دندان های کج: علت های آن و راهکارهای درمان آن
18 مرداد ماه 1401
حفره یا کرم خوردگی بین دندان ها
6 شهریور ماه 1401

لثه از بافت صورتی داخل دهان تشکیل شده است که دندان ها را در جای خود نگه می دارد و از ریشه های دندان ها محافظت می کند. به لثه ها gingivae نیز گفته می شود. تحلیل لثه ها زمانی رخ می دهد که لثه ها از روی دندان ها کنار می روند و دندان ها بیشتر از حد معمول در معرض دید قرار می گیرند؛ گاهی اوقات حتی ریشه دندان نیز نمایان می شود، که می تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود. لثه ها به استخوان فک متصل هستند، و مشکلات مربوط به استخوان فک (مانند نازک شدن) می توانند با تحلیل رفتن لثه ها همراه باشند.

علائم تحلیل لثه

اکثر افراد متوجه تحلیل لثه ها نمی شوند، تا زمانی که وضعیت آنها آنقدر پیشرفت کرده باشد که به مرحله بعدی رسیده باشد. علائم اولیه تحلیل لثه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • لثه های متورم و دردناک
  • بوی بد دهان

این شرایط می تواند پیشرفت کند تا جایی که دیگر علائم تحلیل لثه بروز پیدا کنند، از جمله:

  • ظاهر غیر طبیعی بلند دندان
  • درد دندان
  • حساسیت دندان در پاسخ به مواردی مانند دماهای سرد یا گرم، یا حتی قرار گرفتن در معرض هوا
  • پلاک و پوسیدگی دندان

اگر تحلیل حتی بیشتر پیشرفت کند، ممکن است منجر به بروز عفونت ها و از دست رفتن دندان شود.

تحلیل یا عقب رفتن لثه

تحلیل یا عقب رفتن لثه

علل تحلیل لثه

علل مختلفی برای تحلیل لثه وجود دارد، و تحلیل رفتن لثه ها ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل زیر باشد:

  • ژنتیک (بافت نازک تر لثه ها، موقعیت دندان ها، یا ناهنجاری های استخوانی که لثه ها به آن متصل هستند)
  • مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن بیش از حد (شایع)
  • التهاب لثه
  • بهداشت نامناسب دهان (این امر متداول است، اما حتی افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می کنند نیز ممکن است دچار تحلیل لثه شوند)
  • نامرتبی دندان یا دندان ها در یک موقعیت غیر طبیعی
  • آسیب ناشی از کار دندانپزشکی
  • سوراخ کردن (پیرسینگ) لب یا زبان
  • ترومای ناشی از ساییدن یا فشردن بیش از حد دندان ها (دندان قروچه)
  • پریودنتیت
  • پروتزهای پارسیل که باعث آسیب به لثه ها می شوند یا زدودن پلاک را دشوار می کنند.

علاوه بر این، عوامل خاصی وجود دارند که می توانند خطر بروز تحلیل لثه ها را افزایش دهند، از جمله:

  • سن (هرچه سن شما بیشتر باشد احتمال تحلیل لثه ها بیشتر می شود)
  • سیگار کشیدن
  • شرایط سلامتی مانند دیابت، تغییرات هورمونی و بیمار یها یا داروهایی که باعث خشکی دهان می شوند

درمان تحلیل لثه

اگر شما یا دندانپزشک شما به اندازه کافی خوش شانس باشید که تحلیل لثه را در مراحل اولیه روند خود تشخیص دهید، ممکن است بتوانید قبل از نیاز به درمان بیشتر، گام هایی را برای متوقف یا کند کردن تحلیل لثه بردارید. این گام ها معمولاً عبارتند از:

  • استفاده از مسواک نرم و پرهیز از بهداشت بیش از حد دهان
  • تعویض بیشتر مسواک، زیرا فرچه های فرسوده می توانند تحلیل را بدتر کنند
  • از خمیر دندان های ساینده استفاده نکنید (خمیر دندان هایی که برچسب کنترل تارتار دارند نسبت به انواع دیگر، ساینده تر هستند)
  • به طور منظم نخ دندان بکشید اما نه بیش از حد

اگر این اقدامات برای کنترل علائم شما کافی نیستند، ممکن است به درمان های دیگری نیاز داشته باشید.

عوامل ضد حساسیت

دندانپزشک شما ممکن است بتواند خمیر دندان، وارنیش ها یا سایر محصولاتی که حساسیت زدایی می کنند را برای کاهش درد عصبی همراه با ریشه نمایان شده توصیه کند. ممکن است استفاده از انگشت برای اعمال خمیر دندان ضد حساسیت روی ریشه نمایان شده و باقی گذاشتن آن به مدت حدود نیم ساعت در آنجا مفید باشد.

ترمیم کامپوزیت

ترمیم کامپوزیت زمانی است که دندانپزشک شما از رزین کامپوزیت برای پوشاندن شکاف بین گردن دندان و خط لثه استفاده می کند. این کار ظاهر طبیعی تری را احیاء می کند و همچنین هر ریشه نمایان شده ای را می پوشاند و از آن محافظت می کند.

ونیرها

گزینه دیگر ونیرهای متحرک هستند که با لثه شما هماهنگ هستند. آنها می توانند از مواد مختلفی شامل پرسلن ساخته شوند و می توانند ظاهر دندان ها و خط لثه شما را احیاء کنند. معمولاً از پرسلن سفید استفاده می شود، اما رزین های صورتی یا قرمز رنگ یا سرامیک هایی که با رنگ لثه های شما مطابقت دارند نیز می توانند بسته به اینکه چه چیزی در مورد خاص شما بهتر به نظر می رسد، استفاده شوند. این گزینه ها می توانند دندان را به طور جزئی یا کامل بپوشاند و یک گزینه موقت تلقی می شوند.

درمان ارتودنسی

درمان های ارتودنسی برای تغییر موقعیت دندان های ناهمراستا در برخی موارد می تواند مفید باشد. بسته به وخامت تحلیل لثه، ممکن است پس از تکمیل درمان ارتودنسی، درمان های بیشتری لازم باشند.

این درمان به طور کلی برای افرادی مؤثر است که تحلیل لثه آنها به طور خاص به دلیل موقعیت یک دندان (یا دندان های) خاص ایجاد شده باشد. این راهکار می تواند به بازیابی رشد طبیعی استخوان کمک کند و متعاقباً منجر به ضخیم تر شدن بافت لثه شود.

تحلیل یا عقب رفتن لثه

تحلیل یا عقب رفتن لثه

پیوند بافت

برای لثه هایی به شدت تحلیل رفته اند، بهترین گزینه ممکن است جراحی دهان و پیوند بافت باشد. این جراحی معمولاً در مطب انجام می شود و می توانید همان روز به خانه بازگردید. این یک روش متداول و نسبتاً ساده است.

گرچه روش های مختلفی برای انجام پیوند لثه وجود دارد، اما معمولاً شامل برداشتن بافت از سقف دهان است که سپس در ناحیه تحلیل رفته لثه ها بخیه می شود. کمتر متداول است که از بافت های موجود در بانک بافت استفاده شود.

احتمالاً در یک یا دو ناحیه دهان خود بخیه خواهید داشت. هنگامی که ناحیه بهبود یافت، ظاهر طبیعی خط لثه به دست می آید و ریشه با موفقیت پوشانده و محافظت می شود.

پس از جراحی، به کسی نیاز خواهید داشت که شما را به منزل برساند، زیرا داروهایی به شما داده می شود تا شما را راحت تر کنند، که می تواند باعث شوند قضاوت کردن و توانایی شما برای رانندگی ایمن بعد از جراحی تغییر کند.

تحلیل یا عقب رفتن لثه

تحلیل یا عقب رفتن لثه

ریکاوری

قبل از جراحی ممکن است لازم باشد برای مدتی از خوردن غذا خودداری کنید تا از بروز عوارض همراه با این داروها اجتناب کنید.

خوردن غذای و مایعات سرد به کاهش درد و التهاب در طول دوران نقاهت کمک خواهد کرد. همچنین ممکن است لازم باشد برای مدت زمان کوتاهی به یک رژیم غذایی نرم پایبند باشید و از غذاهایی که سفت، اسیدی یا تحریک کننده هستند اجتناب کنید.

گاهی اوقات پس از این جراحی آنتی بیوتیک تجویز می شود. در این صورت، حتماً باید آنها را دقیقاً طبق دستور پزشک برای کل مدت زمان تجویز شده مصرف کنید.

همچنین ممکن است لازم باشد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن محل جراحی تا زمان بهبودی اجتناب کنید. گاهی اوقات در طول مدتی که نمی توانید به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، یک دهانشویه خاص برای کمک به بهداشت دهان و دندان های شما و جلوگیری از ایجاد پلاک تجویز می شود.

ممکن است قبل از ترک مطب دندانپزشک دستورالعمل های دیگری برای کمک به بهبودی به شما بدهد. به عنوان مثال، ممکن است به شما گفته شود که برای مدتی از فعالیت شدید خودداری کنید یا برای کمک به هر گونه ناراحتی پس از جراحی، داروهای تجویزی به شما بدهد تا با خود به منزل ببرید. هر دستورالعملی که جراح دهان شما ارائه می دهد باید جایگزین اطلاعات موجود در این مقاله شوند، و برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن، به دقت دنبال شوند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر