آیا حساسیت به خمیر دندان ها واقعیت دارد؟
17 مرداد ماه 1400
باورهای نادرست در مورد ایمپلنت های دندانی که نباید باور کنید!
6 شهریور ماه 1400

اناملوپلاستی Enameloplasty  یا تراش و کانتور مینای دندان یکی از گزینه های درمانی در دندانپزشکی زیبایی است که در آن اندازه و شکل سطح موجود مینای دندان ها به صورت دائمی برداشته یا “تراشیده” می شود تا کانتورهای دندان ها تغییر شکل پیدا کند و ظاهر دندان ها بهبود پیدا کند، یا اینکه با هدف آماده سازی دندان ها برای درمان های دیگر مانند ونیرهای دندان یا ونیرهای لومینیرز انجام می شود. این درمان گاهی اوقات ادونتوپلاستی odontoplasty نیز نامیده می شود و و برای تغییر شکل مواد رزین کامپوزیت یا پرسلن برای روکش و پر شدگی های دندانی نیز کاربرد دارد.

چه افرادی نیاز به اناملوپلاستی دارند؟

همه افرادی که دندان های آنها از قسمت سطح مینای دندان دچار ساییدگی، لب پر شدگی، یا شکستگی شده است، می توانند درمان اناملوپلاستی را به منظور احیاء دندان از طریق تراش و پولیش و تغییر شکل دندان انجام دهند. فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر (که اصطلاحاً دندان قروچه یا براکسیسم نامیده می شود)، یا گاز زدن اشیا سفت و سطوح شکننده می توانند باعث ساییدگی یا لب پر شدگی دندان ها شوند. وقتی یک دندان در نتیجه پوسیدگی آسیب می بیند، ممکن است قبل از ترمیم و احیاء شکل اصلی دندان، در یک فرایند مجزا به نام enamelectomy  مینای آن ممکن است تراشیده شود.

 کانتور دندان تراش دندان

کانتور دندان تراش دندان

کانتور یا تراش مینای دندان چقدر در سلامت خوب دهان نقش دارد؟

در این درمان با تراش مینای اضافی یا غیر همسطح دندان ها، دندان ها مجدداً به درستی و در یک راستا در کنار یکدیگر قرار می گیرند که به این ترتیب ساختار دندان ها و بایت بهبود پیدا می کند. حفظ چگونگی قرار گیری دندان ها در کنار یکدیگر مهم است زیرا آنها با عضلات صورت برای تناسب ظاهر چهره کار می کنند. در صورتی که افراد به دلیل کجی و نا همراستایی دندان ها بایت نادرست داشته باشند، این امر می تواند جویدن غذا و نیازهای تغذیه ای یا غذایی آنها و نیز گفتار و تلفظ حروف و لغات آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

سلامت عمومی، نحوه برقراری ارتباط و نیز ظاهر ما، روی تأثیر اولیه ما روی افراد و نیز فرصت های ما در زندگی اثر می گذارند. وقتی دندان ها به صورت لب پر یا فرسایش غیر همسطح رها شوند، پلاک و رسوب راحت تر مر توانند روی مینای دندان ها انباشته شوند و به تارتار تبدیل شوند که می تواند باعث پوسیدگی دندان ها و بروز بیماری لثه شود. انجام اناملوپلاستی از احتمال بروز این اتفاقات می کاهد و سلامت دهانی را ارتقاء می دهد و سلامت عمومی را افزایش می دهد.

آیا تراش مینای دندان با اهداف زیبایی آنها بی خطر است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، اناملوپلاستی برای سلامت عمومی مهم است. در صورتی که دندان هایی که ناهمراستا هستند رها شوند تا وضعیت بد آنها پیشرفت کنند، نه تنها روی سلامت دهان تأثیر می گذارند بلکه روی سلامت جسمی و روحی نیز تأثیر منفی خواهند داشت. قرار گرفتن تحت درمان های دندانی برای کانتور مجدد دندان ها خطر بیماری ها را به طور عمومی کاهش می دهد.

 کانتور دندان تراش دندان

کانتور دندان تراش دندان

تراش زیبایی مینای دندان ها چگونه انجام می شود؟

بر اساس استانداردهای بهداشتی دندانی توصیه شده، افراد باید هر شش ماه برای چکاپ های عمومی به دندانپزشک مراجعه کنند. در این چکاپ ها دندانپزشک ها می توانند دندان های شما را معاینه کنند تا ببینند آیا هیچ لب پر شدگی، فرسایش، یا شکستگی وجود دارد یا خیر. تشخیص های شما نشان خواهند داد که آیا اناملوپلاستی برای شما ضروری است یا اینکه درمان های دیگری به شما توصیه می شوند. اگر هر گونه پرسشی در مورد کانتور مینای دندان ها دارید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در مورد گزینه های درمان مختلف با شما صحبت کند.

اناملوپلاستی چه مزایایی دارد؟

کانتور و تغییر شکل دندان ها با تراش مینای آنها به نحوه قرار گیری آنها کمک می کند، بنابراین بایت و ظاهر چهره نیز بهبود پیدا می کنند، اما بهبود وضعیت دندان ها امکان پاکسازی راحت تر و کاهش احتمال پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه را فراهم می آورد. در صورتی که این شرایط درمان نشده باقی بمانند عفونت می تواند به بقیه بدن منتشر شود و موجب بروز میگرن، بالا رفتن فشار خون، یا بیماری قلبی شود. بنابراین، مزایای عمومی اناملوپلاستی فراتر از سلامت دهان و برای بهبود سلامت جسمی و ذهنی نیز می باشد.

اناملوپلاستی با چه فرایندهایی انجام می شود؟

دندانپزشک ابتدا با گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس دندان های شما را معاینه می کند تا ببیند آیا فرایند اناملوپلاستی به عنوان یک درمان برای شما مناسب است. در این صورت، دندان های شما پاکسازی می شوند و ابزارهای تغییر شکل برای تراشیدن آرام بخش هایی از سطح مینای دندان استفاده می شوند تا دندان مشخصی برای داشتن شرایطی سالم تر تغییر شکل داده شود. وقتی دندان ها تغییر شکل داده شدند، در نهایت صاف و صیقلی می شوند و پولیش می شوند تا ظاهری با شکل طبیعی و جذاب پیدا کنند.

برای فرایند تغییر شکل دندان ها، معمولاً استفاده از بی حس کننده ها ضرورتی ندارد. دندانپزشک شما می تواند در مورد گزینه های آرام بخش با شما گفتگو کند تا در صورت وجود هر گونه اضطراب در مورد قرار گرفتن تحت درمان به شما کمک کند. در طول فرایند، قرار است تنها مینای دندان تراشیده شود، و دندان و ریشه آن دست نخورده باقی می مانند تا دندان هیچ گونه دردی نداشته باشد و بیمار بتواند غذا خوردن پس از فرایند درمان را طبق معمول از سر بگیرد.

آیا فرایند کانتور مینای دندان بی خطر است؟

دندانپزشکانی مانند دندانپزشک زیبایی، برای انجام فرایندهای اناملوپلاستی و تشخیص اینکه چه زمانی چنین درمان هایی ضروری و مناسب هستند یا خیر آموزش دیده اند. مواردی وجود دارند که در آنها اناملوپلاستی توصیه نمی شود، از جمله برای دندان هایی که مینای آنها نازک است و ممکن باشد عاج دندان به راحتی در معرض محیط اطراف قرار بگیرد، در موارد وخیم کجی یا ترک خوردگی دندان ها، که در آن لثه ها فوق العاده تحریک پذیر هستند یا برای بیماری تحت درمان قرار دارند، یا اگر تغییر شکل آنها مشکلات بایت را تشدید نماید. دندانپزشکان می توانند فرایند درمان را برای شما توضیح دهند و خطرات ممکن را برای شما توضیح دهند.

 کانتور دندان تراش دندان

کانتور دندان تراش دندان

کانتورینگ مینای دندان ها چقدر هزینه دارد؟

درمان های زیبایی، مانند اناملوپلاستی، و هزینه های آنها بسته به نیازهای خاص بیماران و شرایط سلامت دهانی متفاوت هستند. دندانپزشک قبل از آغاز درمان می تواند برای شما هزینه ها را توضیح دهد.

آیا جایگزینی برای کانتورینگ مینای دندان ها وجود دارد؟

وقتی دندان ها تغییر شکل داده می شوند، معمولاً برای همین منظور است و از ابزارهای مشابهی استفاده می شود. درمان های جایگزین ممکن است همان مواردی باشند که موجب پیشرفت یا موفقیت فرایند اناملوپلاستی می شوند. برای مثال، وقتی دندان ها تراش داده شدند، ممکن است ونیرها روی دندان ها چسبانده شوند تا ظاهر طبیعی آنها بهبود پیدا کند و نیز همراستایی آنها تقویت شود.

علاوه بر این، ممکن است دندان ها قبل از قرار گیری روکش روی دندان ها تراشیده شوند. آنچه باعث ساییدگی و لب پر شدگی دندان ها می شود نیز متفاوت است، بنابراین درمان های متعددی مانند استفاده از محافظ دندان شبانه برای کاهش ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر، ممکن است توصیه شود. دندانپزشک می تواند راجع به درمان های متعدد مختص نیازهای خاص شما با شما گفتگو کند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر