آیا کشیدن دندان برای بیماران دیابتی توصیه می شود؟
10 مرداد ماه 1400
اناملوپلاستی، کانتور یا تراش دندان
25 مرداد ماه 1400

وقتی سیستم ایمنی بدن شما به موادی که معمولاً بی خطر هستند، مانند غذاها، داروها، یا رایحه خاصی، واکنش بیش از حد نشان می دهد، شما به آن ماده حساسیت دارید. همانطور که بنیاد آسم و آلرژی آمریکا اشاره داشته است، آلرژی ها از جمله موارد مزمن شایع هستند. گرچه ممکن است غالباً چیزهایی در مورد آلرژی غذایی، آلرژی گرده یا حساسیت دارویی شنیده باشید، اما ممکن است تاکنون چیزی در مورد آلرژی به خمیر دندان نشنیده باشید. گرچه این چندان معمول نیست، اما ممکن است بروز یابد، به همین دلیل مهم است اطلاعات لازم در مورد آن را داشته باشید و بدانید باید به دنبال چه چیزی باشید.

علائم واکنش های آلرژیک به خمیر دندان

اگر شما به خمیر دندان حساسیت داشته باشید، احتمالاً نمی خواهید هر بار که مسواک می زنید دچار احساسی مانند ذکام شوید. علائم و نشانه های حساسیت به خمیر دندان می توانند بر اساس موادی که به آنها حساسیت دارید و اینکه واکنش شما به آنها چقدر وخیم است متفاوت باشد.

حساسیت به خمیردندان

حساسیت به خمیردندان

علائم و نشانه های آلرژی به خمیر دندان

یکی از علائم و نشانه های آلرژی به خمیر دندان، یک شکل حاد شکاف است، که تحت عنوان شکاف گوشه لب نیز شناخته می شود. مروری بر گزارش های واکنش های آلرژیک به خمیر دندان نشان می دهد که شکاف گوشه لب شایع ترین واکنش آلرژیک گزارش شده است. این عارضه می تواند با پوسته های اطراف دهان نیز همراه باشد. بروز واکنش های آلرژیک داخل دهان کمتر شایع بوده است.

در مطالعه ای که در زمینه درماتیت تماسی منتشر شد تجربه خانم 35 ساله ای بیان شد که به مدت 9 ماه لب های به شدت پوسته پوسته و ترک گوشه لب داشت. پزشکی که وی را معاینه کرده بود متوجه شده بود که وقتی وی خمیر دندان خود را تعویض کرده بود علائم از بین رفته بودند.

آلرژی های احتمالی به خمیر دندان

خمیر دندان می تواند حاوی مواد حساسیت زای احتمالی متعددی باشد. این آلرژن ها عبارتند از گلوتن، فلوراید، مواد معطر و طعم دهنده ها. متخصصان حساسیت و آلرژی خاطر نشان کردند که، در گذشته مشتقات دارچین یکی از علل عمده احتمالی واکنش های آلرژیک به خمیر دندان بوده اند. به طور کلی، دارچین محرک شناخته شده ای است که توانایی بالایی برای واکنش با مخاط دهان دارد. استفاده از آن دو مرتبه در روز و به مدت دو دقیقه (مانند مسواک زدن طبیعی) می تواند موجب سوزش و لخته شدن بافت در بسیاری از بیماران شود. این در افراد مختلف متفاوت است و باید در سطح فردی مورد بررسی قرار گیرد. برخی بیماران عاشق خمیر دندان دارچینی هستند و هیچ مشکلی با آن ندارند.

مقاله دیگری در مجله درماتیت به بررسی نقش سینامیک آلدهید در بروز درماتیت تماسی آلرژیک داخل دهانی پرداخته بود. در مورد زن جوانی که گزارش وی در مجله درماتیت تماسی منتشر شده بود، تست پَچ نشان داده بود که وی به خود خمیر دندان، و همچنین اولافلور واکنش نشان داده است، نوعی فلوراید که در برخی برندهای خمیر دندان وجود دارد.

یکی دیگر از شایع ترین عوامل حساسیت زا در خمیر دندان ها سدیم لوریل سولفات (SLS) است. این ترکیب در برخی از برندها به عنوان ماده کف کننده، سورفاکتانت، و شوینده استفاده می شود. گرچه ماده فعالی نیست، اما از نظر تئوری به خمیر دندان کمک می کند تا تماس بهتری با دندان ها داشته باشد. متأسفانه، بسیاری از بیماران به این ماده حساس هستند و می توانند در پاسخ به استفاده از آن دچار زخم یا سستی بافت شوند (لایه خارجی پوست تحریک و شل می شود). شایع ترین نشانه حساسیت SLS ترک یا حساسیت در گوشه های دهان پس از تعویض خمیر دندان است.

حساسیت به خمیردندان

حساسیت به خمیردندان

در صورت بروز واکنش های آلرژیک به خمیر دندان چه باید کرد؟

اگر لب های شما به شدت حساس و پوسته پوسته شده اند، یا گوشه های دهان شما زخم شده اند، و فکر می کنید خمیر دندان مقصر بروز این علائم است، نخستین کاری که باید انجام دهید این است که مصرف آن خمیر دندان را متوقف کنید. شما می توانید تعویض خمیر دندان و استفاده از یک خمیر دندان با یک برند متفاوت را امتحان کنید تا ببینید آیا علائم شما از بین می روند.

علاوه بر این، مراجعه به دندانپزشک یا پزشک نیز می تواند ایده خوبی باشد. یک پزشک متخصص می تواند با انجام تست آلرژی مشخص نمایدآیا شما به خمیر دندان حساسیت دارید یا خیر. در صورتی که مواد داخل خمیر دندان مشخص و شناخته شده باشند، پزشک یا دندانپزشک شما می توانند تک تک مواد تشکیل دهنده آن را آزمایش کنند تا آلرژی شما به خمیر دندان را محدودتر کنند. همانطور که مقاله مروری منتشر شده در مجله درماتیت نشان داده بود، در صورتی که تست اول آلرژی به خمیر دندان را تأیید کند، مهم است که تست دوم انجام شود. به این ترتیب، شما می توانید مواد حساسیت زای خاص را شناسایی کنید و یاد بگیرید در آینده از آنها اجتناب نمایید.

اگر مشخص شود که شما به مواد تشکیل دهنده خمیر دندان خود حساسیت دارید، خبر خوب اینکه خمیر دندان های زادی در بازار وجود دارند که شما می توانید از بین آنها انتخاب کنید. اگر مشخص شود شما به یکی از اشکال فلوراید استفاده شده در خمیر دندان حساسیت دارید، انواع فاقد فلوراید موجود هستند. اگر شما به طعم دهنده های دارچینی حساسیت داشته باشید، می توانید به سراغ خمیر دندان هایی با مزه نعناع بروید. طعم فوق العاده نعنای این نوع خمیر دندان ها حس تازگی به دهان شما می بخشد.

آلرژی به خمیر دندان نباید مانعی در مسیر داشتن بهداشت دهانی عالی باشد. وقتی بدانید به چه چیزی حساسیت دارید، می دانید باید به سراغ چه چیزی بروید- و وقتی در قفسه های بخش مراقبت های بهداشتی دهان جستجو می کنید می دانید باید از چه چیزی اجتناب کنید.

0/5 ( 0 نظر )
1/5 ( 1 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر