چه چیزی باعث شفاف شدن دندان ها می شود؟
10 مهر ماه 1403

درمان ریشه یک فرایند دندانپزشکی رایج است که برای نجات دندان های آسیب دیده یا عفونی استفاده می شود. در طول درمان ریشه، بافت پالپ داخل دندان تخلیه شده و قسمت داخلی دندان تمیز، شکل داده و مهر و موم می شود. در حالی که هر دندانی می تواند به درمان ریشه نیاز داشته باشد، برخی از دندان ها بیشتر از سایرین مستعد نیاز به درمان ریشه هستند. درک اینکه کدام دندان ها بیشتر مستعد نیاز به درمان ریشه هستند می تواند به شما کمک کند تا اقداماتی را برای محافظت از سلامت دندان خود انجام دهید.

دندان هایی که بیشتر مستعد درمان های ریشه هستند

دندان های مولر

دندان های آسیاب، دندان های مولر در پشت دهان، از آن نوع دندان هایی هستند که به احتمال زیاد نیاز به درمان ریشه دارند. دندان های مولر فک بالا و دندان های مولر فک پایین آناتومی بیشتری نسبت به سایر دندان ها دارند و دارای چندین ریشه و سیستم پالپ پیچیده هستند. این ساختار درونی پیچیده، همراه با نیرویی که در حین جویدن روی دندان های مولر وارد می شود، آنها را بسیار مستعد مشکلاتی می کند که به درمان ریشه نیاز دارند.

دندان های مولر اول معمولاً اولین دندان های دائمی هستند که در حدود سن 6-7 سالگی می رویند. از آنجا که دندان های مولر اول داخل دهان بوده اند، چندین دهه در معرض فرسایش و ساییدگی قرار داشته اند و به احتمال زیاد به درمان نیاز دارند. دندان مولر سوم، که به آن دندان عقل نیز می گویند، در ابتدا در صورت بروز مشکل کشیده می شوند، اما ممکن است گاهی از طریق درمان ریشه سعی شود نجات داده شوند.

دندان های پرمولر

دندان هایی که در جلوی دندان های مولر قرار گرفته اند، دندان های پرمولر هستند که به آنها دو پایه نیز می گویند. دندان های پرمولر فک بالا و پایین دارای دو کاسپ و دو ریشه هستند که آنها را از دندان های پیشین یا نیش پیچیده تر می کند. این دندان های دو ریشه ای، بویژه دندان های پرمولر فک پایین، به احتمال زیاد به درمان های ریشه نیاز دارند. شکستگی های ریشه ها در دندان های پرمولر فک پایین شایع است و به عفونت های باکتریایی اجازه می دهد تا به بافت پالپ داخلی وارد شوند.

دندان های پیشین

دندان های پیشین مرکزی فک بالا، دو دندان جلویی فک بالا، بیشتر از سایر دندان های قدامی به درمان ریشه نیاز دارند. ریشه تکی آنها دارای یک سیستم پالپ گسترده در داخل است که مستقیماً به پالپ دندان کنار آن متصل است. تروما به دندان های جلوی فک بالا نیز شایع است که پالپ را در معرض دید قرار می دهد و به درمان ریشه نیاز دارد.

دندان های نیش

دندان های نیش دارای یک کاسپ تکی نوک تیز و یک ریشه هستند. دندان های نیش فک بالا اغلب فراتر از دندان های دیگر بیرون می زنند، به این معنا که می توانند شکستگی و آسیب هایی را تحمل کنند که منجر به نیاز به درمان های ریشه می شوند. دندان های نیش فک پایین آنقدرها در معرض آسیب نیستند زیرا هنگام گاز گرفتن تا حدودی توسط دندان های فک بالا محافظت می شوند.

دندان هایی که بیشتر مستعد درمان های ریشه هستند

دندان هایی که بیشتر مستعد درمان های ریشه هستند

جدول دندان هایی که بیشترین تا حداقل مستعد نیاز به درمان های ریشه هستند

نوع دندان احتمال نیاز به درمان ریشه
دندان های مولر بسیار بالا
دندان های پرمولر بالا
دندان های پیشین فک بالا متوسط
دندان های نیش فک بالا کم متوسط
دندان های نیش فک پایین پایین
دندان های پیشین فک پایین پایین

عواملی که خطر درمان ریشه را افزایش می دهند

در حالی که دندان های خاصی به طور طبیعی بیشتر احتمال دارد که درمان ریشه داشته باشند، عوامل خطر نیز می توانند نیاز به درمان ریشه را افزایش دهند. آگاهی از این عوامل به شما اجازه می دهد تا اقدامات پیشگیرانه ای را برای محافظت از دندان های خود انجام دهید.

پر کردن عمیق

هنگامی که یک حفره به عمق ساختار داخلی دندان گسترش می یابد، ممکن است عصب تحریک یا ملتهب شود. پرکردگی هایی که نزدیک محفظه پالپ قرار می گیرند می توانند حساسیت به دما و احتمال نیاز به درمان ریشه را افزایش دهند.

ترک یا لب پر شدگی

ترک ها، شکستگی ها و لب پر شدگی ها ساختار داخلی دندان را در معرض باکتری قرار می دهند. ترک ها باعث می شوند عفونت به سرعت درون دندان پخش شود. در صورت عدم درمان، باکتری ها به بافت پالپ می رسند و منجر به عفونت و آبسه می شوند.

اقدامات مکرر دندانپزشکی

در دندان هایی که تحت چندین پر کردن، روکش یا درمان ارتودنسی قرار گرفته اند، احتمال بروز مشکلات بیشتر است. کارهای وسیع دندانپزشکی مینای محافظ، عاج و سمان را از بین می برند و پالپ را بیشتر در معرض التهاب قرار می دهند.

تروما

آسیب به دندان ها، بویژه دندان های جلو، یکی از دلایل اصلی نیاز دندان های سالم به درمان ریشه است. زمین خوردن، تصادفات ورزشی و تصادفات رانندگی می توانند باعث ترک خوردن دندان ها شوند یا آنها را جابجا کنند و به پالپ آسیب برساند. جستجوی سریع مراقبت های اورژانسی دندانی پس از ضربه اغلب می تواند دندان را نجات دهد.

دندان قروچه / فشردن دندان

ساییدن و فشردن مزمن فشار قابل توجهی به دندان وارد می کند که منجر به شکستگی، ترک و التهاب پالپ می شود. اگر از روی عادت دندان قروچه می کنید، استفاده از محافظ دندان شبانه به محافظت از دندان ها کمک می کند.

بهداشت ضعیف دهان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکافی باعث ایجاد پلاک می شود. باکتری های موجود در پلاک به لایه های داخلی دندان حمله می کنند و به محفظه پالپ نزدیک می شوند. مراقبت خوب از دهان از پوسیدگی جلوگیری می کند و از دندان های شما محافظت می کند.

عواملی که خطر درمان ریشه را افزایش می دهند

عواملی که خطر درمان ریشه را افزایش می دهند

مراحل پیشگیری از نیاز به درمان ریشه

در حالی که برخی از عوامل خطر وجود دارند که نمی توانید از آنها اجتناب کنید، اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارند که می توانید برای جلوگیری از نیاز به درمان های ریشه انجام دهید:

  • دو مرتبه در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از خمیر دندان و دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • برای معاینات و پاکسازی منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • حفره های جدید را زودتر، قبل از اینکه به عمق دندان کشیده شوند، برطرف کنید.
  • اگر ورزش می کنید یا دندان قروچه می کنید از محافظ دهان استفاده کنید.
  • از جویدن اشیاء سفت مانند یخ یا دانه های ذرت بو داده خودداری کنید.
  • نوشیدنی های شیرین و اسیدی مانند نوشابه که به مینای دندان آسیب می زنند را محدود کنید.
  • اشیاء سفت مانند خودکار یا ناخن را نجوید زیرا باعث ترک خوردن دندان می شوند.
  • در صورت صدمه زدن به دندان، برای زنده نگه داشتن پالپ، به دنبال مراقبت فوری باشید.

رعایت بهداشت دهان و دندان، محافظت از دندان ها در برابر ضربه و مراقبت های ترمیمی زود هنگام بهترین راه ها برای جلوگیری از نیاز به درمان ریشه هستند. با این حال، حتی با پیشگیری عالی، دندان ها ممکن است عفونی شوند یا آسیب ببینند. در صورت توصیه دندانپزشک، انجام سریع درمان ریشه می تواند دندان شما را نجات دهد و از نیاز به کشیدن دندان جلوگیری کند.

مراقبت های بعد از درمان ریشه و پیش آگهی طولانی مدت

پس از انجام درمان ریشه، لازم است برای اطمینان از بقاء طولانی مدت دندان خود اقداماتی را انجام دهید:

  • برای محافظت از دندان، بعد از درمان ریشه روکش یا ترمیم دائمی را قرار دهید. روکش دندان را محکم و مهر و موم می کند.
  • برای جلوگیری از عفونت مجدد دندان، بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنید. اطراف روکش را با دقت مسواک بزنید و بین دندان ها از نخ دندان استفاده کنید.
  • از جویدن غذاهای بسیار سفت، ترد یا چسبناک که می توانند روکش را از جای خود خارج کنند، خودداری کنید.
  • اگر متوجه تورم، درد یا تغییراتی در اطراف دندان روکش دار شدید که می توانند نشان دهنده عفونت مجدد باشند، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

انجمن اندودنتیست های آمریکا بیان می کند که با ترمیم و مراقبت مناسب، میزان موفقیت درمان اولیه درمان ریشه بین 85 تا 95 درصد است. در بیشتر موارد، درمان ریشه می تواند یک دندان عفونی یا آسیب دیده را برای چندین سال نجات دهد.

مراقبت های بعد از درمان ریشه و پیش آگهی طولانی مدت

مراقبت های بعد از درمان ریشه و پیش آگهی طولانی مدت

سؤالات متداول

کدام دندان های جلو بیشتر به درمان ریشه نیاز دارند؟

دو دندان مرکزی جلویی فک بالا دندان هایی هستند که اغلب به درمان ریشه نیاز دارند. ساختار ریشه عریض و موقعیت بیرون زده آنها، آنها را مستعد ضربه و التهاب پالپ می کند.

اگر دندان مولر به درمان ریشه نیاز داشته باشد، آیا می توان آن را نجات داد؟

دندان های مولر با پوسیدگی عمیق، ترک یا ضربه اغلب برای نجات پیدا کردن به درمان ریشه دارند. از آنجا که دندان های مولر چندین ریشه دارند، این فرایند می تواند پیچیده باشد، اما اغلب برای جلوگیری از کشیدن دندان تلاش می شود. میزان موفقیت ممکن است بسته به میزان عفونت متفاوت باشد.

ماندگاری دندان درمان شده با درمان ریشه چقدر است؟

دندان درمان شده با درمان ریشه، با ترمیم مناسب مانند روکش و بهداشت دهان و دندان، می تواند سال ها، اغلب 10 سال یا بیشتر، دوام بیاورد. معاینات سالانه دندان به تشخیص هر گونه پوسیدگی یا ترک جدیدی که می تواند بقاء دندان را تهدید کند، کمک می کنند.

آیا درمان ریشه با شکست مواجه می شود و به درمان مجدد نیاز دارد؟

بله، در برخی موارد. اگر در دفعه اول عفونت به طور کامل از بین نرود، ممکن است دندان دوباره عفونی شود و به درمان ریشه دوم نیاز داشته باشد. نرخ موفقیت درمان مجدد حدود 75 درصد است. گزینه های دیگر عبارتند از کشیدن دندان یا ایمپلنت های دندانی.

آیا درمان های ریشه درد دارند؟

اکثر بیماران گزارش می دهند که درمان های ریشه به دلیل استفاده از بی حسی موضعی دردی ندارند. ممکن است بعد از آن مقداری حساسیت وجود داشته باشد اما به طور کلی درد شدید نیست. ناراحتی قابل توجه بیشتر معمولاً به این معنی است که دندان دوباره عفونی شده و به درمان نیاز است. در صورت احساس درد شدید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نتیجه گیری

درک اینکه کدام دندان ها مستعد نیاز به درمان ریشه هستند می تواند در انجام اقدامات پیشگیرانه به شما کمک کند. دندان های مولر و پرمولر به دلیل آناتومی پیچیده درونی، حساس تر هستند. تروما و پوسیدگی مکرر نیز خطر را برای دندان های قدامی افزایش می دهد. رعایت بهداشت عالی دهان و دندان، محافظت از دندان ها در برابر آسیب، و تکمیل زود هنگام اقدامات ترمیمی بهترین راه برای جلوگیری از نیاز به درمان ریشه هستند. اما حتی با دقت زیاد، گاهی اوقات برای نجات دندان آسیب دیده یا عفونی، درمان های ریشه لازم هستند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید (لطفا قبل از ارسال پیام، تصویر رادیوگرافی تهیه کنید)
در اولین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر