دندان های حساس استفاده کنید.
  • اگر ظاهر یک نگرانی عمده است، ونیرها یا روکش های دندانی را در نظر بگیرید.

چه درمان هایی می توانند ظاهر دندان های شفاف را بهبود بخشند؟

چندین گزینه دندانپزشکی زیبایی برای پوشاندن شفافیت و بازگرداندن ظاهر طبیعی تر و مات به دندان ها وجود دارند. گزینه ها عبارتند از:

ونیرهای دندانی

ونیرها پوسته های نازکی هستند که از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته شده اند و به جلوی دندان ها چسبانده می شوند. ونیرها با پوشاندن تمام سطح دندان، می توانند شفافیت، لکه ها، لب پر شدگی ها، شکاف ها و سایر عیوب را به طور کامل پنهان کنند. با این حال، باید مقداری از دندان های طبیعی برداشته شود تا ضخامت آنها مطابقت داشته باشد. ونیرها با مراقبت مناسب سال ها دوام می آورند.

روکش های دندانی

روکش ها کلاهک هایی به شکل دندان هستند که کل دندان را تا خط لثه احاطه می کنند. روکش ها مانند ونیرها، می توانند شفافیت شدید، تغییر رنگ و سایر عیوب را پنهان کنند. آنها نسبت به ونیرها به تراش دندان طبیعی نیاز دارند، اما دوام بیشتری دارند و یک دهه یا بیشتر دوام می آورند.

چه درمان هایی می توانند ظاهر دندان های شفاف را بهبود بخشند؟

چه درمان هایی می توانند ظاهر دندان های شفاف را بهبود بخشند؟

باندینگ دندانی

باندینگ رزین کامپوزیت همرنگ دندان را مستقیماً روی سطح دندان اعمال می کند. این می تواند شفافیت جزئی یا مناطق کوچک آسیب دیده را پنهان کند. باندینگ یک گزینه مقرون به صرفه برای موارد خفیف است اما به اندازه روکش ها یا ونیرها دوام ندارد.

میکروابریژن مینای دندان

این فرایند برای بهبود ظاهر دندان، مینای بیرونی را پولیش می کند. شفافیت نازک و لکه های خفیف بخصوص فلوئوروزیس را از بین می برد. نتایج ظریف هستند و ممکن است این فرایند به تکرار نیاز داشته باشد، اما دندان طبیعی بیشتری را حفظ می کند.

ایمپلنت های دندانی

در صورتی که دندان های نیمه شفاف نیز آسیب ساختاری قابل توجهی دیده باشند، ممکن است کشیدن آنها و جایگزینی آنها با ایمپلنت های دندانی بهترین راه حل باشد. ایمپلنت ها از یک پیچ تیتانیومی تشکیل شده اند که به استخوان فک متصل شده و روی آن یک روکش سرامیکی واقعی قرار گرفته است. ایمپلنت ها شبیه دندان های طبیعی هستند.

هزینه درمان دندان های شفاف چقدر است؟

هزینه درمان به فرایند خاص و تعداد دندان هایی بستگی دارد که به بهبود نیاز دارند. هزینه های برآورد شده عبارتند از:

  • باندینگ دندانی: 100 دلار 300 دلار برای هر دندان
  • میکروابریژن مینای دندان: 150 دلار و 400 دلار برای هر دندان
  • ونیر: 925 دلار 2500 دلار برای هر دندان
  • روکش: 800 دلار برای هر دندان 3000 دلار
  • ایمپلنت دندانی: 1000 دلار 3000 دلار برای هر ایمپلنت

بسیاری از طرح های بیمه های دندانپزشکی بخشی از این هزینه ها را پوشش می دهند. طرح های پرداخت یا گزینه های تأمین مالی نیز برای کمک به تقسیم هزینه های درمان در طول زمان در دسترس هستند.

هزینه درمان دندان های شفاف چقدر است؟

هزینه درمان دندان های شفاف چقدر است؟

سؤالات متداول

آیا به مرور زمان خود به خود از شفافیت دندان ها کاسته می شود؟

معمولاً خیر. شفافیت ناشی از از بین رفتن مینای دندان در بیشتر موارد دائمی است. چند استثناء، شفافیت موقت ناشی از درمان های سفید کننده و فلوئوروزیس هستند که ممکن است با بالا رفتن سن کمی کاهش یابند. اما نازک شدن قابل توجه مینای دندان نمی تواند به خودی خود بدون درمان معکوس شود یا بهبود یابد.

آیا مسواک زدن بیش از حد باعث شفافیت دندان ها می شود؟

بله، مسواک زدن تهاجمی در طول زمان می تواند مینای دندان را از بین ببرد و دندان ها را شفاف تر نشان دهد. استفاده از یک مسواک دارای فرچه نرم و تکنیک مسواک زدن ملایم به جلوگیری از فرسایش مینای دندان کمک می کند.

آیا دندان های شفاف ضعیف تر هستند؟

مینای نازک شده ضعیف تر و مستعد ایجاد حفره و شکستگی است. لایه عاج داخلی که از داخل آن نمایان می شود نیز نرم تر از مینای دندان است و سریع تر فرسوده می شود. مراقبت مداوم دندانی و درمان برای پوشاندن نقاط نازک به جلوگیری از ضعف بیشتر کمک می کند.

آیا می توانید روی دندان های شفاف ونیر یا روکش بزنید؟

بله، ونیرها و روکش ها گزینه های عالی برای پوشاندن شفافیت و تقویت دندان های ضعیف هستند. آنها به برداشتن ساختار طبیعی دندان نیاز دارند، اما سپس سطح را با یک ماده مات که طبیعی به نظر می رسد کاملاً می پوشانند.

آیا نوارهای سفید کننده دندان ها را شفاف تر می کنند؟

نوارهای سفید کننده شفافیت موقتی را افزایش می دهند، در حالی که این محصولات به طور فعال دندان ها را سفید می کنند. پس از توقف استفاده از نوارها، مینای دندان به ضخامت طبیعی خود باز می گردد. استفاده بیش از حد طولانی ممکن است باعث تغییرات پایدار مینای دندان شود، بنابراین اعتدال مهم است.

نتیجه گیری

در بیشتر موارد، نازک شدن و شفافیت قابل توجه مینای دندان را نمی توان به کدری طبیعی تبدیل کرد. اما بهداشت سخت دهان و درمان های تخصصی اغلب می تواند از بدتر شدن مشکل در طول زمان جلوگیری کند. فرایندهای زیبایی مانند روکش ها، ونیرها و باندینگ راه های بسیار خوبی برای پنهان کردن شفافیت و ایجاد ظاهری یکدست تر و طبیعی تر برای دندان ها ارائه می دهند. در حالی که دندان های نیمه شفاف نمی توانند به طور کامل به حالت عادی برگردند، ظاهر و عملکرد آنها همچنان قابل بهبود است.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید (لطفا قبل از ارسال پیام، تصویر رادیوگرافی تهیه کنید)
در اولین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر