تأثیرات منفی اختلالات خوردن روی سلامت دهان و دندان ها
8 اسفند ماه 1401
بارودنتالژیا یا احساس فشرده شدن دندان تحت شرایط افزایش فشار
21 اسفند ماه 1401

آیا افراد مسن حتماً دندان های خود را از دست خواهند داد؟

خیر با مراقبت های صحیح خانگی و کمک تیم دندانپزشکی خود، این امکان وجود دارد که دندان های خود را یک عمر نگه دارید. بیماری لثه و پوسیدگی دندان در هر سنی قابل پیشگیری هستند.

ممکن است افراد مسن چه مشکلاتی داشته باشند؟

با افزایش سن ممکن است لثه های شما تحلیل بروند (کوچک شوند) و در نتیجه دندان های شما کمی حساس تر شوند. تیم دندانپزشکی شما قادر خواهد بود بهترین روش های مسواک زدن را برای تحت کنترل نگه داشتن هرگونه مشکل لثه به شما نشان دهد، و برای مقابله با حساسیت ممکن است یک دهانشویه پیشنهاد کند.

اگر با دست ها یا بازوهای خود مشکل داشته باشید، یا اگر بینایی شما ضعیف باشد، ممکن است متوجه شوید که تمیز کردن دندان ها به درستی برای شما دشوارتر است. تیم دندانپزشکی شما می تواند در مورد بهترین ابزارهای کمکی به شما کمک و راهنمایی کند. یک آینه بزرگ کننده و یک منبع نور خوب اغلب مفید هستند.

اگر در گذشته تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید و بریج یا پروتز مصنوعی دندانی دارید، ممکن است نیازها و مشکلات خاصی برای تمیز کردن داشته باشید. تیم دندانپزشکی شما می تواند در این مورد به شما کمک کند.

برخی از افراد به طور منظم داروهایی مصرف می کنند که باعث خشکی دهان  می شود. بزاق به محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی کمک می کند، بنابراین اگر نسبت به معمول بزاق کمتری دارید، از تیم دندانپزشکی خود راهنمایی بخواهید. یا می توانید محصولات خاصی از جمله بزاق مصنوعی را بدون نسخه از اکثر داروخانه ها تهیه کنید.

آیا افراد مسن باید انتظار داشته باشند که لثه های آنها مشکل داشته باشند؟

بیماری لثه در نتیجه انباشته شدن باکتری ایجاد می شود که تحت عنوان پلاک شناخته می شود. پلاک به طور مداوم روی دندان های شما تشکیل می شود. زدودن این پلاک برای جلوگیری از التهاب لثه (تورم و درد) مهم است. اگر پلاک برداشته نشود، بیماری لثه به مرور زمان استخوان زیر لثه را تحت تأثیر قرار می دهد. این استخوان ریشه های دندان را حمایت می کند، بنابراین ممکن است به تدریج دندان های شما لق شوند.

مراقبت دندانی افراد سالخورده

مراقبت دندانی افراد سالخورده

چگونه می توان متوجه شد که یک فرد سالخورده بیماری لثه دارد؟

از آنجا که بیماری لثه اغلب بدون درد است، بسیاری از افراد ممکن است ندانند که به آن مبتلا هستند. برخی از علائم شایع عبارتند از:

  • لثه هایی که هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند.
  • لق شدن دندان ها.
  • تحلیل رفتن لثه ها.
  • بوی بد دهان.

همه افراد این علائم را ندارند. ممکن است شما فقط یکی از آنها را داشته باشید.

آیا هنوز هم ممکن است افراد مسن دچار پوسیدگی دندان شوند؟

آری. همان پلاک دندانی که باعث التهاب لثه می شود، می تواند باعث پوسیدگی دندان شود، بخصوص اگر اغلب غذاها و نوشیدنی های شیرین مصرف می کنید. هنگامی که لثه تحلیل رفته اند، بویژه خطر پوسیدگی در لبه های لثه وجود دارد، زیرا “گردن” دندان توسط مینا (پوشش سختی که بیشتر دندان را می پوشاند) محافظت نمی شود.

چگونه می توان از بیماری لثه و پوسیدگی دندان در افراد سالخورده جلوگیری کرد؟

  • یک مرتبه در شب و حداقل یک مرتبه دیگر در طول روز، پلاک ها را به طور کامل از روی دندان های خود (و اگر دندان مصنوعی دارید از روی دندان های مصنوعی خود) پاک کنید.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. خمیر دندان های مخصوص زیادی در بازار وجود دارند، از جمله می توان به خمیر دندان های کنترل تارتار و مراقبت کامل اشاره کرد. دندانپزشک شما در صورتی که فکر کند به خمیردندان حاوی فلوراید بیشتر نیاز دارید، ممکن است آن را برای شما تجویز کند.
  • شما باید حداقل یک مرتبه در روز با استفاده از مسواک بین دندانی یا نخ دندان بین دندان های خود را تمیز کنید.
  • دفعات مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند بخصوص شیرینی هایی که ماندگاری بیشتری در دهان دارند مانند شیرینی های پخته یا قرص های نعناعی را کاهش دهید.
  • هر چند وقت یکبار که دندانپزشک شما توصیه می کند، به طور منظم مراجعه کنید.
مراقبت دندانی افراد سالخورده

مراقبت دندانی افراد سالخورده

برای پاکسازی صحیح دندان ها در افراد مسن چه چیزهایی نیاز هستند؟

شما به یک مسواک کوچک با فرچه نرم تا متوسط ​​و یک خمیر دندان حاوی فلوراید نیاز دارید. برای کمک به تمیز کردن بین دندان ها می توانید از “مسواک بین دندانی”، نخ دندان یا چسب استفاده کنید. اگر آرتریت دارید، و گرفتن دسته مسواک برای شما دشوار است، می توانید مسواک برقی تهیه کنید.

مسواک های برقی بعلاوه برای افراد با محدودیت حرکت ایده آل هستند. دسته های آنها کلفت است و در دست گرفتن آنها راحت تر و سر نوسانی آنها بیشتر کار را انجام می دهد.

ثابت شده است که مسواک های برقی نسبت به مسواک های دستی پلاک بیشتری را از بین می برند، بنابراین همه افراد می توانند از استفاده از آنها بهره مند شوند. محصولات زیادی در دسترس هستند، و تیم دندانپزشکی شما می تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

چگونه می توان متوجه شد که تمام پلاک ها برداشته شده اند؟

با رنگ مخصوصی که با یک سواب پنبه ای مانند رنگ روی دندان ها زده می شود، یا با قرص های افشا کننده پلاک می توان پلاک ها را برجسته کرد.

این رنگ ها بی ضرر هستند و هر قسمتی از دهان شما که به توجه بیشتری نیاز دارد را نشان می دهد. بخصوص به محلی دقت کنید که دندان ها و لثه های شما به یکدیگر می رسند. مسواک زدن بیشتر پلاک های لک شده را از بین خواهد برد.

اگر دندان ها از دست رفته باشند چطور؟

پروتزهای مصنوعی دندانی، بریج ها یا ایمپلنت های دندانی جایگزین دندان های از دست رفته می شوند تا فرد بتواند از یک رژیم غذایی سالم لذت ببرد و با اعتماد به نفس لبخند بزند.

چه چیزی باعث ایجاد زخم دهان می شود؟

زخم های دهان می توانند به دلیل شکستگی دندان ها، عدم قرار گیری مناسب دندان های مصنوعی یا تکه های تیز غذا ایجاد شوند. پس از رفع علت، زخم ها باید در عرض 3 هفته بهبود یابند. اگر متوجه زخمی شدید که بهبود نمی یابد، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. بسیاری از بیماری های جدی، مانند سرطان دهان، در صورت تشخیص زود هنگام در معاینات معمول، بهتر قابل درمان هستند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر