باورهای نادرست در مورد ایمپلنت های دندانی که نباید باور کنید!
6 شهریور ماه 1400
بهترین نکات برای انتخاب خمیر دندان
21 شهریور ماه 1400

اگر شما هم تاکنون پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان های خود مقداری خونریزی لثه ها را تجربه کرده باشید، کاملاً طبیعی است که کمی نگران شوید. با این حال، مقدار اندکی خونریزی الزاماً علامت و نشانه یک مشکل کشنده نیست. به دلایل مختلفی ممکن است لثه های شما پس از مسواک زدن دچار خونریزی شوند، بعلاوه، کارهایی هستند که با انجام آنها در منزل می توانید آن را درمان یا از بروز آن پیشگیری کنید.

چه چیزهایی می توانند موجب خونریزی لثه ها شوند؟

بهداشت نامناسب دهان و دندان ها

اگر متوجه شدید که پس از نخ دندان کشیدن لثه های شما اندکی خونریزی دارند، این می تواند نشانه ضعیف و نامناسب بودن بهداشت دهانی شما باشد. عدم رعایت دقیق و کامل نکات بهداشتی دهان و دندان ها می تواند موجب افزایش تعداد باکتری های داخل دهان شود، که باعث می شوند لثه های شما قرمز و ملتهب شوند. این امر موجب بالا رفتن احتمال خونریزی از آنها حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها می شود.

مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خیلی محکم

مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خیلی محکم دندان ها می تواند منجر به خونریزی لثه ها شود. این بویژه زمانی سحت دارد که شما از از مسواک خود خیلی محکم استفاده کنید. گرچه مسواک هایی با انواع مختلف فرچه های نرم و متوسط و سخت وجود دارند که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، اما اکثر افراد باید از مسواک های دارای فرچه نرم استفاده کنند.

ممکن است برخی افراد فکر کنند که با استفاده از مسواک های دارای فرچه سخت تر، آنها دندان های خود را دقیق تر تمیز می کنند، اما این اغلب درست نیست. مسواک های دارای فرچه های سخت می توانند موجب التهاب، خونریزی، و حتی تحلیل رفتن لثه های شما شوند.

علل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

علل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

ژنژیویت

خونریزی لثه ها می تواند نشانه ژنژیویت نیز باشد. ژنژیویت می تواند در نتیجه انباشته شدن پلاک روی خط لثه های شما نیز بروز پیدا کند و منجر به التهاب لثه ها شود. دیگر علائم ژنژیویت عبارتند از قرمزی، تورم، و تحریک پذیری لثه ها. خبر خوب این است که، ژنژیویت با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با دقت به طور منظم، و نیز انجام پاکسازی های تخصصی توسط دندانپزشک قابل درمان است.

پریودنتیت

پریودنتیت، یا بیماری پریودنتال، زمانی بروز پیدا می کند که شما ژنژیویت خود را درمان نکنید و اجازه دهید پیشرفت کند. پریودنتیت یک بیماری طولانی مدت تر است، و می تواند تأثیر بدی روی بافت و استخوان های دهان شما بگذارد که دندان های شما را حمایت می کنند. لثه های شما ممکن است قرمز و ملتهب شوند، یا حتی از روی دندان های شما کنار بروند. اگر شما از این مشکل مراقبت نکنید، ممکن است شما تعدادی از دندان های خود را از دست بدهید. با پریودنتیت، احتمال دارد لثه ها به راحتی دچار خونریزی شوند، زیرا آنها بسیار تحریک پذیر و ملتهب هستند.

علل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

علل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

بارداری

حدود 40% از زنان باردار در یک دوره در طول بارداری خود، عموماً بین ماه های دوم و هشتم، دچار ژنژیویت بارداری می شوند. این مشکل در نتیجه تغییرات هورمونی بروز پیدا می کند، مخصوصاً افزایش پروژسترون، که باعث می شود لثه ها به پلاک ها حساس تر شوند، بعلاوه رشد باکتری ها روی دندان ها و در کنار خط لثه ها راحت تر خواهد شد. برخی علائم ژنژیویت بارداری عبارتند از مقداری خونریزی از لثه ها هنگام مسواک زدن دندان ها و قرمز و ملتهب شدن لثه ها.

مصرف داروهای خاص

برخی داروهای خاص وجود دارند که می توانند موجب افزایش خونریزی لثه ها شوند. این داروها عبارتند از داروهای تجویزی رقیق کننده خون، و نیز داروهای مسکن مانند آسپرین که بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه هستند. در صورت هر گونه نگرانی در مورد داروهایی که مصرف می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.

علل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

علل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

برای خونریزی لثه در منزل چه کارهایی می توان انجام داد؟

رعایت بهداشت خوب دهانی

در بسیاری از موارد، شما به سادگی با بهبود بهداشت دهانی روزانه می توانید خونریزی لثه ها را متوقف یا از بروز آن پیشگیری کنید. حتماً دو مرتبه در روز با مسواک دارای فرچه های نرم و خمیر دندان های فلورایده دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید. بعلاوه، مهم است برای چکاپ و پاکسازی های تخصصی به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

شستشوی دهان با هیدروژن پراکسید

بسیاری از افراد در منازل خود هیدروژن پراکسید را برای استفاده به عنوان ضد عفونی کننده بریدگی ها و خراش ها استفاده می کنند. بعلاوه، می تواند به عنوان دهانشویه پس از مسواک زدن مورد استفاده قرار بگیرد. پس از هر بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مقداری از هیدروژن پراکسید خود را داخل دهان بچرخانید و سپس آن را تف کنید. نشان داده شده است که هیدروژن پراکسید موجب کاهش التهاب و ژنژیویت می شود، و منجر به کاهش خونریزی لثه ها نیز خواهد شد.

علل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

علل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

افزایش مصرف ویتامین های C و K

خوردن غذاهای سرشار از ویتامین های C و K می تواند به پیشگیری از خونریزی لثه ها کمک کند. ویتامین C به قوی شدن سیستم ایمنی بدن کمک می کند، بنابراین به کاهش عفونت های لثه که می توانند موجب بروز التهاب و خونریزی شوند کمک می کند. ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند، بنابراین کمبود آن می تواند باعث خونریزی لثه ها به محض مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شود.

به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر خونریزی لثه های شما پس از یک هفته بهتر نشد یا وخیم تر شد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما را از نظر وجود هر گونه مشکلات زمینه ای بررسی خواهد کرد و احتمالاً نیاز خواهد بود پاکسازی عمقی دندان ها را به منظور زدودن پلاک ها و تارتار انباشته شده روی دندان ها و خط لثه های شما انجام دهد.

4/5 ( 1 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر