معاینه ریشه دندان (تست پالپ دندان)
9 بهمن ماه 1397
جراحی انتهای ریشه دندان با کمک لیزر
25 بهمن ماه 1397

زمانی که دندانپزشک به شما می گوید که دندان شما درمان ریشه یا عصب کشی نیاز دارد، مهم است که برنامه ریزی کنید و هر چه زودتر عصب کشی دندان خود را انجام دهید. با این حال، بسیاری افراد از این فرایند عادی دندانپزشکی هراس دارند تا حدی که ترجیح می دهند آن را به تعویق بیاندازند و نمی دانند این مشکل ساده به مرور زمان چقدر ممکن است پیچیده شود. خبر خوب اینکه فناوری های نوین دندانپزشکی امکان انجام درمان ریشه بدون درد را برای بیماران فراهم آورده اند.

به تعویق انداختن درمان ریشه دندان

اکثر حفره های دندان را می توان با یک پر کردن ساده درمان کرد، اما در صورتی که این حفره پیشرفت کرده و به جایی رسیده باشد که درون حفره ی دندان عفونی شده باشد، درمان ریشه ضروری خواهد بود. واقیعت این است درمان ریشه عفونت درون حفره ی دندان را به طور کامل تخلیه می کند و تمام درد و ناراحتی ناشی از عفونت را بهبود خواهد داد. بنابراین هر چه تاکنون عصب کشی دندان خود را به تعویق انداخته اید کافی است زیرا اندک اندک به مرگ دندان و نیاز به کشیدن آن نزدیک تر می شوید. به جای آن برای درمان آن و کمک به حفظ سلامت دهان و دندان و نیز سلامت عمومی بدن خود زودتر اقدام کنید.

به تعویق انداختن درمان ریشه دندان

چرا نباید عصب کشی دندان را به تعویق انداخت؟

متأسفانه، در صورتی که دندان عفونی درمان نشود مشکلات بسیاری در پی خواهد داشت. در زیر به علت هایی خواهیم پرداخت که اگر دندانپزشک شما معتقد است دندان شما درمان ریشه یا عصب کشی نیاز دارد، چرا نباید هرگز آن را به تعویق بیاندازید.

طی درمان ریشه یا عصب کشی دندان، متخصص درمان ریشه بخش های عفونی دندان، که معمولاً شامل پالپ و عصب می شود، و تمام مواد زائدی که وارد حفره ی دندان شده اند را با دقت تخلیه خواهد کرد. سپس با استفاده از مواد پر کننده ی دندان و روکش، دندان با دقت سیل (مهر و موم) خواهد شد. روکش دندان مانع عفونت مجدد دندان خواهد شد، در حالی که به شما اجازه می دهد به راحتی و با اعتماد به نفس بیشتر حرف بزنید و غذا بخورید.

به تعویق انداختن درمان ریشه دندان

1.      دندان شما به صورت خود به خود بهبود نخواهد یافت.

نادیده گرفتن یک دندان عفونی یا دندانی که به شدت پوسیده شده است به این معنا نیست که مشکل به صورت خود به خود حل شده است. گاهی اوقات، اگر درد دندان تسکین پیدا کند ممکن است بیمار فکر کند عفونت دندان از بین رفته است. با این حال، به این معناست که اعصاب درون دندان به طور کامل از بین رفته اند. هرچند به علت از بین رفتن اعصاب درون دندان ممکن است بیمار دیگر درد آن را احساس نکند، عفونت درون پالپ دندان باقی خواهد ماند. این اتفاق می تواند منجر به عفونت باکتریایی شود که به دیگر بخش های درون دهان، یا دیگر قسمت های بدن منتقل خواهد شد. گاهی اوقات، عفونت دندان می تواند موجب تخریب بخشی از استخوان فک شود که جراحی بازسازی ضروری خواهد شد.

به تعویق انداختن درمان ریشه دندان

2.      دندان شما از دست خواهد رفت.

دندانپزشک می خواهد مطمئن شود تا جایی که ممکن است دندان های طبیعی شما حفظ می شوند. اما اگر شما درمان ریشه یا عصب کشی پیشنهادی دندانپزشک خود را به تعویق بیاندازید، انتشار پوسیدگی و عفونت دندان می تواند موجب از دست رفتن دندان شود. عفونت شدید باعث می شود کشیدن دندان ضروری شود که ممکن است در آینده برای جایگزینی آن با ایمپلنت یا بریج دندانی بریج نیاز به جراحی داشته باشد. اما درمان ریشه یا عصب کشی به دندانپزشک این فرصت را می دهد تا دندان شما را نجات دهد و بهتر بتواند ساختار دندان طبیعی را حفظ کند که منجر به ایجاد لبخندی سالم تر خواهد شد.

3.      اجتناب از عصب کشی دندان می تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی پزشکی شود.

اگر انجام درمان ریشه یا عصب کشی دندان را برای مدت زمانی طولانی به تعویق بیاندازید، شما در معرض مشکلات جدی دندانی و شرایط پزشکی پیچیده ای قرار خواهید گرفت. در صورتی که یک دندان عفونی برای مدت زمانی طولانی تر از حد انتظار بدون درمان باقی بماند، باکتری های موجود در پالپ عفونی دندان به لثه و فک منتقل خواهند شد. این اتفاق می تواند منجر به بروز شرایطی به نام آبسه ی دندان شود. این حفره های پر از چرک نیاز به درمان پزشکی فوری دارند و می توانند موجب بروز التهاب در دیگر قسمت های بدن شوند. در صورتی که در نتیجه ی التهاب شدید ناشی از آبسه ی دندان عفونت وارد جریان خون شود، مشکلات جدی مانند سکته، حمله ی قلبی، یا حتی عفونت خون بوجود خواهند آمد که می توانند زندگی فرد را به خطر بیاندازند.

به تعویق انداختن درمان ریشه دندان

آیا واقعاً به عصب کشی نیاز دارید؟

هرچند همیشه باید دندانپزشک مشخص کند آیا دندان شما درمان ریشه نیاز دارد یا خیر، اما یک سری علائم هستند که به شما کمک می کنند تشخیص دهید آیا عصب کشی برای دندان شما لازم هست یا خیر:

• حین جویدن یا قرار گرفتن دندان شما تحت فشار، در دندان خود درد شدیدی احساس می کنید.
  • رنگ دندان شما به ظاهر تغییر کرده و تیره شده است و دردناک نیز هست.
  • لثه های پیرامون دندان دردناک شما متورم و حساس شده و در آن نیز درد احساس می کنید.
  • برجستگی کوچکی روی لثه در نزدیکی قسمتی بوجود آمده است که در آن درد احساس می کنید.
  • با تماس مواد سرد یا داغ با دندان، در آن درد شدیدی احساس می کنید و این درد حتی با برخورد مواد دیگر نیز تداوم خواهد داشت.