مراقبت های دندانپزشکی در طول دوران بارداری
16 آذر ماه 1399
آنچه لازم است راجع به روکش های دندانی بدانید
23 دی ماه 1399

 فشار خون بالا یک نگرانی جهانی است که می تواند به تقریباً 1/7 میلیون مرگی که هر ساله اتفاق می افتد ربط داده شود و شیوع آن تقریباً یک میلیارد نفر است. در سال 2007، 7/5 میلیون کانادایی مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شدند و بیش از 5 میلیون نفر از آنها برای درمان فشار خون خود دارو مصرف می کردند.

پیشگیری

در صورتی که بتوان از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرد، خطر همزمان نارسایی احتقانی قلب و سکته مغزی کاهش می یابد. خوشبختانه، عوامل مهم معمول که با بالا رفتن فشار خون همراه هستند شناسایی شده اند و کاملاً قابل پیش بینی هستند. اضافه وزن بدن، سدیم زیاد در رژیم غذایی، عدم تحرک بدنی، مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات، پتاسیم و مصرف الکل بیش از حد از جمله این عوامل هستند. بسیاری موانع سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی برای پیشگیری وجود دارند و قابل فهم است که غلبه بر این موانع چالش برانگیز است، با این حال، مزایای چنین تغییراتی قابل توجه هستند زیرا فقط کاهش 5 میلی متر جیوه در SBP به تخمین کاهش 14 درصدی سکته مغزی و کاهش 9 درصدی CHD منتج می شود.

فشار خون و دندانپزشکی

فشار خون و دندانپزشکی

تشخیص

قبل از توصیف تشخیص درست فشار خون، مهم است ابتدا تعاریف فعلی فشار خون را مرور کنیم زیرا نسبت به چندین سال قبل دچار تغییراتی جزئی اما مهم شده اند. مهم ترین تفاوت ها به طور خلاصه عبارتند از، مقدار طبیعی فشار خون به کمتر از 80/ 120 تغییر کرده است، که یعنی از تعیین کلاسیک 80/ 120 که اکنون به عنوان پیش فشار خون در نظر گرفته می شود دور شده است. مهم است بدانیم که پیش فشار خون در دسته بیماری ها قرار نمی گیرد بلکه به عنوان یک نشانگر برای شناسایی بیمارانی عمل می کند که در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در آینده هستند. دسته های عادی و مرزی قبلی با پیش فشار خون ادغام شده اند؛ مراحل دوم و سوم فشار خون بالا نیز در یک مرحله واحد ترکیب شده اند.

تشخیص فشار خون بالا در مطب نیاز به تجهیزات اندازه گیری فشار خون دارد که به صورت ایده آل مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. بعلاوه، فرد استفاده کننده از این تجهیزات باید به طور منظم در یک تکنیک استاندارد آموزش دیده باشد تا از ثبات و دقت اطمینان حاصل کند. روش ترجیحی سکوت است، در حالی که بیمار به جای آنکه روی تخت دراز بکشد، در حالی که پاهای او روی زمین و بازوی او در سطح قلب قرار دارد حداقل 5 دقیقه آرام بنشیند. برای کمک به جلوگیری از قرائت مصنوعی بالا، حداقل 30 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون باید از مصرف کافئین، ورزش کردن، و کشیدن سیگار خودداری کنید. مهم است کاف دستگاه اندازه گیری فشار خون اندازه درستی داشته باشد و با چرخاندن حداقل 80 درصد از کاف به دور بازوی بیمار می توان از این موضوع اطمینان حاصل کرد. دو اندازه گیری باید ثبت شوند و میانگین آنها در نظر گرفته شود. گام نخست لمس دستی شریان شعاعی و تورم فشار کاف تا زمانی است که نبض شعاعی قابل لمس شدن نباشد. سپس کاف فشار خون به تدریج و با سرعت 2 میلی متر جیوه بر ثانیه تخلیه می شود و فشاری که با آن لمس نبض شعاعی از سر گرفته می شود، فشار سیستولیک تخمینی است. با یک گوشی پزشکی یا استِتوسکوپ که در حفره antecubital قرار داده می شود، فشار کاف 20 تا 30 میلی متر جیوه بالاتر از فشار خون سیستولیک تخمین زده می شود، و دوباره در حالی که برای شروع و پایان صداهای Korotkoff گوش می دهید، با سرعت 2 میلی متر جیوه در ثانیه کاهش پیدا می کند. که به ترتیب نشان دهنده فشار خون سیستولیک و دیاستولیک است.

فشار خون و دندانپزشکی

فشار خون و دندانپزشکی

ارزیابی

بیمارانی که فشار خون بالا در آنها تشخیص داده می شود (SBP>140میلی متر جیوه و DBP<90 میلی متر جیوه) باید برای ارزیابی های بیشتر به پزشک مراقبت های اولیه ارجاع داده شوند. بنابراین، مهم است که فشار خون ارزیابی شود تا “سندروم کت سفید” و همچنین علل اصلی آن رد شود، و آسیب احتمالی عضو ارزیابی شود. بیمارانی که فشار خون بالای کت سفید دارند، هنگامی که فشار خون آنها در مطب اندازه گیری می شود و فشار خون عادی آنها وقتی در منزل اندازه گیری می شود بالا می رود. این اغلب به بالا رفتن سطح اضطراب مربوط می شود که برخی بیماران هنگام مواجه شدن با مطب دندانپزشکی احساس می کنند. گزارش شده است که شیوع آن بین 12 تا 18 درصد از جمعیت عمومی وجود دارد. اخیراً تحقیقات متعددی نشان داده اند که اندازه گیری منظم فشار خون در منزل در پیش بینی خطر قلبی عروقی نسبت به فشار خون اندازه گرفته شده در مطب ارجحیت دارد. بر اساس این اطلاعات، انجمن قلب و عروق آمریکا (AHA) و انجمن فشار خون آمریکا (ASH) دستورالعمل های نظارت بر فشار خون در منزل را منتشر کرده اند که در آنها توصیه می شود ابزارهایی که به درستی کالیبره شده اند برای اندازه گیری فشار خون در منزل قبل از مراجعه به پزشک استفاده شوند و این کار باید حداقل دو مرتبه صبح و دو مرتبه عصر هر روز به مدت یک هفته انجام شود.

تست های پایه ای مانند الکتروکاردیوگرام (نواری است که تغییرات الکتریکی عضله قلب روی آن ثبت می شود)، آزمایش ادرار، گلوکز خون، آزمایش خون کامل، الکترولیت ها (ترکیبی که قابل حل در آب و قابل تجزیه به یون است و یون های آن می توانند جریان برق را هدایت کنند)، کرآتینین (ماده است که فراورده متابولیسم پروتئین ها (احتمالاً کرآتین) است)، و همچنین مشخصات لیپیدی توسط JNC7 توصیه می شوند تا علت، پیشرفت، تأثیرات، و دیگر بیماری های همراه موجود این شرایط بررسی شوند. برای مثال، بالا رفتن سرم کرآتینین و فشار خون ممکن است نشانه بیماری کلیوی باشد، در حالی که پایین آمدن سرم پتاسیم و فشار خون ممکن است در نتیجه سندروم کوشینگ (پرکاری قسمت قشری غده فوق کلیوی) بروز پیدا کند.

درمان

با هر دسته راهنمای جدیدی که توسط کمیته ملی تعیین می شوند، شناخت بیشتری بوجود می آید که آستانه برای درمان فشار خون و دارو درمانی که استفاده می شود نباید صرفاً بر اساس مرحله فشار خون باشد بلکه باید از نظر خطر قلبی عروقی کلی آنها، وجود همزمان دیگر ریسک فاکتورها و بیماری هایی که همزمان وجود دارند، و آسیب انباشته عضو.

تغییراتی که در سبک زندگی ایجاد می شوند مداخلات غیر دارویی مهمی برای کنترل مؤثر فشار خون و نیز کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی هستند. این تغییرات عبارتند از افزایش فعالیت فیزیکی، کاهش مصرف نمک به کمتر از 6 گرم در روز، و محدود کردن مصرف الکل. تحقیقات انجام شده در دراز مدت روی پیگیری بیماران مبتلا به فشار خون حاکی از این هستند که رژیم غذایی حاوی سدیم اندک خطر بروز حوادث قلبی عروقی در آینده را تا 25% کاهش می دهد.

بیمارانی که فشار خون آنها بیشتر از حد مورد نظر است، باید حداقل هر 2 ماه یک مرتبه تحت نظر قرار داشته باشند. پیگیری با فواصل زمانی کوتاه احتمام بیمار را ارتقاء می بخشد و برای افزایش شدت درمان لازم است.

احتمام ورزیدن به تغییرات تجویز شده سبک زندگی و دارو درمانی باید در هر مراجعه نه تنها توسط پزشک معالج بلکه توسط دندانپزشک مورد ارزیابی قرار بگیرند.

بر اساس نتایج داده های بالینی اخیر، نشان داده شده است که با استفاده از چندین دسته دارو می توان پیچیدگی های این بیماری را کاهش داد. داروهای دیورتیک تیازید اساس درمان در بیشتر آزمایشات بالینی بوده اند و نشان داده شه است که از سایر داروها مؤثرتر باشند، بویژه در پیشگیری از مشکلات و پیچیدگی های قلبی عروقی. بنابراین، JNC7 داروهای دیورتیک را به عنوان درمان خط اول برای مدیریت مرحله اول فشار خون بالا توصیه می کند، در حالی که ترکیبی از دو دارو به عنوان درمان اولیه مرحله دوم فشار خون بالا توصیه می شوند، یکی از آنها باید دیورتیک باشد.

فشار خون و دندانپزشکی

فشار خون و دندانپزشکی

ملاحظات بهداشت دهان و دندان برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا

یک سوم از افراد مبتلا به فشار خون بالینی تشخیص داده نشده اند. بعلاوه، تنها یک سوم از بیماران تحت دستور العمل های JNC7 تحت درمان قرار می گیرند. مهم است که دندانپزشکان آگاه باشند که بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به فشار خون ممکن است بیماری آنها تشخیص داده نشده باشد یا به خوبی تحت کنترل نباشد. علاوه بر این، با فشار خونی که به خوبی کنترل نشده است، خطر بروز حوادث قلبی عروقی قابل توجه با استرس رویه ای یا قرار گرفتن در معرض اپی نفرین از بی حس کننده های موضعی یا دیگر منابع برون زا افزایش می یابد.

گرچه مطالعات مربوط به تأثیرات قلبی عروقی اپی نفرین روی بیماران دندانپزشکی کاملاً قدیمی هستند، اما در اکثر آنها اینطور نتیجه گیری شده است که استفاده از اپی نفرین در بی حس کننده های موضعی منجر به مرگ و میر قابل توجهی نشده است. با این حال، به طور گسترده ای توصیه می شود که بی حس کننده های موضعی حاوی اپی نفرین باید به یک تا سه کارتریج لیدوکائین 2 درصد با اپی نفرین 1:100000 یا معدل آن محدود شود.

دندانپزشکان هنگام ارائه مراقبت به بیمارانی که فشار خون بالای آنها تشخیص داده می شود، قبل از ارائه هر گونه خدمات دندانپزشکی باید خطر مشکلات را بررسی نماید. خطر برای اکثر بیمارانی به طور معمول تحت درمان قرار می گیرند بسیار پایین است. مواردی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از وخامت بیماری، نوع و میزان گستردگی فرایند دندانپزشکی، و نیز پایداری بیمار. بیمارانی که فشار خون بالای کنترل نشده دارند (بالاتر از 110/ 180 میلی لیتر جیوه) بیشتر در معرض خطر بروز مشکلات قرار دارند. درمان های انتخابی باید به تعویق بیفتند. مشورت با پزشک بیمار توصیه می شود. قرارهای کوتاه مدت بدون استرس که صبح ها انجام می شوند خطر بروز مشکلات را پایین می آورند. دندانپزشکان ممکن است از اکسید نیتروز با اکسیژن و داروهای خوراکی با بنزودیازپین با اثر کوتاه مدت برای کاهش استرس استفاده کنند. فشار خون ارتوستاتیک ممکن است توسط داروهای ضد فشار خون بالا ایجاد شود. ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی باید از تغییر ناگهانی صندلی بیمار جلوگیری کنند و هنگامی که درمان به اتمام می رسد صندلی را به آرامی به وضعیت ایستاده برگرداند. علاوه بر این، باید از قرار دادن بند رترکشن آغشته به اپی نفرین خودداری نماید.

فشار خون و دندانپزشکی

فشار خون و دندانپزشکی

کنترل مؤثر درد در طول فرایند و پس از آن موجب کاهش استرس و خطر بروز مشکلات و پیچیدگی ها می شود. منقبض کننده های عروق موضعی توصیه نمی شوند. بی حس کننده های موضعی باید مقدار محدودی منقبض کننده عروق (اپی نفرین) داشته باشند. در صورتی که منقبض کننده های عروق لازم باشند، بدون هیچ خطری می توان به بیماران 2 کارتریج بی حس کننده با اپی نفرین 1:100000 (036/0 میلی گرم) داد. تزریق های وریدی باید پرهیز شوند. بسیار مهم است که قبل از هر گونه بی حس کننده ای آسپیراسیون به طور مؤثر انجام شود.

هیچ شواهد و ظواهر دهانی وجود ندارند که نتیجه مستقیم بالا رفتن فشار خون باشند. داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند ممکن است موجب بروز زروستومیا (خشکی دهان)، ضایعات مخاطی لیکنوئید، سوزش دهان، به تأخیر افتادن بهبود، و خونریزی لثه شوند. هیپرپلازی لثه ممکن است در بیمارانی مشهود باشد که از مسدود کننده های کانال کلسیم استفاده می کنند. ضایعات دهانی ممکن است در بیمارانی مشهود باشند که به داروهای دیورتیک جیوه ای واکنش آلرژیک نشان می دهند.

نتیجه گیری

فشار خون و مرگ ناشی از فشار خون بالا یکی از نگرانی های اصلی در مورد بیماری است. با این حال، با درمان مناسب می توان فشار خون بالا و عوارض مرتبط با آن را کنترل کرد و کاهش داد. کلید اصلی کنترل این بیماری به تشخیص، پیشگیری، ارزیابی، و درمان درست و به موقع بستگی دارد. متخصصان بهداشت دهان و دندان باید به سلامت عمومی بیمار خود نیز علاقه مند باشند و از برخوردهای روزمره خود برای کمک به بهبود وضعیت عمومی آنها استفاده کنند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر