تکنیک بدون فلپ و پانچ برای کاشت ایمپلنت های دندانی
30 اردیبهشت ماه 1402
اهمیت خواب کافی برای سلامت دهان و دندان ها
9 خرداد ماه 1402

متأسفانه مصرف الکل پس از کشیدن دندان توصیه نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوشیدن الکل پس از کشیدن دندان به خواندن این مقاله ادامه دهید. اطلاعاتی مانند:

  • چرا نباید بلافاصله پس از جراحی الکل مصرف کرد؟
  • چه زمانی پس از کشیدن دندان نوشیدن الکل مشکلی ندارد؟
  • آیا واقعاً بین یک لیوان شراب، آبجو یا یک کوکتل تفاوت وجود دارد؟

آیا نوشیدن الکل بعد از کشیدن دندان خطرناک است؟

مصرف الکل بعد از جراحی های دندانی توصیه نمی شود، زیرا می تواند مانع بهبودی شما شود و مشکلاتی از جمله درد، عفونت و خشکی حفره را برای سلامتی شما بوجود می آورد. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بفهمید چگونه.

خطرات نوشیدن الکل بعد از کشیدن دندان

خطرات نوشیدن الکل بعد از کشیدن دندان

تشکیل لخته خون

هنگامی که یکی از دندان های شما کشیده می شود، روی حفره به جا مانده از دندان کشیده شده باید یک لخته خون تشکیل شود تا بتواند به درستی بهبود پیدا کنید. این شکل گیری لخته ممکن است تا یک هفته طول بکشد. وقتی الکل می نوشید، خون شما رقیق می شود و به طور بالقوه باعث خونریزی بیشتر پس از کشیدن دندان می شود. این می تواند از پیوند سلول های خونی و تشکیل لخته جلوگیری کند. بنابراین، اگر خون نتواند لخته شود، یا لخته شما از جای خود جدا شود، ممکن است در نهایت با خشکی حفره دندان مواجه شوید. خشکی حفره دندان باعث ایجاد درد شدیدی می شود. همچنین اعصاب و استخوان های حفره دندان شما را در معرض محیظ دهان قرار می دهد که می تواند منجر به بروز عفونت داخل دهان شما شود. در هر دوی این موارد باید در اسرع وقت به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.

الکل نه تنها خون شما را رقیق می کند، بلکه می تواند بدن شما را کم آب کند. هیدراته ماندن بعد از جراحی، برای بهبود سالم و سریع مهم است.

داروهای مسکن

یکی دیگر از مشکلات نوشیدن الکل بعد از جراحی دندان، تداخل دارو و الکل است. کاملاً عادی است که دندانپزشکان برای ایجاد آرامش و تسکین درد پس از جراحی، یا مسکن تجویز می کنند یا داروهای مسکن بدون نسخه را ارائه می دهند.

صرف نظر از اینکه داروها با نسخه یا بدون نسخه هستند، ترکیب آن داروها با الکل می تواند خطرناک باشد. این ترکیب می تواند اثرات جدی روی بدن شما داشته باشد، از جمله نارسایی کبد، اختلال در عملکرد حرکتی و سرگیجه.

در حالت ایده آل، قبل از مصرف هر گونه نوشیدنی الکلی، باید منتظر بمانید تا تمام مسکن های خود را تمام کنید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید از نوشیدنی لذت ببرید، به بدن خود زمان دهید تا استراحت کند و ریکاوری کند.

خطرات نوشیدن الکل بعد از کشیدن دندان

خطرات نوشیدن الکل بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان چه زمانی می توان الکل مصرف کرد؟

اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند که بعد از کشیدن دندان، حداقل به مدت ۷۲ ساعت از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید، اما اگر بیشتر صبر کنید، حتی بهتر است. به طور کلی، توصیه می شود به مدت 7 تا 10 روز از الکل اجتناب کنید.

این مدت انتظار، به محل دندان کشیده شما در داخل دهان شما این فرصت را می دهد که پس از جراحی بهبود یابد. این مدت زمان کافی برای ایجاد لخته شدن را می دهد تا به طور کامل روی محل دندان کشیده شده داخل دهان تشکیل شود.

بهتر است در این مدت به جای الکل آب بنوشید. این نوشیدنی سالم به بدن شما کمک می کند هیدراته بماند، که در نهایت به بهبودی و ریکاوری سریع تر شما کمک می کند.

به خاطر داشته باشید که از نوشیدن آب با نی خودداری کنید. انجام این کار می تواند باعث جدا شدن لخته خون از روی حفره دندان شود- که منجر به خشکی حفره و عفونت احتمالی می شود. این می تواند به شدت روند بهبودی شما را مختل کند.

آیا نوشیدن آبجو با نوشیدن مشروب بعد از کشیدن دندان متفاوت است؟

ممکن است به نظر برسد که آبجو با مشروب تفاوت زیادی دارد، بخصوص به این دلیل که آبجو بسیار قوی تر است. اما وقتی نوبت به نوشیدن یکی یا دیگری بعد از جراحی می رسد، ممکن است واقعاً مهم نباشد. از آنجا که تمام نوشیدنی های الکلی باعث رقیق شدن خون شما می شوند و می توانند باعث کم آبی بدن شما شوند، در نوع الکل شما تفاوت واقعی وجود ندارد. چه یک آبجو، یک لیوان شراب یا یک کوکتل، همه اینها می تواند منجر به بهبودی کندتر شود.

هدف اصلی شما بلافاصله بعد از جراحی، رعایت توصیه های دندانپزشک و مراقبت از بدنتان است.

این به معنای استراحت کافی، اطمینان از رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم و هیدراته ماندن است. همچنین به احتمال زیاد دندانپزشک شما فهرستی از دستورالعمل های دیگر را در اختیار شما قرار خواهد داد که باید طی 24 ساعت پس از جراحی و همچنین طی دو هفته آینده، از جمله اجتناب از موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از نی
  • نوشیدن مایعات داغ
  • سیگار کشیدن و پیپ کشیدن
  • جویدن روی محل دندان کشیده شده
  • تمرین های ورزشی دشوار
خطرات نوشیدن الکل بعد از کشیدن دندان

خطرات نوشیدن الکل بعد از کشیدن دندان

نتیجه گیری

اگر بخواهید بعد از جراحی، با یک آبجو خود را آرام کنید، قابل درک است، اما دندانپزشک شما احتمالاً توصیه می کند که قبل از مصرف یک نوشیدنی الکلی اگر نمی توانید 7 تا 10 روز صبر کنید، حداقل 72 ساعت صبر کنید.

مراقبت از محل دندان کشیده شده و اطمینان از اینکه زخم می تواند به طور کامل بهبود یابد و لخته خون تشکیل دهد بسیار مهم است. متأسفانه، الکل می تواند در این روند اختلال ایجاد کند. اگر لخته خون تشکیل نشود یا آن را از جای خود خارج کنید و خشکی حفره ایجاد شود، نه تنها درد بیشتری خواهید داشت، بلکه روند بهبودی طولانی تری نیز خواهید داشت. بهتر است تا جایی که می توانید استراحت کنید و آب را انتخاب کنید تا زمانی که دندانپزشک برای نوشیدن الکل به شما اجازه دهد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر