علل مرگ دندان یا عصب دندان
29 خرداد ماه 1398
مشکلات پس از کاشت ایمپلنت های دندانی – بخش اول
14 تیر ماه 1398

 پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی ممکن است به این فکر کنید چه مراقبت هایی را باید انجام دهید. با خواندن این مقاله با این آنها آشنا خواهید شد.

 

بلافاصله پس از جراحی کاشت ایمپلنت

بلافاصله پس از جراحی باید مراقبت های لازم انجام شوند تا تماس با ایمپلنت به حداقل میزان ممکن برسد. علاوه بر کارهای معمولی بهداشتی، بهترین کار این است که ایمپلنت را به طور کامل، به مدت دو هفته پس از کاشت به حال خود رها کنید و هیچ کاری با آن انجام ندهید. بهتر است رژیم غذایی خود را به غذاهای نرم محدود کنید و طی دوره 10 تا 12 هفته پس از پیوند و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان اطراف خود، در سمت مخالف محل کاشت ایمپلنت غذا بجوید.

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

 

خونریزی

خونریزی خفیف پس از جراحی کاشت ایمپلنت کاملاً عادی است. خونریزی پس از جراحی ممکن است تا چند ساعت ادامه داشته باشد. بهترین راه برای توقف خونریزی این است که یک تکه گاز استریل را تا بزنید و روی محل جراحی قرار دهید و به مدت 30 تا 60 دقیقه به آرامی دندان های خود را روی آن فشار دهید. مطمئن شوید فشار به محل جراحی وارد می شود. در کمال آرامش استراحت کنید، در حالی که زیر سر خود را مقداری بلندتر از سطح بدن قرار داده اید.

در صورتی که خونریزی ادامه داشت، 30 دقیقه دیگر به استفاده از گاز استریل ادامه دهید. خونریزی با نگاه مستقیم به محل جراحی مورد بررسی قرار می گیرد. صورتی رنگ بودن بزاق یا وجود رگه هایی از خون داخل آن، به مدت 2 تا 3 روز پس از جراحی کاملاً عادی است و حاکی از بروز مشکل نیست. نخ های بخیه می توانند 2 تا 3 روی پس از جراحی در جای خود نگه داشته شوند.

جراح از شما خواهد خواست دو هفته بعد به مطب مراجعه کنید. هر نخ بخیه ای که در جای خود باقی گذاشته شود ممکن است به صلاحدید جراح کشیده شود. خودتان اقدام به کشیدن یا بریدن نخ های بخیه نکنید.

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

 

تورم

تورم واکنش طبیعی بدن به جراحی و بهبودی است. تورم تا 24 ساعت پس از جراحی وجود نخواهد داشت و تا 2-3 روز پس از آن به اوج خود نخواهد رسید. پس از این زمان، تورم باید کاهش پیدا کرده باشد، اما ممکن است به مدت 10-7 روز ادامه داشته باشد. بلافاصله پس از استفاده از کیسه یخ، تورم کاهش خواهد یافت. طی 24 ساعت نخست، زمان هایی که بیدار هستید، کیسه یخ را به مدت 20 دقیقه روی صورت قرار دهید و 20 دقیقه آن را کنار بگذارید. پس از 48 ساعت، استفاده از کمپرس گرم و مرطوب روی گونه را آغاز کنید.

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

 

مسکن برای کاهش درد

متأسفانه، بیشتر جراحی های دهانی با مقداری ناراحتی همراه هستند. اگر به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (ایبوپروفن، موترین، ادویل) حساسیت ندارید توصیه می کنیم استفاده از آنها را قبل از بین رفتن اثر داروی بی حسی آغاز کنید. دردهای شدیدتر ممکن است داروهای آرامبخش نیاز داشته باشند. داروهای آرامبخش مطمئناً موجب ایجاد خواب آلودگی خواهند شد، به همین دلیل از رانندگی و کار با ابزارآلات مکانیکی پس از فرایند کاشت ایمپلنت خودداری کنید. در صورت نیاز، هر دو ساعت، یک مرتبه از ایبوپروفن، و یک مرتبه از داروهای آرامبخش استفاده کنید.

به محضی که احساس کردید می توانید مصرف داروهای آرامبخش را متوقف کنید، تنها از ایبوپروفن یا تیلنول استفاده کنید. علاوه بر این ممکن است برای شما دهانشویه آنتی باکتریال تجویز شود که طی دو هفته نخست پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی باید دو مرتبه در طول روز از آنها استفاده کنید. همه داروها باید طبق دوز تجویز شده مصرف شوند.

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

 

رژیم غذایی

پس از بیهوشی عمومی یا آرامبخش های تزریقی، خوردن را با مایعات آغاز کنید. تا زمانی که احساس بی حسی وجود دارد، بیمار باید از خوردن غذاها یا مایعات داغ پرهیز کند. بیمار می تواند سس سیب، پودینگ، یا ژله بخورد. با از بین رفتن بی حسی، بیمار می تواند مصرف غذاهای جامد را، با جویدن در جایی دور از محل جراحی آغاز کند.

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

مراقبت های پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

 

بهداشت دهان

بهترین راه برای پیشگیری از بروز عفونت و حصول اطمینان از بهبودی، تمیز نگه داشتن دهان است. از روز نخست پس از جراحی، بعد از هر وعده غذایی دهان خود را کاملاً تمیز کنید. پس از هر وعده غذایی و قبل از رفتن به رختخواب با استفاده از یک مسواک با فرچه های نرم و خمیر دندان مسواک بزنید. در صورتی که پس از مسواک زدن خونریزی مجدداً آغاز شد، استفاده از گاز استریل را، طبق توضیحات بالا، مجدداً شروع کنید. در همان روز جراحی، بعد از انجام فرایند، از شستشوی دهان خودداری کنید.

 

فعالیت

طی 48 ساعت نخست باید استراحت کنید و هیچ فعالیت بدنی نداشته باشید. پس از 48 ساعت، در صورت توان، می توانید فعالیت های خود را از سر بگیرید.

 

بوی بد دهان

بوی بد دهان کاملاً عادی است و پس از بهبودی از بین خواهد رفت. دو تا سه روز پس از جراحی، ممکن است بافت های سخت و سفیدی، در محل جراحی مشاهده کنید. این نشان دهنده روند طبیعی بهبود است.

 

آنتی بیوتیک ها

در صورتی که آنتی بیوتیک تجویز شود، قرص یا شربت ها را طبق دستور العمل مصرف کنید. دوره مصرف آنتی بیوتیک ها را تکمیل کنید. آنتی بیوتیک ها به منظور پیشگیری از بروز عفونت تجویز می شوند. در صورت مشاهده هر گونه خارش یا واکنش ناراحت کننده دیگری، با جراح خود تماس بگیرید.

 

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر