آیا از دست دادن حس چشایی با مشکلات دندانی ارتباط دارد؟
10 اردیبهشت ماه 1402
خطرات نوشیدن الکل بعد از کشیدن دندان
6 خرداد ماه 1402

جراحی بدون فلپ چیست؟

جراحی بدون فلپ یک تکنیک جدید و کارآمد برای کاشت ایمپلنت های دندانی با کاهش مدت زمانی است که روی صندلی دندانپزشکی سپری می شود و نیز افزایش راحتی بیمار. علاوه بر این، این جراحی برای کاشت ایمپلنت های دندانی به حفظ گردش خون مناسب و بهبود استخوان کمک می کند و این امکان را برای بیمار فراهم می کند که بهداشت دهان و دندان های خود را بلافاصله از سر بگیرد. جراحی بدون فلپ در مقایسه با جراحی فلپ معمولی، پس از جراحی عوارض کمتری مانند تورم یا درد دارد.

موفقیت جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی به برخی از عوامل بستگی دارد، که عبارتند از:

  • بهداشت دهان بیمار.
  • وضعیت سلامتی.
  • طرح درمانی مبتنی بر اپراتور، ارزیابی قبل از جراحی قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی را شامل می شود.
  • تکنیک جراحی.
  • بارگذاری نهایی پروتز.
  • جنبه های فنی شامل آخرین نیمرخ بیمار.
  • ثبات ایمپلنت دندانی.
ایمپلنت به روش پانچ

ایمپلنت به روش پانچ

روش جراحی بدون فلپ چیست؟

اخیراً جراحی بدون فلپ محبوبیت زیادی پیدا کرده است و بهترین گزینه برای بیمارانی است که تمام شرایط لازم برای کاشت موفق ایمپلنت مانند حجم استخوان کافی و بافت کراتینه شده لثه را دارند.

در فرایند جراحی بدون فلپ، ایمپلنت های دندانی درون بافت های مخاطی دهان قرار داده می شوند، بدون برداشتن هیچ فلپی، همانطور که در مورد باز کردن معمولی فلپ و دریل ایمپلنت انجام می شود. دو نوع جراحی ایمپلنت بدون فلپ وجود دارند که عبارتند از:

  • تکنیک دریل (ایجاد حفره) مستقیم- در تکنیک دریل مستقیم، از مته پایلوت برای آماده سازی استئوتومی (برش استخوان) استفاده می شود، و به دنبال آن با مته هایی با قطر زیاد حفره ایجاد می شود تا ایمپلنت ها درون حفره ایجاد شده درون استخوان قرار گیرد.
  • تکنیک پانچ بافت نرم- این یک روش کمتر تهاجمی برای نصب ایمپلنت های دندانی است و مراحل مربوط به این فرایند در زیر آورده شده اند.
  • ابتدا از بیمار خواسته می شود که دهان خود را با کلرهگزیدین 2/0 درصد شستشو دهد، و پس از آن، جراح دندان بلوک نفوذ لیدوکائین 2 درصد را در محل کاشت ایمپلنت تزریق می کند.
  • پس از بی حس شدن ناحیه، پانچ بافت نرم با ایجاد حفره ای به قطر ایمپلنت انتخاب شده انجام می شود. این کار پس از ارزیابی و آنالیز کامل قبل از جراحی توسط دندانپزشک با گرفتن عکس رادیوگرافی پانورامیک یا CBCT (توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی) از ناحیه جراحی انجام می شود.
  • در مرحله اولیه، با استفاده از مته گرد داخل استخوان حفره ای ایجاد می شود و سپس از مته ای به طول 2 میلی متر برای ایجاد حفره یا سوراخ برای قرار دادن ایمپلنت استفاده می شود. طی این فرآیند، مقدار زیادی آب نمک نیاز است تا از گرم شدن بیش از حد یا نکروز استخوان در حین ایجاد حفره برای ایمپلنت جلوگیری شود.
  • موازی بودن حفره بعد از هر بار دریل کردن، با استفاده از رادیوگرافی داخل دهانی بررسی می شود، تا ایمپلنت در موقعیت صحیح قرار بگیرد.
  • حفاری دنباله ای از مته ها با ارتفاع و قطرهای مختلف را دنبال می کند تا به ابعاد مورد نظر برسد.
  • پس از آن ایمپلنت با اندازه و عمق خاص در محل استئوتومی (محل سوراخ) قرار داده می شود و یک هیلینگ کپ روی ایمپلنت قرار داده می شود.
ایمپلنت به روش پانچ

ایمپلنت به روش پانچ

دستورالعمل های بعد از جراحی پانچ چیست؟

  • بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، برای بررسی موقعیت و محل ایده آل ایمپلنت عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته می شود، همانطور که دستورالعمل های بعد از جراحی نیز به بیمار داده می شوند.
  • داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و ضد التهاب ها برای بیمار تجویز می شوند و دوز آنها بر اساس شرایط فیزیکی و سیستمیک بیمار تعیین می شود.
  • مراجعات بیمار در فواصل منظم یک هفته، دو هفته، چهار هفته یا یک ماه، سه ماه و سپس شش ماه به منظور پیگیری درمان انجام می شود. در صورت وجود هرگونه عارضه پس از جراحی، دندانپزشک پروفیلاکسی (درمان پیشگیرانه) مناسبی را اتخاذ خواهد کرد.
  • پروتز نهایی پس از 4 تا 6 ماه به بیمار تحویل داده خواهد شد، زمانی که استئواینتگریشن (جوش خوردن استخوان با ایمپلنت یا ادغام ایمپلنت دندانی در استخوان آلوئولار) به صورت کامل ایجاد شده باشد.

تکنیک پانچ بافت نرم یک جراحی کم تهاجم است که نسبت به روش های معمولی جراحی کاشت ایمپلنت، آسیب و ضربه کمتری به بیمار وارد می کند. همچنین شامل بهبودی سریع و التهاب کمتر است، زیرا برای انجام این جراحی به حداقل برش نیاز است.

اشکال احتمالی تکنیک پانچ بافت نرم چیست؟

تنها نقطه ضعفی که تعدادی از جراحان با آن مواجه می شوند این است که این یک تکنیک کور است، زیرا آنها هنگام انجام جراحی روی صندلی نمی توانند نشانه های مهم آناتومیک را مستقیماً مشاهده کنند. این باعث ایجاد خطر می شود زیرا در هنگام بالا بردن فلپ ممکن است برخی از ساختارهای حیاتی در معرض دید قرار بگیرند. با این حال، انجام معاینه قبل از جراحی، با استفاده از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس یا CBCT (توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی) می تواند از بروز هر گونه عارضه ای جلوگیری کند.

ایمپلنت به روش پانچ

ایمپلنت به روش پانچ

نتیجه گیری

برای نتیجه گیری، جراحی بدون فلپ ایمپلنت، دارای مزایای مختلفی است زیرا این یک فرایند غیر تروماتیک است که هم برای دندانپزشک و هم برای بیمار مناسب است. علاوه بر این، همکاری بیمار را افزایش می دهد و زمان جراحی را کاهش می دهد. و همچنین به حفظ حجم بافت نرم و سخت اطراف کمک می کند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر