پیشگیری از درمان ریشه یا عصب کشی
7 مرداد ماه 1398
رزین کامپوزیت دندانی
23 مرداد ماه 1398

محققان در حال تحقیق روی شکل جدیدی از پر کردن دندان هستند که به احیاء دندان پوسیده کمک می کند، و این قابلیت را دارد که بیمار را از درمان ریشه (عصب کشی) بی نیاز کند.

اگر با ترس درمان ریشه (عصب کشی) زندگی می کنید، خبر امیدوار کننده ای برای شما داریم: محققان در حال ابداع نوع جدیدی از پر کردن دندان هستند که معتقدند می تواند به بهبود و احیاء دندان پوسیده کمک کند و باعث شود دندان نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) نداشته باشد. ممکن است چند سال آینده بتوان از فناوری سلول های بنیادی برای کارهای دندانپزشکی استفاده کرد، اما امید است قبل از پوسیدگی شدید دندان و ورود عفونت به داخل آن بتوان از این شکل پر کردن دندان استفاده کرد.

 

عصب کشی با سلول های بنیادی چگونه است؟

فرایند اعمال این مواد پر کننده به داخل دندان پوسیده، شبیه پر کردن دندان به روش سنتی است، اما نحوه عملکرد آنها پس از اعمال، نسبتاً متفاوت است. بر عکس موادی که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند، این مواد قادرند سلول های بنیادی داخل بافت پالپ دندان را تحریک کنند تا بافت های از دست رفته طی پوسیدگی دندان احیاء شوند.

 

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ریشه یا عصب کشی

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ریشه یا عصب کشی

 

گرچه مواد جدیدی که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند نمی توانند به طور کامل ما را از درمان ریشه بی نیاز کنند، اما می توانند تعداد دفعات این جراحی های دردناک را کاهش دهند.

نقش سلول های بنیادی در روند درمان ریشه

در طول فرایند درمان ریشه (عصب کشی)، بافت عفونی پالپ از داخل دندان تخلیه می شود، و حفره ای به جا می ماند که در انتها پر می شود. در صورتی که مواد جدید، خیلی زود استفاده شوند، بافت در حال پوسیدگی پالپ می تواند احیاء شود، و ممکن است فرایند درمان ریشه (عصب کشی) لازم نباشد. دانشمندان امیدوارند این راهکار بتواند به دندان ها کمک کند به وضعیت سالم قبل خود بازگردند.

“درمان های ریشه برای آنچه طراحی شده اند بسیار موفق هستند. با این حال، با قرار گرفتن یک دندان تحت درمان ریشه (عصب کشی)، شانس کم یا هیچ شانسی برای بازگرداندن آن به وضعیت سالم اولیه آن وجود ندارد. این رویکرد اجازه می دهد فرایندهای بالینی میانجی اتفاق بیفتند، که بواسطه آنها این مواد می توانند بافت های دندانی را در مراحل اولیه، قبل از پوسیدگی و عفونت شدید آنها، بازسازی کنند.

این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه هستند و قبل از آنکه بتوان از این شکل پر کردن دندان به صورت بالینی روی انسان ها استفاده کرد، نیاز به آزمایشات بیشتر دارد. در حال حاضر نمونه های استفاده از درمان با سلول های بنیادی برای پر کردن دندان تعداد انگشت شماری هستند. اما این فناوری در حال حاضر می تواند به رشد مجدد بافت های زنده داخل فضای کانال ریشه دندان کمک کند. چالش این است که آیا بافت های زنده می توانند عملکردی مانند بافت طبیعی پالپ داشته باشند. از مزایای این رویکرد این است که می تواند عملکرد پالپ طبیعی دندان، در داخل فضای کانال ریشه آن را احیاء کند، که در غیر اینصورت با مواد لاستیکی پر می شد… ممکن است دندان سرما، گرما، درد، و دیگر احساسات را حس کند و نیز بتواند به مکانیزم های دفاعی خود بازگردد، که برای طول عمر بیشتر دندان حیاتی هستند.

 

 

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ریشه یا عصب کشی

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ریشه یا عصب کشی

نیاز به عصب کشی ؛ یک شرایط عادی

بر اساس انجمن اندودنتیست های آمریکا، هر ساله بیش از 15 میلیون درمان ریشه در ایالات متحده انجام می شوند، که حدود 40000 مورد در روز است. پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است، اما 90% از افراد بزرگسال در ایالات متحده پوسیدگی دندان دارند و از هر چهار مورد یک مورد پوسیدگی درمان نشده وجود دارد. گرچه اگر پوسیدگی دندان خیلی زود شناسایی شود می تواند به راحتی درمان شود، اما تأخیر در مراجعه به دندانپزشک می تواند منجر به بروز مشکلات بزرگتری شود.

اگر پوسیدگی دندان خیلی زود توسط دندانپزشک تشخیص داده و درمان شود، یک پر کردن ساده می تواند مشکل را برطرف سازد. با این حال، اگر پوسیدگی به حال خود رها شود و درمان نشود، می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود که نیاز به درمان ریشه خواهد داشت. اگر درمان ریشه به موقع انجام نشود، پوسیدگی می تواند منجر به آبسه و گاهی اوقات، نیاز به بستری شدن در بیمارستان شود. متأسفانه، برخی افراد در اثر درمان دیر هنگام یا عدم درمان عفونت دندان جان خود را از دست داده اند. در حال حاضر، درمان ریشه تنها فرایندی است که می تواند یک دندان عفونی یا دندانی که به شدت آسیب دیده است را حفظ کند. علاوه بر این، تنها فرایندی است که می تواند فوراً درد دندان را از بین ببرد.

در بسیاری مواقع، تشخیص محل و نیز شناسایی منبع مشکل دشوار است. درد دندان می تواند مانند عفونت سینوس، از جمله مشکلات مفاصل فکی- گیجگاهی، و حتی مراحل ابتدایی حمله قلبی به نظر برسد. بنابراین، اگر هر چیز غیر عادی را تجربه کردید، هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید چند سالی طول بکشد تا این شکل پر کردن دندان ها به مطب های دندانپزشکی راه پیدا کند، اما مطمئناً این فناوری می تواند صنعت دندانپزشکی را تغییر دهد. این رویکرد می تواند اقدامات دندانپزشکی را متحول کند زیرا محققان تلاش می کنند مفاهیمی از مهندسی داروها و بافت ها را به کلینیک های دندانپزشکی معرفی کنند. این مواد برای ورود به بازار دندانپزشکی باید آزمایشات مختلفی را سپری کنند، علاوه بر این، دندانپزشک ها در آینده نیاز به آموزش های جدیدی دارند.

بازسازی پالپ فرایند کاملاً تخصصی خواهد بود که باید در سطح تخصصی انجام شود؛ لازم است دندانپزشک ها در آینده در مورد بیولوژی بنیادی پالپ به خوبی آموزش ببینند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر