چرا ایمپلنت های دندانی؟
27 فروردین ماه 1398
تفاوت پر کردن و عصب کشی دندان
6 اردیبهشت ماه 1398

جراحی کاشت ایمپلنت فرایندی است که در آن یک پست فلزی پیچ مانند به جای ریشه های دندان ها قرار می گیرد و با یک روکش مصنوعی جایگزین دندان های آسیب دیده یا از دست رفته می شود که ظاهر و عملکردی شبیه دندان های طبیعی دارند. این جراحی می تواند جایگزینی عالی برای پروتزهای مصنوعی یا بریج هایی باشد که به خوبی روی لثه ها تنظیم نمی شوند و زمانی که عدم وجود ریشه های دندان های طبیعی اجازه ساخت دنچر یا پروتز را نمی دهد، می توانند گزینه های خوبی باشند.

چگونگی انجام جراحی ایمپلنت های دندانی به نوع ایمپلنت و شرایط استخوان فک شما بستگی دارد و ممکن است چندین فرایند را شامل شود. مهم ترین مزیت ایمپلنت ها این است که تکیه گاهی محکم برای دندان های جدید تشکیل خواهند داد- فرایندی که نیاز دارد استخوان به طور کامل اطراف ایمپلنت بهبود پیدا کند. از آنجا که بهبود استخوان نیاز به زمان دارد، این فرایند ممکن است چند ماه طول بکشد.

جراحی کاشت ایمپلنت دندانی

جراحی کاشت ایمپلنت دندانی

در چه مواردی ایمپلنت ها کاشته می شوند؟

ایمپلنت های دندانی با جراحی داخل استخوان فک قرار می گیرند، جایی که مانند ریشه های دندان های از دست رفته عمل می کنند. از آنجا که تیتانیوم ایمپلنت ها با استخوان فک جوش می خورند، ایمپلنت ها لغزش و صدا نخواهند داشت و مانند تأثیری که بریج ها یا پروتزهای مصنوعی روی استخوان دارند، موجب آسیب به استخوان نخواهند شد. علاوه بر این، مانند دندان های طبیعی که بریج ها را حمایت می کنند، مواد آن دچار پوسیدگی نمی شوند.

به طور کلی، ایمپلنت های دندانی با وجود شرایط زیر می توانند برای شما مناسب باشند:

  • یک یا چند دندان از دست رفته باشند.
  • استخوان فک به طور کامل رشد کرده باشد.
  • برای حمایت از ایمپلنت استخوان کافی وجود داشته باشد یا امکان انجام جراحی پیوند استخوان به جای آن وجود داشته باشد.
  • بافت های داخل دهان از سلامت کافی برخوردار باشند.
  • شرایط خاص مربوط به سلامتی که روی بهبود استخوان تأثیر می گذارند، وجود نداشته باشند.
  • شرایط یا تمایل استفاده از پروتز های مصنوعی وجود نداشته باشد.
  • بیمار قصد بهبود گفتار و ظاهر خود را داشته باشد.
  • بیمار برای اختصاص دادن چند ماه زمان برای فرایند مشکلی نداشته باشد.
  • بیمار تنباکو و دیگر دخانیات به هر شکل را مصرف ننماید.

جراحی کاشت ایمپلنت دندانی

جراحی کاشت ایمپلنت دندانی

 

آماده سازی های لازم قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

برای برنامه ریزی طرح درمان کاشت ایمپلنت های دندانی به متخصصان مختلفی نیاز است، از جمله پزشکی که متخصص شرایط مختلف دهان، فک و صورت است (جراح دهان و ماگزیلو فاشیال)، پزشکی که متخصص درمان ساختارهایی است که دندان را حمایت می کنند، از جمله لثه ها و استخوان ها (پریودنتیست)، دندانپزشکی که دندان های مصنوعی را طراحی و تولید می کند و کار می گذارد (دندانساز)، و گاهی اوقات، متخصص گوش و حلق و بینی (ENT).

از آنجا که ممکن است ایمپلنت های دندانی یک یا چند فرایند جراحی نیاز داشته باشند، به منظور آماده سازی برای فرایند لازم است همه جوانب را با دقت بسنجید، از جمله:

  • معاینات دندانی دقیق. ممکن است به تصویر رادیو گرافی با اشعه ایکس، تصاویر سه بعدی، و قالب هایی که از دندان ها و فک شما گرفته شده اند، نیاز داشته باشید.
  • مرور سوابق پزشکی. راجع به همه شرایط پزشکی خود و نیز داروهایی که مصرف می کنید، شامل داروهای تجویزی و داروهایی که بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه می شوند، و نیز داروهای مکمل، با جراح خود صحبت کنید. اگر مشکلات قلبی خاص یا ایمپلنت های ارتوپدی دارید، ممکن است پزشک شما قبل از جراحی برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند تا از بروز عفونت پیشگیری نماید.
  • طرح درمان. متناسب با وضعیت شما، این طرح باید عوامل مختلفی را مد نظر قرار دهد، از جمله تعداد دندان هایی که نیاز به جایگزین دارند، و نیز شرایط استخوان فک و دندان های باقی مانده.

برای کنترل درد، گزینه های بی حسی که طی جراحی استفاده می شوند عبارتند از بی حسی موضعی، آرامبخش یا بیهوشی عمومی. راجع به اینکه کدام گزینه برای شما مناسب تر است با متخصص دندانی خود صحبت کنید. تیم مراقبت های دندانی شما، بسته به نوع بی حسی که قرار است داشته باشید، راجع به خوردن و آشامیدن قبل از جراحی با شما صحبت خواهد کرد. اگر قرار است از آرامبخش یا بیهوشی عمومی برای شما استفاده شود، به گونه ای برنامه ریزی کنید که برای بازگشت به منزل، شخصی همراه شما باشد و بقیه روز را استراحت کنید.

جراحی کاشت ایمپلنت دندانی

جراحی کاشت ایمپلنت دندانی

فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی

جراحی کاشت ایمپلنت دندانی معمولاً یک جراحی سرپایی است که طی چند مرحله انجام می شود و بین فرایندها باید فاصله زمانی برای بهبود وجود داشته باشد. روند قرار گرفتن ایمپلنت دندانی داخل استخوان فک نیز شامل چند مرحله است:

  • کشیدن دندان آسیب دیده
  • آماده سازی استخوان فک (پیوند)، در صورت نیاز
  • قرار دادن ایمپلنت داخل فک
  • رشد و بهبود استخوان
  • قرار دادن اباتمنت
  • قرار دادن روکش دندانی ایمپلنت روی آن

کل فرایند از ابتدا تا انتها می تواند چند ماه طول بکشد. اکثر این زمان به بهبود و منتظر شدن برای رشد استخوان جدید داخل فک اختصاص داده می شود. بسته به وضعیت شما، فرایند خاصی که انجام می شود، یا مواد خاصی که استفاده می شوند، گاهی اوقات می توان برخی از این گام ها را با هم ترکیب کرد.

خطرات همراه با کاشت ایمپلنت های دندانی

مانند هر جراحی دیگری، جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی می تواند خطراتی برای سلامت فرد همراه داشته باشد. این مشکلات به ندرت بروز پیدا می کنند، اما، وقتی اتفاق می افتند بسیار جزئی هستند و به راحتی قابل درمان هستند. این خطرات عبارتند از:

  • بروز عفونت در محل ایمپلنت
  • آسیب و صدمه به ساختارهای اطراف، از جمله دیگر دندان ها و عروق خونی
  • آسیب به عصب، که می تواند موجب بروز درد، بی حسی یا حس سوزش و خارش در اطراف دندان های طبیعی، لثه ها، لب ها، یا چانه شود.
  • مشکلات سینوس، زمانی که ایمپلنتی که داخل فک بالا قرار می گیرد تا داخل یکی از حفره های سینوس پیشرفته باشد.

در مقاله بعد مراحل مختلف این جراحی، از ابتدا تا زمانی که دندان مصنوعی یا روکش روی ایمپلنت قرار می گیرد، را برای شما شرح خواهیم داد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر