مراقبت های پس از درمان ریشه
27 مرداد ماه 1398
پیوند استخوان قبل از جراحی کاشت ایمپلنت
12 شهریور ماه 1398

عصبکشی دندان کودکان

درمان اندودانتیک پالپ دندان را شامل می شود. پالپ اعصاب دندان را در بر می گیرد. علاوه بر این حاوی عروق خونی است که به دندان اکسیژن و مواد مغذی می رسانند. در صورت آسیب دیدن پالپ یا عفونی شدن آن، درمان اندودانتیک اغلب برای حفظ و نجات دندان انجام می شود. در صورتی که کودک شما یکی از علائم زیر را داشته باشد ممکن است نیاز به درمان اندودانتیک داشته باشد: احساس درد در دندان هر زمان ممکن، بدون هیچ دلیل مشخصی یکی از دندان های او نسبت به تغییر دما حساس شده اند، یا یکی از دندان های او شکسته است و پوشش پالپ دندان او از بین رفته است.

درمان اندودانتیک را می توان هم برای دندان های شیری و هم دندان های دائم انجام داد. گرچه دندان های شیری در نهایت خواهند افتاد، دندانپزشک پیشنهاد می دهد ترمیم شوند مگر آنکه قرار باشد بزودی به شکل طبیعی بیفتند. دندان های شیری برای یادگیری جویدن و حرف زدن مهم هستند. علاوه بر این، آنها فضای کافی برای رشد دندان های دائمی نگه می دارند تا جایگزین آنها شوند. در صورتی که کودک شما دندان شیری خود را خیلی زود از دست بدهد، دندان های مجاور می توانند به سمت فضای خالی حرکت کنند. علاوه بر این می توانند مسیر رشد دندان های طبیعی را مسدود کنند یا باعث شوند آنها به صورت کج بیرون بیایند.

انواع درمان اندودانتیک

دو نوع درمان اندودانتیک هستند که روی دندان های شیری انجام می شوند. در درمان پالپ زنده، پالپ دندان از قسمت تاج آن، و نه از قسمت ریشه، تخلیه می شود. در درمان پالپ غیر زنده (پالپ از دست رفته یا مرده) که تحت عنوان درمان ریشه (عصب کشی) نیز نامیده می شود، پالپ از قسمت های تاج و ریشه تخلیه می شود. در صورتی که این روش ها عملی نباشند، دندان کشیده خواهد شد.

 

درمان ریشه در کودکان

درمان ریشه در کودکان

انواع درمان پالپ زنده برای دندان های شیری اطفال

برای کار آمد بودن درمان پالپ زنده برای دندان های شیری، نباید هیچ تورم یا آبسه ای وجود داشته باشد. علاوه بر این، دندان نباید لق باشد. برای دندان های شیری چهار نوع درمان پالپ زنده وجود دارد:

Protective base: این روش زمانی استفاده می شود که دندان پوسیدگی داشته باشد اما پالپ مستقیماً تحت تأثیر قرار نگرفته است. در این روش پوسیدگی برداشته می شود و قبل از پر کردن دندان، مواد محافظت کننده داخل آن قرار داده می شوند.

 

درمان ریشه در کودکان

درمان ریشه در کودکان

پالپ کپ غیر مستقیم: این روش زمانی استفاده می شود که پوسیدگی به پالپ خیلی نزدیک شده است اما به آن نرسیده است. اکثر پوسیدگی برداشته می شود. پوشش محافظ روی پوسیدگی که به پالپ دندان خیلی نزدیک است قرار داده می شود. این کار مانع از بین رفتن پوشش روی پالپ دندان می شود. علاوه بر این بهبود بافت را تحریک می کند. در نهایت دندان پر می شود.

پالپ کپ مستقیم: این روش زمانی استفاده می شود که پوشش روی مقدار اندکی از پالپ از بین رفته باشد. این اتفاق می تواند در طول فرایند برداشت پوسیدگی یا در پی حادثه رخ دهد. روی سطح پالپ بدون پوشش دارو قرار داده می شود تا از آن محافظت کند. پالپ کپ مستقیم برای دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی مؤثر نخواهد بود.

 

درمان ریشه در کودکان

درمان ریشه در کودکان

 

پالپوتومی زنده: این روش زمانی استفاده می شود که قسمت نوک پالپ تحت تأثیر پوسیدگی قرار گرفته است یا طی حادثه آسیب دیده است، اما قسمت ریشه هنوز سالم است. دندانپزشک پوسیدگی و پالپ عفونی یا آسیب دیده دندان را تخلیه می کند. پالپ سالم در قسمت ریشه دست نخورده باقی می ماند. داخل دندان با مواد محافظت کننده پر می شود. دندان با روکش فلزی پوشش داده می شود. پالپوتومی زنده می تواند برای دندان های شیری انجام شود. علاوه بر این، می توان آن را روی دندان های دائمی که رشد ریشه آنها به اتمام نرسیده است نیز انجام داد. در این دندان های دائمی، پالپوتومی زنده معمولاً به عنوان یک درمان موقتی انجام می شود تا زمانی که رشد ریشه دندان به اتمام برسد. پالپوتومی زنده می تواند به عنوان نخستین مرحله از یک درمان ریشه کامل نیز انجام شود.

 

 

درمان ریشه در کودکان

درمان ریشه در کودکان

انواع درمان پالپ غیر زنده برای دندان های شیری

درمان پالپ غیر زنده بیشتر تحت عنوان درمان ریشه (عصب کشی) شناخته می شود. این کار زمانی انجام می شود که پالپ آنقدر آسیب دیده است که نمی توان آن را نجات داد. دندانپزشک همه پالپ داخل دندان را تخلیه می کند. داخل دندان را پاکسازی می کند و آن را با مواد مخصوص پر می کند. زمانی که روند باز جذب ریشه دندان شیری از سوی بدن آغاز می شود تا دندان بیفتد و دندان دائمی جای آن را بگیرد، این مواد نیز جذب می شوند. روکشی از جنس فلز ضد زنگ روی دندان قرار می گیرد تا از آن محافظت کند. در صورتی که دندان در جلوی دهان واقع شده باشد، فلز ضد زنگ را می توان با مواد همرنگ دندان پوشش داد. برای درمان پالپ غیر زنده معمولاً لازم است بیش از یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان ریشه یا کشیدن دندان های شیری؟

دندانپزشک اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید تصمیم بگیرید آیا دندان شیری کودک شما نیاز به کشیدن دارد یا باید روی آن درمان ریشه انجام شود. این تصمیم به مسائل مختلفی بستگی دارد: کدام دندان آسیب دیده است؟ دندان چه زمانی به صورت طبیعی خواهد افتاد؟ دندان چه مقدار آسیب دیده است؟ آیا مشکل بافت استخوان و لثه را تحت تأثیر قرار داده است؟ آیا کودک مشکل پزشکی جدی دارد؟

در هر صورت، هر گونه عفونتی می تواند جدی باشد. در صورتی که دندان با عفونت آسیب دیده باشد، احتمال عفونت مجدد آن پس از درمان ریشه بسیار اندک خواهد بود. در این صورت، به احتمال زیاد دندانپزشک کشیدن دندان را پیشنهاد خواهد داد. در صورتی که کودک سالم باشد و ممکن باشد کشیدن دندان روی توانایی او برای حرف زدن و غذا خوردن، یا بیرون آمدن درست دندان های دائمی تأثیر بگذارد، دندانپزشک می تواند درمان ریشه را پیشنهاد دهد. پس از درمان اندودانتیک، ممکن است کودک مقداری درد و سوزش داشته باشد. این درد را می توان به راحتی و با داروهای مسکن OTC کاهش داد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر