آیا راهی طبیعی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها وجود دارد؟
27 مهر ماه 1399
اسنپ آن اسمایل یا لبخند فوری
25 آبان ماه 1399

ترس از دندانپزشک یک ترس کاملاً شایع است، درست شبیه ترس های دیگر مانند ترس از عنکبوت یا سگ. با این حال، بر خلاف ترس از عنکبوت و سگ، ترس از دندانپزشک می تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامت شود. تخمین زده شده است که 60 درصد از بیماران در سراسر دنیا از دندانپزشک می ترسند، در نتیجه می توانند آسیب جدی به سلامت دهان و سلامت عمومی آنها وارد شود. با خواندن این مطلب یاد خواهید گرفت چگونه به دنتوفوبیا یا ترس از دندانپزشکی فائق بیایید.

انواع دنتوفوبیا یا ترس از دندانپزشکی

دنتوفوبیا در اشکال مختلفی ظاهر می شود. شما ممکن است از موارد زیر بترسید:

  • خود دندانپزشک: این زمانی است بیماران از فرد واقعی یا ایده شخصی که آنها را درمان خواهد کرد، می ترسند.
  • اقدام دندانپزشکی: برخی بیماران از صداها، بوها، و منظره هایی که در مطب دندانپزشکی با آنها مواجه می شوند می ترسند. عموماً به این معناست که آنها حتی از حضور داشتن در چنین فضایی طفره می روند.
  • درد: بسیاری از بیماران از دردی هراس دارند که تصور می کنند با دیدن دندانپزشک بوجود می آید.
  • سوزن ها: بیمارانی از سوزن در موقعیت های دیگر هراس دارند، مانند رفتن نزد یک پزشک عمومی، در مطب دندانپزشک نیز از آنها هراس خواهند داشت.
  • حالت تهوع: در برخی موارد، بیمارانی که از مراجعه به دندانپزشک هراس دارند، علت ترس آنها فکر کردن به این است که مجبور هستند برای مدت زمانی طولانی دهان خود را باز نگه دارند. ممکن است فکر می کنند امکان حالت تهوع داشتن وجود خواهد داشت یا اینکه نفس کشیدن در حالی که چیزی داخل دهان است دشوار خواهد بود.
ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی

علائم و نشانه های دنتوفوبیا

فوبیاها ترس های شدیدی هستند که به اضطراب ربط دارند، و در نتیجه، آنها برای هر فردی که آنها را دارد، کاملاً شخصی هستند.

برخی از شایع ترین علائم دنتوفوبیا عبارتند از:

  • پرهیز از رفتن نزد دندانپزشک به علت ترس.
  • پرهیز از درمان های خاص به علت ترس از درد یا استفاده از سوزن ها.
  • آشفته شدن از ایده ملاقات با دندانپزشک.
  • گریه کردن در مطب دندانپزشکی.
  • علائم و نشانه های شدیدتر مانند لرز یا حتی استفراق با فکر کردن به ملاقات به دندانپزشک.

این فهرست جامع نیست، اما اگر فکر می کنید که شما یا فرد دیگری که می شناسید یا دوستش دارید دنتوفوبیا دارد، این ایده را به شما می دهد که باید به دنبال چه چیزی باشید.

ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی

درمان های پیشنهادی برای ترس از دندانپزشکی

مانند اکثر مشکلات روانشناختی دیگر، درمان دنتوفوبیا دشوار است. این درمان تنها با “غلبه به آن” انجام نمی شود؛ اکثر بیماران برای آنکه به علت بنیادی ترسی که دارند پی ببرند نیاز به کمک جدی و سپس تلاش برای فائق آمدن بر آن دارند.

این شامل ملاقات با یک روانشناس و کار کردن با او برای بیشتر یاد گرفتن در مورد ترس است، و اینکه شما چگونه می توانید به آن فائق بیایید.

ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی

دندانپزشک چگونه می تواند کمک کند شما به ترس خود فائق بیایید؟

به نظر می رسد که ملاقات با یک روانشناس یک عمل افراطی به نظر برسد، اما روش های دیگری وجود دارند که می توانید با آنها دنتوفوبیای خود را درمان کنید. در حقیقت، بهترین افراد برای کمک کردن خود دندانپزشکان هستند!

یک دندانپزشک مجرب یک دسته تکنیک های امتحان شده و اثبات شده برای کمک به بیماران برای مواجه شدن با ترس های خود دارد که با آنها می تواند به بیمار کمک کند با ترس های خود مواجه شود و از مراجعه مجدد به دندانپزشک لذت ببرد.

یکی از این تکنیک ها این است که در طول کل فرایند یکی از اعضای گروه کنار شما بنشیدند و با شما صحبت کند، تکنیک دیگر گرفتن وقت در زمانی از روز است که فضای مطب خلوت تر است، برای اینکه احساس خستگی نکنید و انتظار برای رسیدن نوبت شما در آن فضا ترس شما را تشدید نکند.

دندانپزشکان و تیم درمانی آنها همه تلاش خود را می کنند تا افراد در کنار آنها تجربه ای فوق العاده داشته باشند، به همین دلیل حمایت های شخصی برای هر بیمار فراهم می آورند که منطبق با نیازهای هر فرد باشند. درمان هایی که ارائه می دهند کاملاً به روز هستند و به صورت کاملاً بدون درد انجام می شوند، به این معنی که می توانند به شما کمک کنند به ترس خود از ترس فائق بیایید.

در صورت لزوم، راهکارهای جدی تر مانند آرام بخش های دندانپزشکی نیز ارائه می شوند. این به شما اجازه خواهد داد بدون هیچ ترسی درمان مورد نیاز خود را انجام دهید.

چرا فائق آمدن بر ترس از دندانپزشکی مهم است؟

ممکن است فکر کنید که دنتوفوبیا یا ترس از دندانپزشکی مسئله چندان مهمی نیست. روی هم رفته، چه می شود اگر چند سال بدون مراجعه به دندانپزشک سپری کنید؟

پرهیز از رفتن نزد دندانپزشک می تواند تأثیر شدیدی روی سلامت ذهنی و جسمی شما داشته باشد. وقتی جوان و سالم هستید دندان های زیبایی خواهید داشت، اما با بالا رفتن سن، ممکن است مشکلاتی ظاهر شوند که موجب بروز درد و ناراحتی می شوند.

دندانپزشکان می توانند مشکلاتی مانند پوسیدگی ها را خیلی قبل تر از انکه تبدیل به مشکل جدی شوند، شناسایی کنند و سپس درمانی پیشگیرانه برای پوسیدگی ها ارائه دهند. به این معنا که مشکلات کوچک به مشکلات جدی و قابل توجهی تبدیل نخواهند شد که موجب بروز درد، مشکل در غذا خوردن، و حتی از دست رفتن دندان می شوند.

در حقیقت، دندانپزشکان خیلی بیشتر از پاکسازی و حل مشکلات دندان ها می توانند کمک کنند. یک تیم با تجربه می تواند خدمات متعددی ارائه دهد. آنها می توانند شرایط را برای حضور همه بیماران در مطب فراهم کنند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر