مقایسه ایمپلنت های زیرکونیا و تیتانیومی
9 آبان ماه 1400
چه رژیم غذایی برای سلامت دهان مفید است؟
23 آبان ماه 1400

چرا پاکسازی دندان ها درد دارد؟

گاهی اوقات افراد، به دلیل ترس از درد داشتن پاکسازی های دندانی، مراجعه به دندانپزشک، حتی برای این کارهای روتین را به تعویق می اندازند. و البته، گاهی اوقات این صحت دارد: پاکسازی های دندانی می توانند درد داشته باشند. خبرهای خوب اینکه، تمیز کردن تخصصی دندان ها توسط دندانپزشک به خودی خود درد ندارد، و مقدار زیادی از تصمیم گیرنده بین مراجعه یا عدم مراجعه به خودتان بستگی دارد.

تمیز کردن تخصصی دندان ها الزاماً درد ندارد!

بزرگ ترین چیزی که باید بدانید این است که پاکسازی های دندانی نیاز نیست حتماً درد داشته باشند! یک پاکسازی دندانی می تواند کاملاً بدون درد و ساده باشد. مقدار زیادی از آن به دندانپزشک و مهارت و مراقبت های او بستگی دارد (دقت و آرامش در انجام کار)، و مقدار بیشتر این درد به نحوه مراقبت شما از دندان هایتان بستگی دارد. بنابراین به خاطر داشته باشید که اگر بخواهید یک پاکسازی بدون درد داشته باشید، باید دندانپزشک درست انتخاب کنید، و مطمئن شوید بهداشت دهانی خود را به خوبی رعایت می کنید.

جرمگیری دندان درد دارد؟

بسیاری از پاکسازی های دندانی به علت بهداشت بد دهانی درد دارند!

ما نمی خواهیم شما را مقصر همه گناه دردناک بودن پاکسازی های دندانی معرفی کنیم- همیشه هم تقصیر شما نیست! اما اکثر مشکلات دردناکی که در طول جلسات پاکسازی دندانی بوجود می آیند به علت عدم مراقبت صحیح از دندان ها بروز پیدا می کنند. احتمالاً چیزهایی در مورد این شنیده اید (یا خودتان تجربه کرده اید) که دندانپزشک از بیمار می پرسد چند وقت یک مرتبه نخ دندان می کشید، و بیماران نیز اغلب جواب می دهند هر روز- در حالی که لثه های بیمار به علت هرگز نخ دندان کشیدن کنار آنها خونریزی دارند و دردناک و تحریک پذیر هستند.

حقیقت این است که اگر احتمالاً شما با هر روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان خود مراقبت کنید، و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، هرگز زمانی که دندانپزشک در حال کار کردن روی دندان های شما است یک شوک دردناک به شما وارد نخواهد شد.

بیماری لثه

بیماری لثه یکی از شایع ترین بیماری های افرادی است که بهداشت دهانی خود را به خوبی رعایت نمی کنند، و یکی از اصلی ترین دلایلی است که پاکسازی دندان ها اینقدر دردناک است. این بیمار که تحت عنوان بیماری پریودنتال نیز شناخته می شود، نوعی عفونت است که بخش های غیر از لثه ها، مانند الیاف پریودنتال لیگامان و استخوان های اطراف ریشه های دندان ها را نیز مورد حمله قرار می دهد.

از جمله شایع ترین علائم و نشانه های بیماری لثه عبارتند از:

• تورم و خونریزی لثه ها
  • شکاف یا فاصله بین دندان ها
  • تغییر در نحوه قرار گیری دندان ها و بایت
  • تشکیل تارتار روی دندان ها
  • حساسیت دندان ها

بهترین راه برای مبارزه با بیماری لثه چیست؟ مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، و استفاده از دهانشویه. این راهکاری بسیار ساده برای مشکلی آنقدر دردناک است.

دندان های حساس

طی پاکسازی دندان ها ممکن است دندان های شما خیلی حساس باشند- خیلی بیشتر از معمول- و علت آن بیماری لثه است. با بیماری لث، لثه های شما از روی ریشه های دندان های شما کنار رفته اند و آنها را بدون پوشش رها کرده اند، به همین دلیل آنها نسبت به لمس خیلی و دماهای سرد و داغ حساس شده اند. طی پاکسازی، ممکن است دندانپزشک این قسمت ها را پروب (بررسی) کند تا هم تارتار و دیگر جرم های تشکیل شده را پاکسازی کند، و هم عمق مشکلات را بررسی نماید. و این کار می تواند درد داشته باشد.

جرمگیری دندان درد دارد؟

لثه هایی که سوزش و خونریزی دارند!

بیماری لثه خفیف ژنژیویت نامیده می شود، که در آن لثه ها متورم و تحریک پذیر هستند. لثه مملو از عروق خونی است، و وقتی ابزارهای پاکسازی با لثه های متورم و تحریک پذیر برخورد می کنند، ممکن است پاره شوند و خونریزی کنند. ژنژیویت اگر کنترل نشده باقی بماند، می تواند به پریودنتیت تبدیل شود.

با تمیز کردن منظم دندان ها بوسیله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و شستشوی دهان، لثه هایی قوی و سالم خواهید داشت و دندان های شما هیچ یک از این مشکلات را نخواهد داشت.

اگر درد داشتید آن را با دندانپزشک در میان بگذارید

تنها به این دلیل که مقداری از دردی که طی پاکسازی های دندانی تجربه می کنید می توانند به علت بهداشت نامناسب دهان باشد به این معنا نیست که لازم است شما بابت آن تنبیه شوید و درد بکشید تا درسی بیاموزید. اگر درد داشتید، به دندانپزشک خود بگویید، و قطعاً آنها تمام تلاش خود را می کنند تا مطمئن شوند شما تا جای ممکن راحت و ایمن هستید.

این آرزو و خواسته همه دندانپزشکان است که بیماران آنها هیچ درد و مشکلی نداشته باشند، و گاهگاهی ممکن است اوقاتی وجود داشته باشند که نیاز باشد یک اتفاق دردناک رخ دهد تا حال شما را خوب کند، آنها می خواهند تا جایی که امکان دارد درد و ناراحتی شما را به حداقل برسانند، به همین دلیل همواره این توصیه را به شما می کنند که با خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید تا در آینده از هر گونه دردی عاری باشید.

جرمگیری دندان درد دارد؟

آیا پرکردن دندان ها می تواند حساسیت آنها را کاهش دهد؟

وقتی بهبود پاکت های ملتهب و عفونی لثه ها پس از پاکسازی عمقی آغاز می شود، تحلیل لثه ها می تواند اتفاق بیفتد. باکتری هایی که که به عمق پاکت های لثه ها نفوذ کرده اند باعث تخریب بازگشت ناپذیر ساختار استخوان حمایت کننده می شوند. وقتی التهاب برطرف می شود لثه ها مجدداً سلامت خود را بدست می آورند و دوباره محکم به دندان های و ساختار استخوانی می چسبند. لثه تحت حمایت استخوان است بنابراین، اگر استخوان کاهش پیدا کرده باشد، وقتی لثه های بهبود پیدا می کنند، آنها تحلیل می روند. این فرایند باعث بدون پوشش ماندن سطح ریشه های زیرین می شود. ریشه می تواند در ابتدا تیره تر به نظر برسد، و حساس تر باشد. به همین دلیل، دندانپزشک به طور مرتب وارنیش های بی حس کننده در این مناطق قرار می دهد، خمیر دندان هایی نیز هستند که حساسیت را کاهش می دهند. گزینه دیگری که دندانپزشکان توصیه می کنند قرار دادن مقدار پر کننده دندان روی سطوح ریشه های دندان برای کاهش حساسیت آنها و نیز محافظت از آنها در برابر مسواک زدنی است که ممکن است مقداری شدید باشد.