بروز درد پس از درمان ریشه (عصب کشی)
26 اسفند ماه 1397
چرا ایمپلنت های دندانی؟
27 فروردین ماه 1398

درمان ریشه که بسیاری افراد آن را تحت عنوان عصب کشی می شناسند، شاید ترسناک تر از آنچه واقعاً هست به نظر برسد. در حقیقت، پس از آن درد بسیار کمی احساس خواهد شد و ظرف مدت یک تا دو هفته حس طبیعی دهان و لثه ها باز خواهد گشت. با این حال، اگر به خوبی از خود مراقبت نکنید، ممکن است روند بهبود به این شکل پیش نرود.

اگر قرار است به زودی یکی از دندان های خود را عصب کشی کنید، ممکن است به این فکر کنید که برای بهبود لثه ها و دهان خود چگونه باید از دندان خود مراقبت کنید. برای حصول اطمینان از بازگشت هر چه سریع تر به وضعیت طبیعی پس از درمان ریشه، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید.

مراقبت های پس از عصب کشی دندان

اطلاعات کافی راجع به درمان ریشه داشته باشید.

درک اینکه درمان ریشه چیست و چرا دندان شما به آن نیاز دارد، به مراقبت از دندان پس از فرایند درمان ریشه کمک می کند. ریشه دندان، آن را به لثه ها و فک متصل می کند. به دلیل پوسیدگی که به پالپ دندان رسیده است، بواسطه وجود آبسه کنار ریشه دندان، یا به دلیل آسیب به دندان طی حادثه، ممکن است درمان ریشه نیاز داشته باشید.

طی این فرایند، متخصص درمان ریشه منطقه عفونی را پاکسازی می کند و مواد خاصی برای پر و سیل (مهر و موم) کردن حفره دندان استفاده می کند. از آنجا که ممکن است به علت عدم وجود پالپ، دندان حساس شود، ممکن است نیاز باشد جلسه بعد برای قرار دادن روکش روی دندان مراجعه نمایید.

مراقبت های پس از عصب کشی دندان

اندکی صبر کنید و فوراً غذا نخورید.

درست پس از پایان فرایند درمان ریشه، ممکن است مقداری تورم و درد در اطراف دهان خود داشته باشید. برای تحت کنترل نگه داشتن این شرایط و به حداقل رساندن درد، سعی کنید سر خود را بالا نگه دارید و تا حد امکان از دراز کشیدن خودداری کنید. برای این کار می توانید به بالش های زیر سر خود اضافه کنید و در طول روز اول، برای خوابیدن باید سرتان بالاتر از حد معمول باشد. علاوه بر این، سعی کنید تا زمانی که اثر داروی بی حسی از بین نرفته است چیزی نخورید. کاملاً طبیعی است که تا مدتی پس از فرایند عصب کشی، دندان شما نسبت به سرما و گرما حساس باشد.

داروی های مسکن

با از بین رفتن اثر داروی بی حسی، ممکن است مدتی در فک و لثه های خود درد و ناراحتی داشته باشید. با استفاده از داروهای مسکن و ضد التهابی که تهیه آنها از داروخانه نسخه پزشک نیاز ندارد، مانند ایبوپروفن (یا هر چیزی که دندانپزشک برای شما تجویز کرده است)، قبل از بروز درد و التهاب، دوره بهبود خود را راحت تر کنید. بعلاوه، ممکن است دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند، که باید تا انتها آنها را بر اساس دستور پزشک خود مصرف نمایید.

آب گرم و نمک غرغره کنید.

یکی بزرگترین خطرات پس از درمان ریشه، عفونی شدن بافت لثه پیرامون دندان است. این مشکل می تواند درد زیادی بوجود بیاورد، به همین دلیل بهتر است از آن اجتناب کنید. غرغره کردن محلول آب گرم و مقداری نمک می تواند به تمیز نگه داشتن دهان و دور نگه داشتن آن از عفونت به شما کمک کند. به این ترتیب می توانید روند بهبود خود را ادامه دهید.

مراقبت های پس از عصب کشی دندان

بستنی بخورید و از کمپرس سرد استفاده کنید.

پس از عصب کشی دندان توصیه می شود بستنی بخورید (بله درست متوجه شدید). سرمای بستنی می تواند کمک کند التهاب را کاهش دهید و از بروز عفونت پیشگیری نمایید، در نتیجه، روند بهبود شما سریع تر پیش خواهد رفت. اگر تمایلی به خوردن بستنی ندارید، چند روز اول پس از درمان ریشه می توانید چند مرتبه در روز، و هر مرتبه به مدت 10 تا 15 دقیقه از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

از هر چیزی که ممکن است موجب التهاب شود بپرهیزید.

بعد از درمان ریشه تا جایی که می خواهید می توانید بستنی بخورید اما طی چند روز نخست، از نوشیدنی های داغ، مشروبات الکلی، کشیدن سیگار، نوشیدن مایعات با نی، غذاهای سفت، یا غذاهایی که ممکن است کنار دندان گیر کنند (مانند آب نبات چوبی و تاقی) باید پرهیز نمایید. این غذاها و نوشیدنی ها می توانند موجب التهاب لثه ها شوند که به درد، تورم و کاهش روند بهبود منجر خواهد شد.

مراقبت های پس از عصب کشی دندان

به مدت دو روز از انجام فعالیت های بدنی سنگین بپرهیزید.

طی دو روز بعد از عصب کشی استراحت کنید و پاهای خود را بالا نگه دارید، زیرا حداقل به مدت 48 ساعت باید از انجام فعالیت های سنگین پرهیز نمایید. اگر به خوبی از خود مراقبت کنید، ظرف مدت کوتاهی می توانید به کارهای روزمره خود بپردازید.

از مسائلی که ممکن است بروز پیدا کنند آگاه باشید.

اگر ندانید پس از درمان ریشه باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید، ممکن است بیش از حد نگران شوید. اگر حین گاز زدن یا باز و بسته کردن دهان، دندان شما نسبت به گرما و سرما حساس شده است، درد خفیف و مداوم دارید، یا اطراف دندان شما خشک و ناهموار شده است، نباید وحشت کنید. معمولاً این علائم کمتر از یک هفته طول خواهند کشید.

مراقبت های بهداشتی پس از درمان ریشه

ادامه مراقبت های بهداشتی پس از درمان ریشه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای حفظ سلامت دندان خود روزی دو مرتبه مسواک بزنید، یک مرتبه نخ دندان بکشید، و مرتب از دهانشویه های ضد عفونی کننده استفاده نمایید.

اگر احساس نگرانی می کنید با دندانپزشک تماس بگیرید.

در صورتی که علائم وخیم تر از آن شوند که در بالا شرح داده شد، که احتمال آن بسیار اندک است، یا کاهش پیدا نکردند، بهتر است با متخصص درمان ریشه خود تماس بگیرید و از او کمک بخواهید، مخصوصاً اگر خونریزی، تورم، یا درد شدید، تب، یا واکنش نسبت به داروها را تجربه کردید. این علائم بسیار نادر هستند و اگر به درستی از خود مراقبت کنید، روند بهبود شما سریع و بدون درد خواهد بود.

3.5/5 ( 4 نظر )