چرا پاکسازی دندان ها درد دارد؟
16 آبان ماه 1400
آیا کشیدن دندان در ساختار صورت تغییر ایجاد می کند؟
13 آذر ماه 1400

برای پیشگیری از حفره های دندانی و حفظ خوب سلامت دهان، رژیم غذایی شما- آنچه می خورید و تعداد دفعاتی که می خورید- عوامل مهمی هستند. تغییرات از لحظه ای آغاز می شوند که شما غذای خاصی می خورید. باکتری های داخل دهان قند و کربوهیدرات ها را از غذایی که شما می خورید را به اسید تبدیل می کنند، و این اسید است که مینای سطح دندان ها را هدف قرار می دهد، و روند پوسیدگی را آغاز می کند. مقدار زیاد کربوهیدرات ها از قندها (مانند کیک، بیسکوییت و آبنبات) و غذاها و نشاسته های خوشمزه (مانند چوب شورها و چیپس های سیب زمینی) می توانند باعث بروز پوسیدگی های دندانی شوند. هر چه شما تعداد دفعات بیشتری میان وعده بخورید، بیشتر دندان های خود را در معرض چرخه پوسیدگی قرار می دهید. زمان بین وعده های غذایی اجازه می دهد بزاق دهان شما ذرات غذا و باکتری هایی که دندان های را مورد حمله قرار می دهند را با خود بشوید و ببرد. خوردن میان وعده های مکرر، بدون مسواک زدن بلافاصله پس از آن، به باکتری ها سوخت مکرر می رساند. سعی کنید تا حد امکان میان وعده های خود را محدود کنید- بیشتر از یک تا دو مرتبه در طول روز نشود. پس از هر بار خوردن میان وعده، در صورت امکان مسواک بزنید.

خوراکی ها و نوشیدنی های سالم برای دهان

بهترین گزینه های غذایی برای سلامت دهان عبارتند از پنیر (مخصوصاً پنیرهای مانده مانند چدار و سوئیسی)، مرغ و گوشت های دیگر، و آجیل ها. تصور می شود این خوراکی ها از مینای دندان ها محافظت کنند زیرا آنها حاوی کلسیم و فسفات مورد نیاز برای معدنی سازی مجدد دندان ها هستند (روند طبیعی که طی آن مواد معدنی با از بین رفتن بوسیله اسیدها، مجدداً به مینای دندان ها باز می گردند). اگر بدن شما نسبت به لاکتوز مقاوم است، و نمی توانید فراورده های لبنی بخورید و بنوشید، سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی و اسفناج نیز سرشار از کلسیم هستند.

گزینه های غذایی دیگر عبارتند از میوه ها و سبزیجات سفت و ترد (مانند سیب، گلابی، ملون، خیار، و کلم). این خوراکی ها حاوی آب زیادی هستند، که اثر قندهایی که دارند را خنثی می کند و ترشح بزاق را تحریک می کند (که با زدودن ذزات غذا و اسید تولید شده، به محافظت در برابر پوسیدگی کمک می کند). خوراکی های اسیدی، مانند آبمیوه ها، گوجه، و لیمو، باید به عنوان بخشی از یک وعده غذایی بزرگ تر میل شوند تا اسید ناشی از آنها به حداقل برسد.

بهترین رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

بهترین رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

ماهی سالمون

ویتامین D یک ویتامین ضروری برای سلامت خوب دهان است، زیرا به شکل مؤثری امکان جذب بهتر کلسیم را فراهم می آورد و باعث می شود بدن از آن استفاده مفید کند. ماهی سالمون یک پکیج کامل از ویتامین D و کلسیم است، که آن را به یک غذای کامل برای کمک به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها تبدیل می کند.

هویچ

هویچ به عنوان یکی از سبزیجات مؤثر در مبارزه با حفره های دندانی معرفی شده است، زیرا خوردن هویچ ترد و خام به عنوان یک مسواک طبیعی عمل می کند. عمل جویدن لثه های شما را ماساژ می دهد و همچنین این سبزی روشن حاوی مقادیر بالایی کراتین است که پلاک های دندانی را مورد حمله قرار می دهد و نیز ویتامین A، که برای استحکام بخشیدن به مینای ضعیف دندان ها ضروری است. روی هم رفته، انتخاب خوبی برای میان وعده است.

پنیر

پنیر برای دندان ها فوق العاده است. نه تنها حاوی مقادیر زیادی فسفات و کلسیم است، که به طور طبیعی به دندان ها و استخوان ها استحکام می بخشند، بلکه به متعادل سازی pH دهان نیز کمک می کند، که به این معنا است که اسید مضر کمتری داخل دهان وجود خواهد داشت، و میزان بزاق تمیز کننده دهان بیشتر و حفره های دندانی کمتر خواهند بود.

ماست

ماست طبیعی شیرین نشده یک صبحانه یا میان وعده سالم عالی است. برای سلامت دندان های شما، ماست حاوی کازئین و کلسیم است، که مینای دندان ها را محکم می کنند و در صورت آسیب دیدن به ترمیم آن کمک می کنند.

کنجد

خوردن کنجد به تنهایی، یا پخته شده به صورت نان، به دو روش به شما کمک خواهد کرد. اولاً، وقتی شما آن را می جوید، شما به لایه برداری پلاک های روی دندان ها کمک می کنید. دوماً، آنها سرشار از کلسیم هستند. فقط مطمئن شوید که در اسرع وقت دانه های گیر کرده بین دندان های خود را خارج می کنید.

پیاز

پیاز خام به طرز باور نکردنی برای سلامت شما مفید است، و به عنوان یک مزیت دیگر، ترکیبات گوگرد ضد باکتری موجود در پیاز، باکتری های مضر روی دندان های شما را از بین می برند، اما ممکن است بخواهید بعد از آن آدامس بجوید.

کرفس

کرفس یک تمرین عالی به دندان های شما می دهد. کرفس هنگام جویدن به تمیز کردن دندان ها و ماساژ لثه ها کمک می کند، در حالی که این جویدن بعلاوه بزاق زیادی تولید می کند تا باکتری ها را خنثی کند.

سیب

سیب ها بسیار اسیدی هستند و ممکن است شما به این فکر بیفتید که آنها مینای دندان ها را ضعیف می کنند. با این حال، قندهای طبیعی موجود در سیب، در واقع به خنثی کردن اسیدهای مضر داخل دهان کمک می کنند. بعلاوه، جویدن سیب یکی دیگر از تمرینات دهانی خوب برای تولید بزاق و نیز حاوی ویتامین های مورد نیاز برای حفظ سلامت لثه ها است.

توت فرنگی

توت فرنگی ها شیرین و اسیدی هستند و به نظر می رسد باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ روی دندان ها شوند، بنابراین، آنها چگونه می توانند برای دندان های شما خوب باشند؟ توت فرنگی ها حاوی اسید مالیک هستند که در واقع سفید کننده طبیعی خوبی برای مینای دندان ها هستند. خوردن توت فرنگی در واقع به دندان های شما کمک می کند عاری از هر لکه ای باشند. فقط توجه داشته باشید که دانه های توت فرنگی می توانند بین دندان ها گیر کنند، بنابراین پس از خوردن آنها حتماً نخ دندان بکشید.

بهترین رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

بهترین رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

خوراکی ها و نوشیدنی های مضر برای دهان

گزینه های غذایی که برای سلامت دهان خوب نیستند عبارتند از آبنبات ها- مانند آبنبات چوبی، آبنبات های سفت، پاستیل، اسمارتیز، و قرص های نعنایی خوشبو کننده دهان- بیسکوییت، کیک، پای، نان، چیپس سیب زمینی، پوره سیب زمینی سرخ شده، ملاس عسل، کارامل، شربت، کشمش، و دیگر میوه های خشک شده. این خوراکی ها حاوی مقادیر زیادی قند هستند و برخی از آنها می توانند به دندان های شما بچسبند، و منبع تغذیه برای باکتری ها باشند. شربت های سرفه می توانند تنها در صورت لزوم استفاده شوند.، زیرا آنها مانند آبنبات های قندی می توانند دندان ها را با قند پوشش دهند. اگر می خواهید به کودک خود هر چیز شیرینی بدهید، آنها را به عنوان دسر و بلافاصله پس از وعده های غذایی بدهید. معمولاً پس از صرف غذا ترشح بزاق داخل دهان افزایش پیدا می کند، و باعث می شود ذرات غذا به راحتی از روی دندان ها شسته شوند. نوشیدنی هایی که با غذا صرف می شوند نیز به شستن ذرات غذا از روی دندان ها کمک می کنند.

بهترین نوشیدنی های انتخابی عبارتند از آب (مخصوصاً آب فلورایده) و چای شیرین نشده. مصرف نوشیدنی های حاوی قند را محدود کنید، از جمله نوشیدنی های فاقد الکل مانند لیموناد، قهوه، یا چای با قند افزوده. بعلاوه، از جرعه جرعه نوشیدن مایعات حاوی قند در طول روز اجتناب کنید- جرعه جرعه نوشیدن در طول روز دندان های شما را به صورت مداوم در معرض قندها قرار می دهد، و این به معنای قرار گرفتن مداوم در معرض اسیدهای پوساننده دندان ها است.

جایگزین های قند و محصولات فاقد قند

جایگزین های قندها در دسترس هستند که ظاهر و مزه ای شبیه به قندها دارند، اما آنها مانند قند هضم نمی شوند، بنابراین موجب تغذیه باکتری های موجود در دهان نمی شوند و هیچ اسید پوساننده دندانی تولید نمی کنند. آنها عبارتند از اریتریتول، ایزومالت، سوربیتول، و مانیتول. خوراکی هایی که حاوی جایگزین قند زایلیتول هستند ممکن است واقعاً به پیشگیری از پوسیدگی های دندانی کمک کنند. نشان داده شده است که موجب کاهش مقدار باکتری های موجود داخل دهان می شوند و عمل جویدن به افزایش ترشح بزاق کمک می کند.

دیگر جایگزین های قند موجود عبارتند از ساخارین، ادونتام، اسپارتام، آسه سولفام پتاسیم (سانِت)، نئوتام (نیوتام)، و سوکرالوز (اسپلندا).

خوراکی فاقد قند گاهی اوقات به سادگی به این معناست که طی روند تولید هیچ قندی به آن افزوده نشده است. اما به این معنا نیست که خوراکی ها حاوی دیگر شیرین کننده های طبیعی مانند عسل، ملاس، قند تبخیر شده نیشکر، فروکتوز، مالت جو، یا شربت برنج نیستند. این شیرین کننده های طبیعی دارای کالری به اندازه کالری قندها هستند و می توانند به همان اندازه برای بدن مضر باشند.

برای آنکه بدانید که آیا خوراکی های فاقد قندی که خریداری می کنید حاوی شیرین کننده های طبیعی هستند، برچسب مواد تشکیل دهنده روی آن را چک کنید. لغاتی که به “اوز” ختم می شوند (مانند ساکاروز و فروکتوز) معمولاً نشان دهنده وجود شیرین کننده های طبیعی هستند.

بهترین رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

بهترین رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

آیا آدامس ها برای دندان ها مشکلی ایجاد نمی کنند؟

گرچه خوراکی محسوب شدن آدامس ها هنوز قابل بحث است، اما ما به شدت قورت دادن آن را منع می کنیم، اما تبلیغات زیادی هستند که وعده می دهند جویدن آدامس برای دندان های شما مفید است، به شرطی که فاقد قند باشد.

جویدن آدامس های فاقد قند معمولاً برای دندان های شما مفید است زیرا جویدن آدامس به شل شدن ذرات غذایی که به دندان های شما گیر می کنند کمک می کند. بعلاوه، افزایش ترشح بزاق اسید داخل دهان را متعادل می سازد. برخی آدامس ها حاوی موادی هستند که حفره های دندانی را کاهش می دهند بعلاوه مناطقی از دندان ها که حفره ها در حال آغاز شدن هستند را بهبود می دهد. با این حال، اگر شما درد فک یا دیگر مشکلات به فک را داشته باشید، ممکن است جویدن آدامس برای شما مشکل آفرین شود.

نکاتی برای مراقبت از دندان ها و لثه ها

در اینجا به بیان برخی از نکات اساسی برای مراقبت از دندان ها و لثه ها می پردازیم:

  • به طور منظم دندان های خود را مسواک بزنید. حداقل دو مرتبه در طول روز و 30 تا 60 دقیقه پس از هر وعده غذایی و میان وعده دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید. اگر مسواک زدن بین وعده های غذایی ممکن نیست، حداقل دهان خود را چند مرتبه با آب شستشو دهید.
  • خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید به داخل دندان ها نفوذ می کند تا پوسیدگی اولیه را معکوس کند.
  • حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید تا به زدودن ذرات غذای بین دندان ها و زیر خط لثه ها کمک کنید.
  • روزانه از دهانشویه ها استفاده کنید.
  • به طور منظم برای چکاپ و پاکسازی به دندانپزشک مراجعه کنید- عموماً دو بار در سال. چکاپ های منظم دندانی به پی بردن زود هنگام و به موقع به مشکلات دندانی در حال پیشرفت کمک می کنند.
  • برای حفظ سلامت عمومی خود انواع غذاها را استفاده کنید. بین وعده های غذایی خود، کمتر خوراکی های حاوی قند و نشاسته مصرف کنید. اگر باید میان وعده بخورید، خوراکی های مغذی مانند پنیر، سبزیجات خام، ماست ساده، یا میوه های سفت مانند سیب را انتخاب کنید.
0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر