آنچه باید در مورد مینی ایمپلنت های دندانی بدانید!
25 دی ماه 1401
تأثیرات منفی اختلالات خوردن روی سلامت دهان و دندان ها
8 اسفند ماه 1401

از دست دادن دندان ها می تواند تأثیر قابل توجهی روی ظاهر لبخند شما داشته باشد، در عین حال که مشکلات عملکردی نیز ایجاد می کند. همچنین می تواند به اعتماد به نفس شما آسیب جدی وارد کند. دو مورد از متداول ترین راه حل هایی که متخصصان دندانپزشکی برای پرداختن به این مشکلات استفاده می کنند، ایمپلنت های دندانی و بریج های دندانی هستند.

در حالی که هر دو رویکرد اساساً به چالش های یکسانی می پردازند، اما در سطح فنی، گزینه های بسیار متفاوتی را به شما ارائه می دهند که باید آنها را در نظر بگیرید. اگر به دنبال یک راه حل مناسب برای دندان های از دست رفته هستید، مهم است که گزینه های درمانی که در دسترس شما هستند را بشناسید. همچنین قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا برای نیازهای خاص شما مناسب است یا خیر، مهم است که درک درستی از آنچه در بر دارد بدست آورید. در اینجا آنچه باید در مورد ایمپلنت ها و بریج ها بدانید و پیدا کردن بهترین گزینه برای شما آورده شده اند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ساختار زیرین دندان پیچیده تر از آن چیزی است که اکثر افراد بدانند. وقتی این ساختار- که شامل استخوان، لیگامان ها و اعصاب است- برداشته می شود، ناحیه مجاور به آرامی شروع به زوال می کند. یک ایمپلنت دندانی، با یک پست فلزی، جایگزین ریشه دندان می شود، که معمولاً از تیتانیوم ساخته شده است. طی یک دوره چند ماهه، باید استخوان جدید در اطراف فلز کاشته شده رشد کند که از تحلیل رفتن بیشتر استخوان فک جلوگیری می کند.

فرایند دریافت ایمپلنت دندان

درمان ایمپلنت معمولاً در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول، ایمپلنت درون فک قرار می گیرد. این مرحله معمولاً تحت بی حسی موضعی در مطب انجام می شود. ایمپلنت ها را فقط می توان درون استخوانی قرار داد که به اندازه کافی متراکم باشد تا آنها را نگه دارد. اگر استخوان فک حجم کافی نداشته باشد، دندانپزشک ممکن است بتواند با استفاده از پیوند استخوان مشکل را حل کند. مرحله دوم درمان ایمپلنت، زمانی که روکش قرار داده می شود، که معمولاً سه تا شش ماه بعد از قرار گرفتن خود ایمپلنت انجام می شود. این مدت به استخوان زمان می دهد تا قبل از اضافه شدن روکش، در اطراف ایمپلنت دوباره رشد کند. هنگامی که ایمپلنت توسط دندانپزشک بررسی شد و به اندازه کافی ایمن اعلام شد، یک روکش در بالای آن قرار می گیرد و در جای خود مهر و موم می شود.

اگر به دنبال ایمپلنت هایی هستید که بتوان آنها را در مراجعات کمتری دریافت کرد، اگر شرایط آن را داشته باشید می توانید ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه را دریافت کنید.

ایمپلنت یا بریج

ایمپلنت یا بریج

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

یکی از بزرگترین مزایای ایمپلنت های دندانی این است که بار کمتری روی دندان های اطراف می گذارند و باعث بهبود ساختار استخوان و لثه زیر دندان ها می شود. آنها همچنین تمایل دارند خطرات طولانی مدتی که برای فک ایجاد می شوند را کاهش دهند. به طور کلی، باید انتظار داشت که یک ایمپلنت دندانی با کیفیت بالا تا آخر عمر باقی بماند.

یکی از نقاط ضعف ایمپلنت های دندانی این است که می توانند درمان پرهزینه ای باشند. به خصوص در مواردی که تعداد زیادی از دندان های فرد در نقاط مختلف به تعویض نیاز داشته باشند. حتی جایگزینی یک دندان تکی با یک ایمپلنت می تواند چندین هزار دلار هزینه داشته باشد. هنگام تلاش برای جایگزینی تعداد نسبتاً زیادی از دندان ها، غیرعادی نیست اگر دندانپزشکان به جای ایمپلنت، بریج سنتی دندانی را توصیه کنند.

علاوه بر این، به نظر می رسد دریافت ایمپلنت ها بیشتر طول می کشد و برای تکمیل به چندین فرایند نیاز دارند. جراحی دهان اغلب نیاز است، و بعد از عمل کاشت اولیه، ممکن است ماه ها طول بکشد تا دهان شما بهبود یابد. در همه موارد، به جز شدیدترین موارد، کار بریج معمولاً بیشتر از چند هفته طول نخواهد کشید.

بریج دندان چیست؟

افراد زمانی ممکن است بریج ها را انتخاب کنند که در شرایطی قرار گرفته باشند که دریافت ایمپلنت برای آنها ممکن نباشد. تراکم استخوان فک یکی از عواملی است که مانع دریافت ایمپلنت می شود.

فرایند دریافت بریج دندانی

در اولین ویزیت، دندانپزشک دندان های مجاور محل نصب بریج را می تراشد و از آنها قالب می گیرد. سپس از قالب برای ساخت بریجی استفاده می کند که با دندان های طبیعی بیمار مطابقت دارد. در مراجعه بعدی، دندانپزشک بریج را در به دندان های سالم باقی مانده اطراف یک شکاف متصل می کند، تا روی کل ناحیه خالی داخل لبخند یک پل ایجاد کند. سپس بررسی می کند که بایت بیمار صحیح و راحت باشد.

در نمونه های سنتی تر این فرایند، دو دندان در طرفین یک شکاف تراشیده می شوند تا بریج روی آنها قرار بگیرد. سپس روی هر دندان یک روکش گذاشته می شود و یک بریج با آنها همراه می شود که جایگزین دندان های از دست رفته می شود. در قسمت هایی از دهان که می تواند نیروی کمتری را تحمل کند یا تنها یک دندان از دست رفته است، دندانپزشکان اکنون اغلب از بریج بالدار یا مریلند استفاده می کنند که روی دندان های مجاور تعبیه شده است، نه از بریج هایی که به طور کامل روی دندان های مجاور قرار می گیرند.

در برخی موارد، ممکن است در دو طرف شکاف دندانی وجود نداشته باشد. یکی از راهکارهای حل این مشکل، نصب چیزی است که بریج کنتی لورcantilevered  یا یک طرفه نامیده می شود. این نوع بریج از یک سمت به یک دندان متصل می شود، و ساختار بریج روی شکاف قرار می گیرد.

مزایا و معایب بریج دندان

مزیت اصلی بریج ها این است که یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته به حساب می آیند. یکی دیگر از مزایای بریج ها این است که در صورت تحلیل رفتن استخوان به پیوند استخوان نیاز ندارند. بریج ها همچنین فرآیند سریع تری را برای جایگزینی دندان های از دست رفته ارائه می دهند.

یکی از بزرگترین نقطه ضعف های بریج ها فشار بیشتر روی ساختارهای اطراف، بخصوص دو دندان متصل به ابزار است. به همین دلیل، به ندرت انتظار می رود که یک بریج یک عمر دوام بیاورد. بریج ها همچنین نگرانی های مربوط به مشکلات ساختاری زمینه ای را برطرف نمی کنند. به این معنا که مشکلات طولانی مدت ناشی از تحلیل استخوان به دلیل کشیدن دندان ها حتی پس از پر کردن شکاف نیز به پیشرفت خود ادامه خواهند داد.

بریج های کنتر لور بخصوص شهرت بدی برای ایجاد مشکلات دارند. آنها فشار زیادی به تک دندانی وارد می کنند که به آن چسبیده اند. بریج های مریلند نیز به دلیل حداقل میزان اتصال و ظرفیت محدود برای جذب نیرو، اغلب با مشکلاتی همراه هستند. همچنین، بریج مریلند اگر به درستی نگهداری نشود، ممکن است منجر به از دست دادن دندان های دیگر شود.

مقایسه ایمپلنت و بریج های دندانی

تفاوت از نظر ظاهر و عملکرد

هم بریج های دندانی و هم ایمپلنت ها می توانند لبخند طبیعی شما را احیاء کنند و هر دو گزینه های محافظه کارانه ای برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند.

خود ایمپلنت که یک پیچ تیتانیومی است، چون درون استخوان فک قرار می گیرد، قابل مشاهده نخواهد بود. روکش یا دندان مصنوعی از نظر شکل، رنگ و اندازه شبیه دندان های دیگر خواهد بود، بنابراین طبیعی به نظر خواهد رسید و احساس راحتی خواهید کرد.

ایمپلنت یا بریج

ایمپلنت یا بریج

تفاوت از نظر قابل مشاهده بودن

بریج های دندانی زیر لثه ها تعبیه نشده اند، بنابراین این احتمال وجود دارد که ساختار بریج کمی در پشت یا بین دندان های جایگزین قابل مشاهده باشد، گرچه دندانپزشک بریج را تا حد امکان طبیعی جلوه می دهد. ممکن است کمی طول بکشد تا به احساس بریج داخل دهان عادت کنید، اما پس از مدتی، آنها باید احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

تفاوت از نظر آسیب به دندان های موجود برای دریافت آنها

اگر می خواهید از آسیب رساندن به دندان های موجود خود جلوگیری کنید، ممکن است ایمپلنت ها گزینه ارجح باشند. هنگامی که بریج نصب می کنید، ممکن است لازم باشد دندانپزشک شما دندان های طبیعی شما را در هر دو طرف تراش دهد. ایمپلنت های دندانی می توانند به اندازه یک دندان طبیعی فشار تحمل کنند، زیرا داخل فک تعبیه شده اند، در حالی که بریج های دندانی هرگونه فشاری که به دندان های مجاور (که معمولاً برای حمایت از روکش ها تراش داده شده یا سوهان زده شده اند) وارد می شود را منتقل می کنند.

تفاوت از نظر نتیجه بعد از سال ها استفاده

اگر به خوبی از ایمپلنت ها مراقبت کنید، آنها می توانند به اندازه دندان های طبیعی دوام بیاورند. اما بریج های دندان می توانند به مرور زمان ضعیف شوند، به دلیل فشار و این واقعیت که دندان های نگهدارنده تراش داده شده اند. یک بریج دندان در نهایت به ترمیم نیاز خواه داشت، اما شما می توانید با مراقبت خوب از آن اطمینان حاصل کنید که سال ها دوام می آورد.

تفاوت از نظر حفظ سلامت فک

سلامت فک می تواند عامل دیگری باشد که باید در مورد جایگزینی دندان فکر کنید. وقتی دندان و ریشه آن را از دست می دهید، دندان های دو طرف شکاف می توانند به سمت فضای خالی خم شوند که می تواند باعث تحلیل استخوان شود. بریج دندانی باعث استحکام بخشیدن به دندان های مجاور می شود و از جابجایی آنها جلوگیری می کند، اما برخلاف ایمپلنت، پیچی برای پر کردن حفره دندان از دست رفته درون فک ندارد، بنابراین بریج از تحلیل استخوان در طول زمان جلوگیری نمی کند. ایمپلنت مانند یک دندان واقعی دارای ریشه عمل می کند و فک شما با افزایش سن محکم باقی می ماند و از تحلیل استخوان جلوگیری می کند که می تواند روی شکل صورت شما تأثیر بگذارد.

تفاوت از نظر مراقبت های بعد از فرایند

خواه بریج یا ایمپلنت داشته باشید، باید به خوبی از آن مراقبت کنید، هم بعد از فرایند دریافت و هم در دراز مدت.

نخ دندان کشیدن با بریج می تواند کمی دشوارتر باشد، اما دندانپزشک تمام دستورالعمل هایی که برای مراقبت صحیح از آن نیاز دارید را به شما ارائه می دهد.

ایمپلنت یا بریج

ایمپلنت یا بریج

تفاوت از نظر مناسب بودن برای افراد مختلف

اگر سیگار می کشید، در ناحیه فک خود رادیوتراپی کرده اید یا دیابت دارید و به خوبی کنترل نشده است، ممکن است ایمپلنت دندان به شما توصیه نشود. اگر از بیماری لثه رنج می برید، دندانپزشک به شما کمک می کند تا قبل از نصب بریج یا ایمپلنت دندان، آن را درمان کنید.

به خاطر داشته باشید، هر مورد متفاوت است، بنابراین با دندانپزشک خود صحبت کنید تا یک ارزیابی بالینی کامل انجام دهد و گزینه های درمانی شما را با شما در میان بگذارد.

تفاوت از نظر قرار گرفتن تحت پوشش بیمه

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از شرکت های بیمه هم ایمپلنت دندان و هم بریج دندان را درمان های پر هزینه و پیشرفته تلقی می کنند. با این حال، به دلیل تفاوت زیاد در هزینه بین درمان ها، اکثر شرکت های بیمه بیشتر از کاشت ایمپلنت، هزینه فرایند دریافت بریج را پرداخت می کنند.

اگر به فکر درمان دندان های از دست رفته خود هستید، قبل از تصمیم گیری در مورد گزینه مناسب، با ارائه دهنده بیمه خود صحبت کنید. برای اکثر افراد، هزینه یکی از مهم ترین ملاحظاتی است که هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چه گزینه ای برای آنها مناسب است، باید در نظر گرفته شود. صحبت با ارائه دهنده بیمه می تواند اطلاعات مفیدی را ارائه دهد که می تواند به شما در تصمیم گیری برای ادامه درمان کمک کند.

تفاوت از نظر هزینه ها

بریج دندان معمولاً هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت های دندانی دارد زیرا می تواند روش ساده تری باشد که به مراجعه کمتری به دندانپزشک نیاز دارد.

درمان ایمپلنت دندان معمولاً بیشتر از یک بریج طول می کشد و قبل از قرار گیری روکش نهایی روی ایمپلنت به یک دوره بهبودی نیاز دارد. به این معنا که شما به مراجعات بیشتری به دندانپزشک نیاز خواهید داشت و این امر باعث می شود که هزینه آن بیشتر از بریج باشد. بعلاوه، ایمپلنت ها از مواد با کیفیت بالا ساخته می شوند. فیکسچر و اباتمنت ایمپلنت (یک پایه کوچک متصل به بالای ایمپلنت که دندان مصنوعی را نگه می دارد) از تیتانیوم ساخته شده است و روکش آن از سرامیک یا پرسلن ساخته شده است تا در حد یک روکش طبیعی باشد.

راه حل های ترکیبی

در مواردی که بیماران تعداد قابل توجهی از دندان های خود را در کنار یکدیگر از دست داده اند، غیرعادی نیست اگر دندانپزشکان راهکار ترکیبی را توصیه کنند.

به عنوان مثال، از دست دادن همه دندان های مولر ممکن است به این معنا باشد که دست آخر نیاز خواهد بود دندانپزشک در جایی که دیگر دندانی وجود ندارد کاشت ایمپلنت را انجام دهد. سپس دندانپزشک شما ممکن است در انتهای دیگر یک روکش قرار دهد و از پست ایمپلنت به دندان سالم یک بریج ایجاد کند.

به همین ترتیب، افرادی که اکثر یا تمام دندان های خود را در یک بخش خاص از دهان خود از دست داده اند، ممکن است گزینه های خوبی برای ساختارهای بریج-مانند باشند که روی دو پست ایمپلنت قرار می گیرند.

ایمپلنت یا بریج

ایمپلنت یا بریج

پیدا کردن گزینه مناسب برای هر بیمار

مهم ترین کاری که می توانید برای اطمینان از یافتن از درمان مناسب برای دندان از دست رفته خود انجام دهید این است که با دندانپزشک خود در مورد گزینه هایی که ممکن است برای شما مناسب باشند صحبت کنید. دندانپزشک مورد اعتماد شما می تواند تمام ملاحظات خاص وضعیت شما را به دقت بسنجید تا توصیه مناسب را به شما ارائه دهد.

دندانپزشک شما می خواهد راه حل مناسبی را به شما ارائه دهد که تا حد امکان ملایم باشد و در عین حال سال ها استفاده مداوم را ارائه دهد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر