جراحی پیوند لثه
بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها
4 مرداد ماه 1399

اندودنتیست کیست؟

گرچه همه اندودنتیست ها دندانپزشک هستند، اما کمتر از سه درصد از دندانپزشکان اندودنتیست هستند. درست مانند یک پزشک در هر شاخه دیگری، اندودنتیست ها متخصص هستند زیرا یک دوره دو یا چند ساله اضافی آموزش پس از دانشکده دندانپزشکی را تکمیل کرده اند. آموزش های اضافی آنها روی تشخیص دندان درد، و درمان ریشه (عصب کشی) و دیگر فرایندهای مربوط به داخل دندان متمرکز هستند. در برخی موارد، یک دندان بیمار می تواند با درمان اندودانتیک نجات داده شود. به همین دلیل، اندودنتیست ها با افتخار به خودشان عنوان متخصص در نجات دندان را می دهند.

اندودنتیست ها تحصیلات سطح بالای دارند.

برای متخصص شدن، اندودنتیست ها پس از چهار سال دانشکده دندانپزشکی، دو تا سه سال اضافی صرف تحصیل در یک برنامه تخصصی پیشرفته در زمینه اندودانتیکس کرده اند. تمرکز آنها روی مطالعه بیماری های پالپ دندان و چگونگی درمان آنها است.

اندودانتیکس چیست؟ اندودنتیست کیست؟

اندودنتیست ها تخصص ویژه دارند.

اندودنتیست ها با محدود کردن فعالیت های درمانی خود به اندودانتیکس، تمرکز آنها انحصاراً روی درمان های پالپ دندان است. آنها به طور میانگین 25 درمان کانال ریشه را در یک هفته تکمیل می کنند، در حالی که دندانپزشکان عمومی معمولاً در هفته دو درمان ریشه انجام می دهند. اندودنتیست ها دندان پر نمی کنند، یا کار پاکسازی دندان را انجام نمی دهند- آنها زمان خود را صرف تشخیص و درمان درد دندان ها می کنند. آنها متخصصان ماهری در پیدا کردن علت دردهای صورت و دهان هستند که تشخیص آنها دشوار شده است.

اندودنتیست ها متخصص مدیریت درد هستند.

بسیاری از افراد نگران انجام درمان ریشه هستند زیرا ممکن است شنیده باشند که این فرایند دردناک است. هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اندودنتیست ها از تکنیک های تخصصی استفاده می کنند تا به بیماران خود اطمینان دهند که در طول درمان خود کاملاً راحت خواهند بود. آنها در استفاده از داروهای بی حس کننده تخصص دارند، مخصوصاً در بیمارانی که از قبل برای بی حس شدن و بی حس ماندن مشکل داشته اند. علاوه بر راحت درمان کردن شما، پس از فرایند درمان ریشه، وقتی عفونت پالپ با التهاب بهبود پیدا می کند، درد دندان شما نیز تسکین پیدا خواهد کرد. در واقع، وقتی عصب از داخل دندان تخلیه می شود، فرایند کاملاً بدون درد می شود.

اندودنتیست ها از تکنیک های به روز و جدید استفاده می کنند

اندودنتیست ها مواد و تجهیزاتی دارند که برای راحت تر کردن و موفقیت آمیز بودن درمان شما طراحی شده اند. آنها از برگه های کوچک پلاستیکی یا کشی به نام رابر دم استفاده می کنند که دندانی که قرار است درمان روی آن انجام شود را در طول درمان از دندان های دیگر مجزا نگه دارد، و بقیه دهان را جدا کند. تصاویر رادیوگرافی دیجیتالی و تصاویر سه بُعدی به اندودنتیست ها اجازه می دهند تصویری با جزئیات کامل از آناتومی یک دندان کوچک داشته باشد تا کانال های ریشه و هر گونه عفونت های مربوط به آن را بهتر ببینند. فضای داخل کانال ریشه کوچک تر از FDRهای گوش است. اندودنتیست ها از میکروسکوپ های جراحی دندانپزشکی استفاده می کنند تا داخل کانال های ریشه دندان را بهتر ببینند تا آنها را با دقت درمان کنند.

اندودانتیکس چیست؟

اصطلاح اندودانتیکس از دو لغت یونانی گرفته شده است- “اندو” به معنای داخل، و “ادونس” به معنای دندان. با کنار هم قرار دادن این دو لغت به معنای مطالعه بخش درونی دندان یا پالپ دندان است. متخصصان اندودانتیکس با تعداد زیادی از بیماری هایی که پالپ دندان را شامل می شوند و فرایندهای درمان آنها آشنایی دارند.

پالپ دندان درونی ترین بخش دندان است.پالپ با بیرونی ترین بخش دندان، مینا، و نیز با عاج که زیر مینا قرار گرفته است محافظت می شود. این پوشش سفت پالپ، از آن در برابر عفونی شدن با میکروب های موجود در دهان محافظت می کند. در صورت پوسیدگی دندان، این لایه بیرونی خورده می شود و از بین می رود و سوراخ یا حفره هایی روی دندان شکل می گیرند که پالپ دندان را در معرض این میکروب ها و نیز دماهای سرد و گرم قرار می دهند. از آنجا که پالپ مملو از اعصاب و عروق خونی است، عفونت پالپ می تواند منجر به حساسیت و درد دندان شود.

برخی از فرایندهایی که اندودنتیست ها انجام می دهند عبارتند از:

• درمان ریشه- این یکی از رایج ترین درمان های پالپ دندان در موارد متوسط تا وخیم پوسیدگی دندان است. دندان عفونی از قسمت تاج باز می شود، تا به کانال ریشه داخل دندان دسترسی پیدا شود. همه قسمت های عفونی تخلیه می شوند و زمانی که دندان پاکسازی می شود، کانال ریشه باز می شود تا بتوان آن را به طور موقت با مواد پر کننده دندانپزشکی پر کرد. وقتی دندان بهبود پیدا کرد، این پر شدگی موقت برداشته می شود، و یک پر شدگی دائمی جایگزین آن می شود، و دندان سیل می شود تا از بروز مجدد عفونت جلوگیری شود. ممکن است روی دندان روکش قرار داده شود تا از دندان پر شده در برابر آسیب ها محافظت کند.
  • جراحی درمان مجدد اندودانتیک شامل برداشتن روکشی است که از دندان محافظت می کند و پر شدگی داخل دندان به گونه ای که دندانی که به درستی بهبود پیدا نکرده است یا مشکل جدیدی برای آن بوجود آمده است، بتواند مجدداً درمان و پر شود.
  • درمان آسیب ها یا ترک خوردگی های دندان ها که پالپ دندان را درگیر می کنند.

اندودانتیکس به عنوان یک تخصص در دندانپزشکی شناخته می شود.