جراحی کاشت ایمپلنت دندانی – بخش اول
31 فروردین ماه 1398
جراحی کاشت ایمپلنت دندانی – بخش دوم
15 اردیبهشت ماه 1398

علیرغم مراقبت های دقیق دهان و دندان ها ممکن است گاهی اوقات درد دندان را تجربه کنید. این اتفاق می تواند به دلایل مختلفی از قبیل خوردن شیرینی جات، کافئین، فست فود یا دیگر مشکلات مربوط به سلامت رخ دهد. مهم ترین علت ایجاد حفره در دندان ها تشکیل پلاک برای مدت زمان طولانی روی آنها است. در صورتی که این مشکل درمان نشود، در نهایت می تواند موجب پوسیدگی دندان شود. گاهی اوقات این درد ممکن است غیر قابل تحمل باشد و نیاز به مراجعه به دندانپزشک داشته باشد.

با پر کردن دندان با رزین کامپوزیت سفید یا نقره، به راحتی می توان مشکل این حفره ها را برطرف کرد. گاهی اوقات برای پیشگیری از آسیب بیشتر به دندان ممکن است لازم باشد درمان ریشه (عصب کشی) انجام شود. در طول مراجعه به دندانپزشک برای انجام هر یک از این دو فرایند (پر کردن دندان و عصب کشی) ممکن است متوجه تفاوت بین آنها نشوید.  درست مانند دیگر فرایندهای دندانپزشکی، باید دهان بی حس شود، بخش های آسیب دیده دندان با دریل تراشیده و تخلیه شوند، و در نهایت با مواد ترمیم دندان پوشانده شود. برخی بیماران به درک درستی از تفاوت بین آنها نرسیده اند. در این مقاله ما به بیان این تفاوت ها خواهیم پرداخت.

تفاوت پر کردن و عصب کشی دندان

تفاوت پر کردن و عصب کشی دندان

نیاز به پر کردن دندان

با پر کردن دندان می توان بازگشت دندان آسیب دیده به وضعیت عادی خود را تضمین کرد. با این کار می توان مانع پیشرفت پوسیدگی شد. بر اساس وخامت عفونت، دندانپزشک می تواند تصمیم بگیرد کدام ماده برای پر کردن دندان شما بهتر است. وقتی زبان خود را روی آن می کشید ممکن است علائم و نشانه هایی مانند درد، سفتی، یا دندانه دندانه بودن در دندان خود احساس کنید. این علائم را نباید نادیده بگیرید، زیرا اگر به موقع درمان نشوند، دندان پوسیده و تخریب خواهد شد. علاوه بر این، این اتفاق می تواند غذا خوردن را نیز دشوار کند، یا منجر به بروز عفونت های بیشتر مانند ژینژیویت و بیماری لثه شود. ممکن است روی دندان های شما لکه های رنگی بوجود بیایند.

از یک ابزار فلزی نوک تیز برای تراشیدن قسمت های پوسیده استفاده می شود. معمولاً، مینای پوسیده دندان ضعیف تر است و به ابزار می چسبد. بعلاوه، تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس می تواند پیشرفت پوسیدگی در اطراف دندان ها را نیز مشخص نماید. غیر از پوسیدگی، ممکن است به دلایل دیگری مانند شکستن یا ترک خوردن دندان در نتیجه عاداتی مانند جویدن ناخن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر، حساسیت دندان، خوردگی و ساییدگی دندان، یا وجود هر گونه مجرای باز در دندان، دندان شما نیاز به پر شدن داشته باشد.

تفاوت پر کردن و عصب کشی دندان

تفاوت پر کردن و عصب کشی دندان

دندان چگونه پر می شود؟

دندانپزشک به محض شناسایی حفره دندان ممکن است پر کردن دندان را به شما توصیه نماید. این فرایند به سرعت و با کمترین درد و ناراحتی انجام می شود. ابتدا به درون لثه و بافت های اطراف دندان عفونی ماده بی حس کننده تزریق می شود. این کار برای بی حس کردن لثه ها و عضلات مجاور انجام می شود. چند دقیقه طول می کشد تا دارو اثر کند. پس از بی حس شدن دهان، حفره تخلیه می شود. پس از پاکسازی کامل پوسیدگی دندان، دندانپزشک اطراف آن را شکل می دهد، به گونه ای که برای پر شدن آماده باشد.

پر کردن دندان بر اساس فرایند شکل دهی انجام می شود. این کار با دقت انجام می شود. پس از تکمیل پر شدن دندان، برخی افراد ممکن است به فشار، هوا، یا غذای سرد حساس باشند. این احساس با کامل از بین رفتن اثر داروی بی حس کننده از بین خواهد رفت. از دریل برای برداشتن پوسیدگی دندان استفاده می شود. بعلاوه، باکتری های در حال رشد نیز از روی دندان خراب برداشته می شوند. با این کار، احتمال عفونت مجدد دندان در آینده کاهش خواهد یافت. کل این فرایند ممکن است 30 تا 60 دقیقه طول بکشد. در صورت وجود چندین حفره، کل فرایند ممکن است بیشتر طول بکشد.

تفاوت پر کردن و عصب کشی دندان

تفاوت پر کردن و عصب کشی دندان

نیاز به درمان ریشه

نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی یکی از فرایندهای بسیار حیاتی است. درد آن می تواند بر اساس شدت عفونت متفاوت باشد. انجام درمان ریشه معمولاً زمانی ضرورت پیدا می کند که عفونت به عمق کانال ریشه نفوذ پیدا می کند. غالباً، در نتیجه پوسیدگی، اعصاب به شدت ملتهب می شوند.

همه دندان های پوسیده نیاز به عصب کشی ندارند. در صورتی که پوسیدگی یا حفره در نزدیکی سطح دندان باشد و اگر ریشه دندان هنوز درگیر نشده باشد، با پر کردن به راحتی درمان می شود. اما اگر ریشه دندان تحت تأثیر قرار گرفته باشد، بیمار باید از دندان خود عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس تهیه نماید تا شکل کانال ریشه دندان عفونی قابل مشاهده باشد. مهمترین هدف پر کردن دندانی که عصب کشی شده است، بستن دندانی است که از دست رفته است (زنده نیست). پس از پر کردن دندان، ممکن است نیاز باشد برای قرار گرفتن روکش دائم روی دندان خود مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار کمک می کند دندان دست نخورده باقی بماند. در انتها، قادر خواهید بود دندان را دست نخورده نگه دارید زیرا اعصاب آن از بین رفته اند. با پر شدن، دیگر هیچ دردی در دندان خود احساس نخواهید کرد.

شایع ترین علائم و نشانه های آن وجود درد متوسط یا شدید هنگام قرار دادن دندان های فک مقابل روی دندان عفونی است. ممکن است در طول شب با درد شدید از خواب بیدار شوید، حتی زمانی که از دندان عفونی برای خوردن یا نوشیدن استفاده نکرده اید. علاوه بر این، ممکن است نسبت به خوراکی های داغ یا سرد حساس باشید. لثه های اطراف منطقه عفونی، و حتی نزدیک فک یا گلو ممکن است دردناک و متورم باشند. درد مداوم می تواند منجر به سر درد یا خونریزی اطراف دندان شود.

تفاوت پر کردن و عصب کشی دندان

تفاوت پر کردن و عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

دندان عفونی باید به سرعت درمان شود، در غیر اینصورت موجب عفونی شدن استخوان و بافت های اطراف دندان خواهد شد. برای شروع درمان ریشه، ابتدا از دندان عفونی عکس رادیو گرافی با اشعه ایکس گرفته می شود. این کار به تعیین میزان شدت عفونت و شکل کانال ریشه کمک خواهد کرد. در مرحله بعد، به دندان عفونی بی حسی موضعی تزریق می شود و یک پارچه پلاستیکی به نام رابر دم اطراف دندان قرار داده می شود. با این کار بزاق وارد منطقه درمان نخواهد شد.

دندان سوراخ و تخلیه می شود تا جایی که دندانپزشک به پالپ دندان و عصب دسترسی پیدا کند. وجود پالپ طی مراحل رشد دندان ضروری و حیاتی است، اما پس از اتمام رشد آن، دندان بدون پالپ هم می تواند حفظ شود. برای پیشگیری از بروز عفونت در آینده، کانال ریشه پاکسازی و استریل می شود. کانال ریشه پس از پاکسازی کامل، سیل (مهر و موم) می شود. یک روکش موقت روی دندان قرار می گیرد تا از آسیب به آن جلوگیری نماید و در جلسه بعد روکش دائم آماده شده به جای روکش موقت روی آن قرار می گیرد. عصب کشی یا درمان ریشه طی یک یا دو جلسه تکمیل می شود. کل فرایند می تواند 1 ساعت تا یک ساعت و نیم طول بکشد.

2.5/5 ( 2 نظر )
3/5 ( 2 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر