آنچه لازم است راجع به روکش های دندانی بدانید
23 دی ماه 1399
بهترین رژیم غذایی بعد از جراحی ایمپلنت
12 اسفند ماه 1399

اگر دندان شما آسیب دیده یا پوسیده شده باشد و با یک پر شدن یا درمان ریشه و قرار دادن روکش روی آن قابل ترمیم نباشد، ممکن است دندانپزشک شما تصمیم بگیرد به عنوان آخرین راهکار آن را بکشد. وقتی دندان های شما قابل ترمیم شدن نباشند، ممکن است کشیدن دندان بهترین گزینه ممکن برای شما باشد. با این حال دندانپزشک شما در جلسه مشاوره در مورد گزینه های دیگر نیز با شما صحبت خواهد کرد. اگر فکر می کنید نیاز به کشیدن دندان دارید ابتدا این متن را مطالعه نمایید تا اطلاعاتی کلی در مورد این فرایند پیدا کنید.

دندان ها چرا کشیده می شوند؟

دلایل متعددی وجود دارند که چرا ممکن است شما نیاز به کشیدن دندان داشته باشید. برای مثال اگر مشکلات زیر را داشته باشید:

• پوسیدگی شدید دندان ها
  • بیماری لثه (بیماری پریودنتال)
  • دندان شکسته ای که قابل ترمیم شدن نباشد.
  • آبسه (یک کیسه پر از چرک) روی لثه ها یا اطراف دندان های شما.
  • فشردگی و نامرتبی دندان ها- وقتی دندان های شما داخل فک شما جای کافی برای راحت قرار گرفتن ندارند.
  • دندان عقل نهفته

معمولاً دندانپزشک کار جراحی کشیدن دندان را برای شما انجام می دهد. اما گاهی اوقات، اگر کشیدن دندان شما پیچیده تر باشد، لازم است جراح دهان و دندان این کار را در بیمارستان انجام دهد. معمولاً شما همان روز می توانید به منزل باز گردید.

اگر درد دندان را تجربه می کنید ممکن است لازم باشد برای کشیدن دندان خود اقدام کنید.

آماده سازی برای کشیدن دندان

دندانپزشک برای شما توضیح خواهد داد چگونه خود را برای این فرایند آماده کنید. دندانپزشک از شما در مورد سوابق پزشکی و دندانپزشکی شما سؤال خواهد پرسید. مهم است همه شرایط پزشکی خود، آلرژی ها یا جراحی هایی که اخیراً داشته اید، و نیز هر دارویی که مصرف می کنید را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

دندانپزشک شما از قبل با شما صحبت خواهد کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد، از جمله اینکه دردی وجود خواهد داشت یا خیر. اگر در مورد هر چیز دیگری مطمئن نیستید، سؤال بپرسید. هیچ پرسشی آنقدر کوچک نیست. هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشید، به شما کمک بیشتری خواهد کرد که احساس راحتی بیشتری داشته باشید و به شما اجازه خواهد داد برای ادامه روند درمان رضایت خود را اعلام کنید.

بی حسی برای کشیدن دندان

شما معمولاً دندان (یا دندان های) خود را تحت بی حسی موضعی می کشید. این باعث می شود درد به طور کامل در لثه های شما بلوک شود، گرچه شما هنوز هم احساس فشار خواهد داشت. شما در طول فرایند بیدار خواهید ماند، بنابراین شما از آنچه اتفاق می افتد آگاه خواهید بود. اگر از کشیدن دندان خود خیلی مضطرب شوید، این امکان وجود دارد که برای شما از آرام بخش ها استفاده شوند، که موجب کاهش استرس و اضطراب خواهد شد، و باعث خواهد شد احساس خواب آلودگی داشته باشید و به شما کمک می کند آرام تر باشید.

استفاده از بیهوشی عمومی برای کشیدن دندان معمولاً تنها گزینه برای کودکان یا افراد بزرگسالی است که اختلال یادگیری دارند. با این حال، اگر لازم باشد چندین دندان برای شما کشیده شود یا قرار باشد کشیدن دندان دشوارتر از معمول باشد، ممکن است دندانپزشک شما تصمیم بگیرد این گزینه برای شما درست است.

اگر قصد دارید برای شما از بیهوشی کامل استفاده شود، دندانپزشک شما را به بیمارستان ارجاع خواهد داد تا فرایند شما در آنجا انجام شود.

کشیدن دندان

کشیدن دندان چگونه انجام میشود؟

وقتی شما راحت روی صندلی دندانپزشکی دراز می کشید، دندانپزشک در منطقه اطراف دندان یا دندان هایی که قرار است کشیده شوند بی حس کننده موضعی تزریق می کند. باید چند دقیقه صبر کنید تا ماده تزریق شده فرصت عمل پیدا کند. دندانپزشک از شما سؤال خواهد پرسید آیا بی حس شده اید یا خیر.

ریشه های دندان های شما درون حفره هایی (سوراخ هایی) داخل لثه واقع شده اند. دندانپزشک حفره دندان شما را وسیع خواهد کرد و قبل از آنکه دندان را بکشد، به آرامی آن را لق خواهد کرد. گاهی اوقات لازم است دندانپزشک روی حفره خالی دندان کشیده شده شما را بخیه بزند تا به روند بهبود کمک کند.

وقتی کشیدن دندان انجام داده اید ممکن است داخل دهان خود مقداری فشار احساس کنید اما نباید چندان دردناک باشد. اگر احساس درد دارید، فوراً به دندانپزشک اطلاع دهید.

مراقبت های پس از کشیدن دندان

ممکن است تا چند دقیقه پس از بیرون آوردن دندان از داخل حفره، لثه مقداری خونریزی داشته باشد. دندانپزشک به شما یک تک گاز استریل نرم می دهد تا روی آن قرار دهید و دندان های مقابل را روی آن قرار دهید تا خونریزی متوقف شود و بعد از آنکه خونریزی بند آمد شما قادر خواهید بود به منزل بروید.

قبل از آنکه به منزل بروید، دندانپزشک یا جراح توصیه های لازم در مورد چگونگی مراقبت از دندان ها و لثه ها را به شما خواهند کرد. علاوه بر این، ممکن است مصرف مسکن و یک دهانشویه آنتی باکتریال را به شما توصیه کنند. علاوه بر این، ممکن است برای کاهش احتمال بروز عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر بیهوشی کامل داشته اید یا به شما آرام بخش تزریق شده است، لازم است تا زمانی که اثر داروی بیهوشی یا آرام بخش از بین برود استراحت کنید. از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید شما را به منزل ببرد و از آنها بخواهید یک روز یا بیشتر کنار شما باشند تا اثر داروی بیهوشی شما از بین برود.

بعد از کشیدن دندان، شما همیشه هم نیاز به مراجعات بعدی ندارید. اما اگر فرایند پیچیده ای داشته اید، ممکن است لازم باشد برای چکاپ توسط دندانپزشک مجدداً به مطب مراجعه کنید تا روند بهبود شما را بررسی نماید. این جلسه پس از مدتی خواهد بود.

بهبود پس از کشیدن دندان

برخی افراد همان روز می توانند به کارهای معمول روزانه خود بپردازند. تنها اگر جراحی کمی داشوارتری داشته باشید، بهبودی چند روز بیشتر طول خواهد کشید. دقت کنید چه احساسی دارید و توصیه های دندانپزشک خود را دنبال کنید.

اگر بی حسی موضعی داشته اید، ممکن است چند ساعت طول بکشد قبل از آنکه احساس آن منطقه از دهان باز گردد. تا زمانی که احساس عادی این قسمت ها باز نگشته است از خوردن و نوشیدن غذاها و مایعات داغ خودداری نمایید در غیر اینصورت موجب سوختگی شدید و تاول زدن دهان خود خواهید شد علاوه بر این، مراقب باشید زبان خود را گاز نگیرید، مخصوصاً هنگام حرف زدن، نوشیدن یا خوردن. تا جایی که امکان دارد استراحت کنید و سر خود را بالا نگهدارید تا از خونریزی بکاهید.

وقتی اثر داروی بی حس کننده از بین برود ممکن است داخل دهان خود احساس سوزش و درد داشته باشید. در صورتی که برای کاهش درد خود نیاز به مسکن دارید، می توانید مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن را مصرف کنید. ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند این دو را همزمان استفاده کنید. همیشه اطلاعات داخل بروشور دارو مربوط به بیمار را مطالعه کنید . در صورت داشتن هر گونه پرسشی، آن را با داروساز داروخانه ای که مراجعه می کنید مطرح کنید.

برخی افراد متوجه می شوند که درد آنها حدود سه روز بعد از فرایند وخیم تر شده است، اما مجدداً ظرف یک هفته تا 10 روز فروکش کرده است. این کاملاً طبیعی است. اگر درد شدید دارید و بدتر نیز می شود، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. دندانپزشک باید بررسی کند هیچ چیز دیگری مانند عفونت موجب بروز آن نشده باشد.

کشیدن دندان

نکاتی که کمک می کنند مطمئن شوید منطقه دندان کشیده شده به درستی بهبود پیدا می کند:

• حداقل به مدت 24 ساعت پس از کشیدن دندان دهان خود را نشویید. این می تواند موجب کنده شدن لخته خونی شود که شکل گرفته است، و ممکن است خونریزی شما مجدداً آغاز شود.
  • بعد از 24 ساعت، دهان خود را هر روز چهار مرتبه با آرامش با محلول آب ولرم و نمک (و نه آب داغ) شستشو دهید تا محل دندان کشیده شده تمیز باقی بماند.
  • تا مدتی پس از کشیدن دندان فقط غذای نرم بخورید، تا مجبور نباشید خیلی بجوید.
  • اگر لثه های شما دچار خونریزی شدند، یک گاز استریل یا یک دستمال تمیز روی آن قرار دهید و حداقل به مدت 15 دقیقه بایت خود را روی آن قرار دهید.
  • حداقل به مدت 24 ساعت از خوردن الکل خودداری کنید و تا جایی که امکان دارد، و حداقل تا پایان همان روز، از کشیدن سیگار خودداری نمایید.
  • دندان های خود را مسواک بزنید اما مسواک خود را از زخم در حال بهبود دور نگه دارید، و هر روز کمی مسواک خود را به آن نزدیک کنید. می توانید نرم کردن مسواک خود داخل آب داغ قبل از مسواک زدن را امتحان کنید.

بسته به اینکه کدام دندان شما و به چه دلیلی کشیده شده است، ممکن است بخیه داشته باشید. بخیه ها به صورت خود به خود و ظرف یک هفته تا 10 روز حل خواهند شد، بنابراین، نیازی به کشیدن نخواهند داشت.

برای جلوگیری زا گیر کردن ذرات غذا کنار بخیه ها مهم است که به مدت 3 تا 4 روی با دقت مسواک بزنید. اما مراقب باشید تا لخته های خونی که به تازگی روی حفره خالی دندان تشکیل شده اند را شل نکنید.

هر پرسشی که در خصوص درد دندان یا کشیدن دندان دارید را با دندانپزشک خود مطرح کنید.

عوارض جانبی کشیدن دندان

وقتی دندان شما کشیده می شود، ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنید که نباید خیلی طول بکشند.

احتمالاً پس از آن به مدت چند روز مقداری ناراحتی و تورم خواهید داشت. برای کاهش تورم شما می توانید از یک کیسه یخ یا یک کیسه حبوبات یخ زده استفاده کنید که یک حوله دور آن پیچانده شده است. ناراحتی شما ظرف 10 روز به طور کامل از بین خواهد رفت. احتمالاً به مدت دو هفته مقداری کبودی خواهید داشت و ممکن است به مدت یک هفته فک شما احساس خشکی داشته باشد. اگر فک شما احساس خشکی دارد سعی نکنید به زور دهان خود را باز کنید.

ممکن است یک یا دو روز متوجه متوجه مقداری خونریزی شوید. خون با بزاق دهان شما مخلوط می شود، که می تواند باعث شود فکر کنید خونریزی خیلی بیشتر از مقدار واقعی آن است. در صورتی که خونریزی متوقف نشد با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مشکلات پس از کشیدن دندان

عوارض ناشی از کشیدن دندان زمانی بروز پیدا می کنند که در طول فرایند یا پس از آن مشکلاتی بوجود آمده باشد. مشکلات کشیدن دندان عبارتند از:

• آسیب به دندان های دیگر. این زمانی اتفاق می افتد که دندانپزشک دندان های شما را بکشد، مخصوصاً اگر دندان کناری دندانی که کشیده شده است پر شدگی یا روکش بزرگی داشته باشد.
  • دندان های حساس. دندان کناری دندانی که کشیده می شود ممکن است کمی حساس شود و چند هفته طول بکشد.
  • بهبودی ضعیف. اگر روی حفره دندان کشیده شده لخته خون تشکیل نشود، به خوبی بهبود پیدا نخواهد کرد. این مشکل خشکی حفره دندان نامیده می شود و می تواند بسیار دردناک باشد. اگر سیگار می کشید یا از داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری استفاده می کنید احتمال خشکی حفره دندان در شما بیشتر خواهد بود. بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید تا حفره دندان شما را پانسمان کند و برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

آسیب به عصب. ممکن است در لثه نزدیک حفره دندان احساس سوزن سوزن شدن یا درد داشته باشید. این مشکل در صورت کبود شدن اعصاب طی فرایند بروز پیدا می کند، اما معمولاً خیلی طول نمی کشد.